شناسه رهگیری کالا چیست؟

شناسه رهگیری کالا چیست؟

سامانه شناسه کالا با هدف مدیریت شناسهٔ کالاها راه‌اندازی شد. بر این اساس ترخیص و دریافت کالا، حمل و تحویل آن و هرگونه فعالیت تجاری با کالا در ایران، تنها با داشتن شناسه کالا امکان‌پذیر است.

شناسه رهگیری کالا یا شناسه کالا که به آن بارکد نیز گفته می‌شود، نوعی شناسنامه کالاست و کالای قاچاق را از کالای غیر قاچاق مجزا می‌کند. در واقع شناسه کالا جزو عناصر توصیفی کالا محسوب می‌شود که مشخصات کیفی محصول را توصیف می‌کند.

هدف از ایجاد شناسه کالا چیست؟

درسال‌های گذشته به دلیل افزایش قاچاق کالا و سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، آیین‌نامه ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، داشتن شناسه کالا را الزامی کرد.

بر این اساس ترخیص و دریافت کالا، حمل و تحویل آن و هرگونه فعالیت تجاری با کالا در ایران، تنها با داشتن شناسه کالا امکان‌پذیر است.

به این منظور سامانه شناسه کالا با هدف مدیریت شناسهٔ کالاها راه‌اندازی شد. این امر سبب شد تا پایگاه داده جامعی از مشخصات کالاهایی که در زنجیره تجارت کشور مباده می‌شوند تشکیل شود و امکان مدیریت تجارت رسمی فراهم شود. به طوری که در این سامانه امکان درخواست و صدور شناسه کالا و امکان استعلام شناسه وجود دارد.

انواع شناسه کالا

  • شناسه داخلی: این شناسه ۱۳ رقمی به صورت رمزینه یا بارکد بر کالا نصب می‌شود. شناسه داخلی مبتنی بر نظام جامع طبقه‌بندی کالا است.
  • شناسه IRC: این شناسه به داروها و فرآورده‌های حوزه سلامت و پزشکی اعطا می‌شود و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مجوز آن را صادر می‌کند.
  • شناسه IVC: سازمان دامپزشکی کشور این شناسه را به کالاهای دارویی، مواد اولیه و جانبی، تجهیزات و ملزومات دامپزشکی، افزودنی‌ها و مکمل‌ها، فرآورده‌های زیستی، سموم دامپزشکی و داروهای گیاهی و طبیعی که مصرف حیوانی دارند، تخصیص می‌دهد.
  • شناسه GTTN: این شناسه جزو شناسه‌های بین‌المللی از که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه می‌شود. این شناسه در بیش از صد و ده کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارقام آن بین ۸ تا ۱۴ رقم است. در ایران پیش شماره این شناسه معمولاً ۶۲۶ است.
  • شناسه IMEI: شناسه ۱۵ رقمی مخصوص تجهیزاتی که دارای سیم‌کارت بوده و از شبکه ارتباط سیار استفاده می‌کنند. این شناسه را تولید کننده رو تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرار می‌دهد و از طریق آن می‌ٱوان اطلاعات شرکت تولید کننده، برند،‌مدل و کشور تولید کننده را استعلام نمود.
  • شناسه VIN: شامل کاراکتری ۱۷ رقمی با اعداد و حروف که شماره شناسایی خودرو تلقی می‌شود.

راهنمای سامانه شناسه رهگیری کالا

همانطور که گفته شد سامانه شناسه کالا با هدف کاهش قاچاق کالا و ارز و اطمینان از صحت کالا راه‌اندازی شده است.

  • برای استفاده از خدمات این سامانه ابتدا باید به سامانه جامع تجارت ایران مراجعه کرده و اطلاعات هویتی خود را ثبت نمود.
  • سپس باید صلاحیت فرد از نظر شناسه صنفی، شناسه شرکت،‌ کارت بازرگانی در سامانه بارگذاری شود
  • پس از دریافت نام کاربری، رمز عبور و دریافت صلاحیت‌ها می‌توان مجدد وارد سامانه شد و صلاحیت مرتبط با نقش کالا را انتخاب کرد.
  • پس از تعیین نقش نوبت به ثبت کالای وارداتی می‌رسد. که در این مرحله با انتخاب گروه کالا و کد مربوط به آن شناسه کالا قابل دریافت است.

آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید

***

اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *