راهنمای خرید یک پکیج دیواری مناسب برای منزل

0

در گذشته افراد برای تأمین حرارت مورد نیاز در موتورخانه‌ها، هزینه گزافی پرداخت می‌کردند؛ از هزینه‌های جاری در زمینه خرید سوخت گرفته تا هزینه مورد نیاز برای نگهداری و تعمیرات این لوازم، همه‌وهمه ایجاد گرمایش در سیستم موتورخانه ساختمان‌ها را دشوارتر می‌کرد. به همین خاطر تهیه وسایل و لوازمی که گرمایش و آب گرم مصرفی را برای شما آماده کنند، بسیار حائز اهمیت است. امروزه شما می‌توانید با استفاده از انواع پکیج دیواری باکیفیت، با اشغال کمترین فضا در محیط، حرارت مورد نیاز در آب مصرفی شوفاژ را نیز تأمین کنید. 

پکیج دیواری چیست؟

با توجه به ساختار درونی ساختمان‌ها، استفاده از یک پکیج دیواری باکیفیت بسیار اهمیت دارد. زیرا آب گرم یکی از ضرورت‌های خانه‌داری محسوب می‌شود. به همین خاطر انواع پکیج دیواری باکیفیت پا به عرصه صنعت گذاشتند و جای لوازم گران‌قیمت را در بازارهای مربوطه گرفتند. این پکیج‌ها بازدهی بالایی دارند و افزون بر هزینه کم، کارایی مطلوبی نیز در این زمینه دارند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات، ایجاد استقلال در هر واحد مسکونی است. چرا که هر یک از انواع پکیج دیواری، به‌صورت جداگانه در هر واحد ساختمان نصب می‌شوند. یک پکیج دیواری قابل نصب در آشپزخانه منزل شماست. زیرا طراحی این وسیله بسیار شیک و زیبا است و خللی در زیبایی و نمای آشپزخانه شما ایجاد نمی‌کند.

این پکیج‌ها گرمای مورد نیاز برای کف ساختمان‌ها، آب گرم مصرفی و…. را در سیستم گرمایش تأمین می‌کنند. همچنین آن‌ها گرمای موردنیاز را با استفاده از قطعاتی چون فن، رادیاتور و فن و کوئل نیز ایجاد می‌کنند. به‌این‌ترتیب دمای مطلوبی در فضای منزل شما ایجاد می‌شود.

آب گرم مصرفی منزل شما نیز به‌صورت خودکار توسط سیستم پکیج دیواری تهیه می‌شود. وقتی شیر آب گرم را در منزل باز می‌کنید، سنسور برقی موجود در دستگاه، رادیاتور را روشن می‌کند و به‌این‌ترتیب آب گرم مورد استفاده تأمین می‌شود.

مزایای پکیج دیواری

  •   مستقل بودن واحدهای ساختمان از یکدیگر
  •   کاهش هزینه‌های نگهداری و سرویس
  •   امکان کنترل و تنظیم دستگاه در داخل واحد مسکونی
  •   حذف هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات موتورخانه
  •   نصب و راه‌اندازی راحت
  •   کم‌حجم‌بودن در حد یک آبگرمکن معمولی و اشغال فضای اندک
  •   امنیت بالا به دلیل مجهز بودن به سنسورهای حرارتی و دودکش دوجداره
  •   کاهش طول لوله‌های به‌کار رفته در ساختمان به منظور انتقال آب گرم

 معایب پکیج دیواری

  • یکی از معایب وارده به پکیج دیواری در زمینه راندمان کاری و عملکرد این محصولات است؛
  • درصورتی‌که کوچک‌ترین نشتی در دودکش‌های این پکیج‌ها ایجاد شود، برای افراد خطر جانی به همراه دارد.
  • پکیج دیواری برای نصب نیاز به فضایی در آشپزخانه شما دارد. به همین خاطر آشپزخانه شما را کوچک‌تر می‌کند.
  • این پکیج‌ها، گاهی به تراشه‌ها و ابزارهای پیچیده الکترونیکی نیاز دارند و به همین خاطر در صورت خرابی و آسیب‌دیدگی، هزینه بسیار بالایی صرف تعمیرات این لوازم می‌شود.
  • نصب پکیج دیواری در آشپزخانه، رطوبت موجود در هوا را به طرز چشم‌گیری کم می‌کند به همین خاطر اگر افراد سن بالا یا خردسال در این محل تردد داشته باشند.
  • این پکیج‌ها حد مشخصی از خروجی را برای استفاده افراد تعیین می‌کنند. برای همین اگر در ساختمان شما سه نفر به‌صورت همزمان شیر آب را باز کنند، فشار آب به‌شدت کاهش می‌یابد.

برای خرید انواع پکیج دیواری مانند هر کالایی دیگری، ابتدا باید نیازسنجی کنید و براساس پارامترها و شرایط موجود بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. باید پکیجی بخرید که نیازهایی شما را به‌راحتی تأمین کند. در واقع اگر به‌خوبی شرایط را بررسی کنید و آگاهانه برای خرید اقدام کنید، می‌توانید با پرداخت پولِ کمتر، خرید بهتری انجام دهید. راهنمای خرید پکیج دیواری می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند تا با مواردی که باید برای خرید پکیج دیواری به آن‌ها توجه کنید، آشنا شوید.

پکیج‌دیواری فن‌دار بخریم یا بدون فن؟

به‌طور‌کلی پکیج‌های دیواری برحسب نوع خروجی پکیج به دو دسته فن‌دار و بدون فن تقسیم می‌شوند.

پکیج‌های فن‌دار به یک فن مجهز هستند و با استفاده از یک دودکش دوجداره (کواکسیال) قابلیت این را دارند که علاوه‌بر خروج گازهای حاصل از کارکرد، هم‌زمان اکسیژن مورد نیاز برای دستگاه را تأمین کنند و از اکسیژن داخل ساختمان استفاده نکنند. به‌همین‌خاطر بسیار ایمن هستند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پکیج‌های فن‌دار این است که می‌توان آن‌ها را در خارج از ساختمان نیز نصب کرد.

ولی پکیج‌های بدون فن این قابلیت را ندارند و حتماً باید داخل ساختمان نصب شوند. پکیج‌های فن‌دار از نظر استاندارد و ایمنی بر پکیج‌های بدون فن برتری دارند. پس بهتر است نوع فن‌دار آن را تهیه کنید.

دسته‌بندی پکیج‌های دیواری براساس نوع مُبَدِل

پکیج‌های دیواری از نظر تعداد مبدل نیز به دو دسته تک ‌مُبَدِل و دو مُبَدِل تقسیم می‌شوند. به‌طور کلی تفاوت پکیج‌های تک مبدل و دو مبدل، در زمانی است که از آب گرم بهداشتی استفاده می‌شود. اما به‌طورکلی کارایی آن‌ها و میزان گرم کردن آب و محیط در هر دو یکسان است. تفاوت اصلی این دو نوع پکیج، در تعداد مخزن‌های درون پکیج است.

  • در پکیج‌های تک مبدل، در واقع دو لوله برای آب گرم مصرفی و شوفاژ یا گرم کردن محیط وجود دارد. این دو لوله از داخل یک مخزن عبور می‌کنند. این مسئله سبب می‌شود تا پکیج شما سریع‌تر جرم بگیرد.
  • اما در پکیج‌های دو مبدل این‌طور نیست. در این پکیج‌ها قسمت آب گرم و گرمایش جدا از یکدیگر است. یعنی فشار حرارتی در دو مخزن وارد می‌شود.

انتخاب پکیج بر اساس متراژ و موقعیت ساختمان

انواع پکیج‌های دیواری در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلفی تولید شده‌اند. در واقع منظور از ظرفیت، قدرت حرارتی دستگاه در تولید آب گرم است و شما باید بر اساس شرایط واحد خود اقدام به خرید مناسب‌ترین پکیج کنید.
یکی از فاکتورهایی که باید برای انتخاب پکیج دیواری مدنظر قرار دهید متراژ ساختمان است. ما در زیر به الگویی اشاره می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند تا برحسب متراژ ساختمانتان، پکیج کناسب را انتخاب کنید.

متراژ ساختمان نوع پکیج مناسب برحسب ظرفیت
حداکثر تا ۱۲۰ مترمربعظرفیت ۲۴ هزار
از ۱۲۰ تا ۱۸۰ مترمربعظرفیت ۲۸ هزار
از ۱۸۰ تا ۲۲۰ مترمربعظرفیت ۳۲ هزار
از ۲۲۰ تا ۲۷۰ مترمربعظرفیت ۳۵ هزار

البته این اعداد تقریبی هستند و موارد دیگری مانند طبقه ساختمان، تعداد سرویس‌های بهداشتی و حمام، فاصله رادیاتورها از پکیج می‌تواند در این انتخاب ‌تأثیر داشته باشند.

پس اگر شما در طبقات بالای ساختمان هستید یا چند سرویس بهداشتی و حمام دارید و تعداد رادیاتورها در منزلتان زیاد است، چه‌بسا به پکیج دیواری قوی‌تری احتیاج داشته باشید و نمی‌شود با اتکا به متراژ ساختمان، به جمع‌بندی نهایی رسید.

پکیج دیواری از نمای نزدیک

طبقه واحدتان در انتخاب پکیج تأثیرگذار است

اگر واحدتان در طبقات بالایی ساختمان قرار دارد حتما باید از پکیج‌های فن‌دار استفاده کنید. البته با تکیه بر دلایلی که در بالا گفتیم در هر حالتی و هر طبقه‌ای بهتر است همیشه از پکیج‌های فن‌دار استفاده کنید.
اگر هم تمایل دارید پکیج بدون فن تهیه کنید، باید حتما به‌خاطر داشته باشید که پکیج مورد نظر به سنسور خروجی دودکش مجهز باشد. زیرا درصورت گرفتگی دودکش و عدم تخلیه مناسب گازهای حاصل از احتراق، سنسور سریعاً وارد عمل شده و پکیج را خاموش می‌کند تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

کیفیت و سال ساخت ساختمان را مدنظر قراردهید

کیفیت ساخت و شرایط ساختمان هم در این تصمیم‌گیری مؤثر هستند. مثلاً اگر ساختمان نوساز و با کیفیت باشد یا به پنجره‌های دوجداره مجهز باشد، اتلاف انرژی بسیار پایین می‌آید. اما اگر ساختمان قدیمی ‌باشد و از در و پنجره‌های معمولی استفاده شده باشد، تبادل دما با محیط بیرون بیشتر است و درنتیجه به سیستم گرمایشی قویتری نیاز است.

شرایط آب و هوایی محل سکونتتان مهم است

در تهیه انواع پکیج دیواری علاوه‌بر مواردی که تا به این‌جا اشاره کردیم، باید به شرایط آب و هوایی محل سکونت‌تان نیز توجه کنید. مثلاً اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، طبیعتا نسبت به کسی که در شرایط آب و هوایی گرم زندگی می‌کند به پکیج با ظرفیت بالاتری احتیاج دارید تا توانایی تأمین آب گرم مورد نیاز و گرمایش محیط را به‌شکل مطلوب داشته باشد.

مقایسه کامل پکیج دیواری و موتورخانه

یک پکیج دیواری باکیفیت مزایای قابل‌توجهی دارد و درعین‌حال ایراداتی نیز به سیستم کار این پکیج‌ها وارد است. برای این که بین این دو وسیله یک انتخاب درست انجام دهید، بهتر است با ویژگی‌های هر یک از آن‌ها به‌طور کامل آشنا شوید.

  • یک پکیج دیواری باکیفیت، سرعت عمل بالایی در گرم کردن آب مورد نیاز دارد. این در حالی است که سیستم‌های موتورخانه قدیمی، سرعت زیادی در ایجاد گرما در آب مصرفی منزل شما ندارند.
  • همچنین پکیج دیواری باکیفیت فضای کمتر نسبت به موتورخانه در محیط منزل شما اشغال می‌کند. به همین خاطر در آپارتمان‌های کوچک، نصب پکیج معقولانه‌تر است. انواع پکیج‌های امروزی، قابلیت ایجاد سرما را نیز دارند و به‌صورت سرمایشی و گرمایشی کار می‌کنند.
  • سروصدای پکیج دیواری باکیفیت نیز کمتر از سروصدای موتورخانه‌ها است. این ویژگی در پکیج‌های دیواری، فضای منزل شما را آرامتر می‌کند.
  •  با استفاده از یک پکیج اختصاصی در منزل خود، می‌توانید به‌صورت مستقل دمای آب را تنظیم کنید. این در حالی است که با استفاده از موتورخانه در ساختمان، با تغییر درجه حرارت در هر واحد، دمای آب مصرفی کل ساختمان تغییر می‌کند.
  •  یکی از تفاوت‌های مهم بین این دو سیستم، نحوه نصب آن‌ها است. روند نصب پکیج بسیار ساده‌تر است و در زمان بسیار کوتاهی می‌توان آن‌ها را در ساختمان تعبیه کرد. اما فرایند نصب موتورخانه بسیار پیچیده‌تر است.
  • یکی از برتری‌های موتورخانه نسبت به پکیج، طول عمر بیشتر آن است. موتورخانه‌ها تعمیرات ساده‌تری دارند. درصورتی‌که در ساختار این وسیله در منزل خللی وارد شود، به‌سادگی رفع می‌شود.

انواع مختلف پکیج دیواری

انواع پکیج دیواری باکیفیت و در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. این پکیج‌ها در مدل‌های دیواری پرطرفدار هستند. شکل و ظاهر این پکیج‌ها بسیار مناسب است؛ این پکیج‌ها طراحی مدرن و زیبایی دارند.  وقتی آب گرم را باز کنید، کل انرژی این سیستم صرف گرم کردن آب می‌شود. این پکیج‌ها دارای دودکش هستند و از طریق دودکش‌ها، دوده‌های حاصل از احتراق از دستگاه خارج می شوند. دودکش‌های دیواری، به صورت دو جداره تولید می‌شوند. یکی از آن‌ها برای خروج دود به کار می‌رود و دیگری برای مکش اکسیژن استفاده می‌شود.

انواع پکیج دیواری مزایای قابل توجهی برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد:

  • در بین مدل‌های متنوع پکیج، پکیج‌های زمینی نیز جایگاه مخصوص به خود را دارند. اگر خانه بزرگی دارید، این مدل پکیج نمونه کاربردی‌تر و بهتری است.
  • این پکیج‌ها در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند و توان حرارتی هر یک از آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در صورتیکه جریان برق در منزل شما قطع شود، این دستگاه برای یک بازه زمانی مشخص، آب گرم مورد نیاز را تامین می‌کند. این قابلیت به‌دلیل وجود مخزن کوچک آب در این محصولات ایجاد شده است. این مدل پکیج‌ها مجهز به دیگ‌های چدنی هستند و بیشتر در زیرزمین منازل و پارکینگ‌ها راه‌اندازی می‌شوند.
  • یکی دیگر از مدل‌های پکیج، مدل‌های ایستاده این لوازم است که برای ساختمان‌های ویلایی بزرگ و دوبلکس کارایی دارند. در این دستگاه دو خروجی مختلف تعبیه شده است. این خروجی‌ها قابلیت تفکیک دماهای مدار را دارند.
  • پکیج‌های زمینی بر اساس سیستم احتراق نیز دسته‌بندی‌هایی دارند. پکیج‌های زمینی مشعل‌دار و مدل‌های پکیج بدون مشعل در این ‌بین جای می‌گیرند. این پکیج‌ها بر اساس نوع سیستم تأمین آب نیز دسته‌بندی‌هایی دارند.

این مطلب را از دست ندهید؛ پکیج ایرانی بخرم یا خارجی؟

نحوه تعمیر و سرویس پکیج دیواری

پکیج دیواری باکیفیت نیز گاه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. برای تعمیر این وسیله ابتدا باید علل بروز مشکل را پیدا کنید و محل نشتی یا خرابی را در سیستم دستگاه مورد نظر بیابید. درصورتی‌که لوله‌های درونی این پکیج‌ها آسیب ببیند و جرم بگیرند، آب مرتباً سرد و گرم می‌شود! به این ترتیب آب به‌خوبی درون لوله‌ها جاری نمی‌شود.

برای رفع این مشکل می‌توان با استفاده از مواد شوینده، این جرم‌ها را در سیستم پکیج کاملاً از بین برد. برای ازبین‌بردن جرم در پکیج دیواری باید پس از تمیز کردن این جرم‌ها، فضای داخلی لوله را با آب تمیز بشویید، سپس لوله‌‎کشی را مجدداً ببندید. گاه در پکیج دیواری، فشار آب کم و زیاد می‌شود. برای رفع این مشکل، نیاز به تعمیرات تخصصی دارید.

در نظر داشته باشید که برای افزایش طول عمر پکیج دیواری باید هر چند مدت یک‌بار، پکیج را سرویس کنید. درصورتی‌که آب شهری در منطقه زندگی شما املاح بیشتری دارد، باید این پکیج‌ها هر ۶ ماه یک بار سرویس‌کاری شوند. در روند سرویس‌کاری پکیج هم شست‌وشوی سیستم‌های داخلی انجام می‌شود و هم اجزای مختلف موجود در پکیج بررسی می‌شوند.

سرویس‌کاران در فرایند سرویس‌کاری پکیج، ابتدا دوکش‌های داخلی دستگاه را چک می‌کنند تا از اختلالات داخلی این وسیله آگاه شوند. در صورتی‌که دودکش‌ها نشتی داشته باشند، باید به‌سرعت تعمیر شوند. همچنین باید اتصال گاز به پکیج نیز به‌دقت چک شود. پس از این که از اتصالات موجود در دستگاه به‌خوبی مطمئن شدید، می‌توانید دستگاه را روشن کنید.

به خواندن ادامه دهید؛ روش‌های عیب‌یابی پکیج دیواری

نکته‌های مهم جهت مراقبت از پکیج دیواری

برای افزایش دوام و طول عمر پکیج دیواری خود باید به نکات مهمی در راستای نگهداری از آن دقت داشته باشید.

  • یک پکیج دیواری باکیفیت باید هر یک سال یک بار سرویس‌کاری شود. در این صورت کلیه نشتی‌ها و اختلالات داخلی آن پیدا می‌شوند و پیش از آسیب رسیدن به سیستم اصلی دستگاه برطرف می‌شوند.
  • انواع پکیج دیواری دارای اجزای مختلفی است. صافی‌های موجود در سیستم پکیج‌های دیواری یکی از مهمترین اجزای موجود در این وسایل هستند؛ این صافی‌ها نوعی فیلتر برای پکیج‌های دیواری به‌شمار می‌روند. این فیلترها در پکیج دیواری باکیفیت منزل شما هر چند مدت یک بار نیاز به تعویض دارند.
  • بررسی سیستم‌های ضدگیرپاژ نیز یکی از مهمترین مواردی است که در زمینه نگهداری از پکیج دیواری ساختمان خود باید مدنظر قرار دهید. در راستای بهبود عملکرد انواع پکیج دیواری باید به سیستم ضدیخ‌زدگی این محصولات نیز دقت داشته باشید. این قابلیت مهم در پکیج‌ها، از یخ‌زدگی دستگاه جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید مدتی به سفر بروید، از بسته بودن شیر آب سرد منزل خود اطمینان حاصل کنید. در غیر این‌صورت خسارات جبران‌ناپذیری به پکیج مورد استفاده شما وارد خواهد شد.
  •  پکیج دیواری باید با استفاده از محافظ‌های برق راه‌اندازی شود. به این ترتیب در صورت ایجاد نوسانات برقی در ساختمان، پکیج دیواری منزل شما در معرض صدمات مختلف قرار نمی‌گیرد.
  • در صورتی‌که پکیج در خارج از منزل شما نصب شده باشد، باید توجه داشته باشید که ممکن است، در سیستم داخلی آن یخ‌زدگی ایجاد شود. برای جلوگیری از این مشکل، نباید دستگاه را خاموش کنید.
  • در حین استفاده از این پکیج‌ها، انواع مواد احتراق‌زا را از آن‌ها دور نگه دارید. هر چه آب ورودی به پکیج دیواری منزل شما املاح کمتری داشته باشد، ماندگاری دستگاه نیز در طولانی‌مدت بیشتر خواهد بود.
  • در‌صورتی‌که بوی دود گاز از این دستگاه به مشام رسید، فوراً دستگاه را خاموش کنید و از تعمیرکاران برای رفع مشکل کمک بخواهید. در غیر این‌صورت صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری در سیستم پکیج شما ایجاد می‌شود.

برای دیدن آگهی‌های پکیج دیواری کلیک کنید

پس اگر قرار است برای منزل یا محل کار خود پکیج دیواری تهیه کنید حتما این موارد را مدنظر قرار دهید تا بتوانید یک پکیج مناسب از نظر ظرفیت قدرت حرارتی را انتخاب کنید.

در مطلب بعدی شما را با انواع پکیج‌های ایرانی و خارجی آشنا ‌کنیم. پس اگر دو دل هستید که پکیج ایرانی بخرید یا خارجی یا نمی‌دانید که از بین برندها و مدل‌های مختلف در بازار کدام یک را انتخاب کنید با ما در مطلب بعد همراه باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.