صفر تا صد فرایند جذب هیات علمی در دانشگاه‌های کشور

صفر تا صد فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور

با انتشار اخبار جدید در مورد استخدام هیئت علمی در این گزارش قصد داریم نگاهی بیندازیم به فرایند کلی جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور.

گرچه هرساله در فصل بهار فرایند جذب هیئت علمی‌های دانشگاهی صورت می‌گرفت اما امسال با کمی تاخیر این ماجرا به اوایل مردادماه رسیده است. از آنجایی که در هفته‌ای که گذشت چند خبر مهم در خصوص جذب اعضای هیئت علمی در سال ۱۴۰۱ منتشر شده، در این گزارش قصد داریم نگاهی بیندازیم به فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور. با ما همراه باشید.


فرایند فراخوان جذب اعضای هیئت علمی در سال جاری، به جای اردیبهشت‌ماه از ۱۱ تیرماه آغاز شد و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور تا ۱۷ تیرماه می‌توانستند با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیئت علمی، براساس سهمیه اختصاص یافته نسبت به تایید رشته‌های موردنیاز اقدام کنند. وضعیت توزیع نیروی انسانی در دانشگاه‌های کشور از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند؛ طبق آمارها، در حال حاضر ۶۰ هزار عضو هیئت علمی داریم و در برخی رشته‌ها با اشباع نیروی انسانی مواجه هستیم. در مقابل، در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها با کمبود نیرو مواجهیم. طبق آمارهای اعلامی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ هزار ردیف استخدامی برای جذب اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شده است. آنچنان که معاون مرکز جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرده، بین مجوزهای صادره و آنچه که توسط دانشگاه‌ها جذب می‌شود، تفاوت‌هایی وجود دارد.

روند جذب اعضای هیئت علمی در یک پروسه زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از این پروسه در دانشگاه‌ها و بخشی دیگر در مرکز جذب اعضای هیات علمی طی می‌شود. مدارک متقاضیان پس از بارگذاری در سامانه جذب وزارت علوم به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و دانشگاه‌ها باید صلاحیت‌های علمی و عمومی این افراد را در کمیته‌های تخصصی بررسی کرده و در نهایت پرونده افراد برگزیده را به وزارت علوم برای بررسی نهایی ارسال کنند. این فرایند ممکن است طولانی شود و جذب سهمیه‌ها در تقویم فراخوان اتفاق نیفتد. برای همین وزارت علوم شرایطی تعیین کرده که از این پس ورود به فراخوان جدید صرفاً برای دانشگاه‌هایی ممکن است که به پرونده فراخوان قبلی رسیدگی کرده باشند.

جدیدترین آگهی‌های استخدام حوزه آموزش را ببینید

نگاهی به فرایند جذب هیئت علمی

فرایند جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، از ۱۱ تیرماه آغاز شد و دانشگاه‌ها از ۱۱ تا ۱۷ تیرماه می‌‌بایست با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیئت علمی، براساس سهمیه اختصاص‌یافته به آنها نسبت به تایید رشته‌های مورد نیاز اقدام می‌کردند. ثبت‌نام متقاضیان جذب هیئت علمی دانشگاه‌های کشور هم از ۲۰ تیرماه آغاز شد و تا ۲ مردادماه ادامه داشت. البته این تاریخ به درخواست داوطلبان تا روز سه‌شنبه ۴ مردادماه تمدید شد. داوطلبان باید در این فرصت به سامانه مرکز جذب وزارت علوم که براساس شیوه‌نامه جدید جذب بازنگری هم شده، مراجعه و مدارک خود را بارگذاری می‌کردند.

سایر فرایندهای جذب، اتفاقاتی است که در دانشگاه‌ها و مرکز جذب وزارت علوم رخ می‌دهد. در غربال‌گری اولیه، افرادی که هر کدام از شرایط لازم قانونی از قبیل شرط سنی، هم‌سویی رشته گرایش تحصیلی با فراخوان، حداقل معدل سه مقطع تحصیلی، و هم‌سویی مقاطع تحصیلی و شرایط اختصاصی اعلام‌شده در فراخوان را ندارند، حذف می‌شوند. کارگروه مسئول غربال‌گری برای هر رشته تحصیلی دست‌کم دارای سه عضو هیئت علمی معتمد است و ترکیب آن را هیئت اجرایی دانشگاه تعیین می‌کند. این کار گروه، طی صورت‌جلسه‌ای، ضمن ذکر دقیق عناوین شرایط لازم قانونی سبب حذف هر کدام از متقاضیان، افراد واجد تمامی شرایط لازم قانونی را مشخص می‌کند.

کارگروه بررسی توانایی علمی، از طریق مصاحبه اجمالی با متقاضیان منتخب در غربال‌گری اولیه، تمامی یا حداقل سه‌برابر نیاز اعلام‌شده در فراخوان را بر اساس معیارهای قانونی انتخاب می‌کند.افراد انتخاب‌شده در غربال‌گری اولیه، با بررسی اولیه صلاحیت علمی، وارد سه فرآیند همزمان کارگروه بررسی توانایی علمی از طریق مصاحبه تفصیلی، تحقیقات میدانی و استعلامات قانونی می‌شوند.

همچنین متقاضیان جذب در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی، می‌توانند پس از ورود به سامانه جامع جذب و از طریق مرکز پیام پرسش خود را مطرح و پاسخ آن را ظرف مدت یک روز کاری، دریافت کنند. پس از آنکه هر سه فرآیند مربوط به تمام افراد در یک رشته گرایش تحصیلی تکمیل شد، تمامی پرونده‌ها به هیئت اجرایی جذب دانشگاه ارجاع می‌شود. هیئت اجرایی برای هر رشته گرایش تحصیلی در یک جلسه از طریق بررسی پرونده تک‌تک افراد و مقایسه آنها با یکدیگر تصمیم‌گیری می‌کند. سوابق آموزشی و فرهنگی افراد، امتیازات علمی و عمومی آنها و استعلامات قانونی، از موارد ضروری در این بررسی و مقایسه هستند. هیئت اجرایی جذب پس از بررسی دقیق تمامی پرونده‌ها و کفایت مذاکرات، فرد یا افراد اصلح را انتخاب می‌کند. انتخاب افرادی که حد نصاب امتیاز علمی یا حد نصاب امتیاز عمومی را کسب نکرده‌اند یا استعلامات آنها منفی بوده، ممنوع است و با جذب آنها مخالفت می‌شود. نام این افراد و علت مخالفت با جذب آنها در صورت‌جلسه نهایی هیئت اجرایی باید درج شود. صورت‌جلسه نهایی هیئت اجرایی جذب به همراه تمامی مستندات مربوطه به مرکز جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارسال می‌شوند تا در هیئت مرکزی جذب وزارت علوم بررسی و اعلام نظر شود.

خبر تکمیلی: تمدید مهلت ثبت نام در فراخوان جذب هیئت علمی تا چهارم مرداد ۱۴۰۱
جزئیات جدید استخدام هیئت‌ علمی دانشگاه فرهنگیان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *