برج های محله الهیه

وام ساخت مسکن ۱۴ برابر می‌شود؟

سهم تسهیلات بخش مسکن از کل تسهیلات پرداختی به اقتصاد کشور ۵.۴ درصد است، اما دولت تصمیم دارد این سهم را در سال آینده به ۲۰ درصد برساند. همچنین بانک‌ها مکلفند که ۱۴ برابر وامی از ابتدای امسال برای ساخت مسکن پرداخت کرده‌اند را به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند.

به گزارش بلاگ دیوار، بانک مرکزی گزارش تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف اقتصادی را در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال منتشر کرده است. براساس این گزارش تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ده ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۲۹۴ هزار میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۹.۴ درصد افزایش یافته است. در ۱۰ ماهه ابتدایی پارسال ۸۵۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت شده است. از این مقدار ۲۶ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان به ساخت مسکن اختصاص یافته که سهم ۲۱ درصدی این بخش را نشان می‌دهد.

از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه سال جاری، ۲۶ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان وام به متقاضیان خرید مسکن پرداخت شده است. سهم این بخش نیز از کل تسهیلات بخش مسکن ۲۱ درصد است.

در شرایطی که سهم وام ساخت مسکن در ۱۰ ماهه اول امسال ۲۶.۵ هزار میلیارد تومان بوده، دولت بانک‌ها را مکلف کرده است که در سال آینده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن پرداخت کنند.

از سوی دیگر سهم وام بخش مسکن از کل تسهیلات بخش اقتصاد، ۵.۴ درصد است؛ اما در لایحه بودجه سال آینده دولت آمده که بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن مسکن اختصاص دهند.

با این دو تصمیم دولت قرار است کل بودجه تسهیلات بخش مسکن حدود چهار برابر و بودجه تسهیلات ساخت مسکن حدود ۱۴ برابر شود.

فاصله زیاد برنامه دولت برای تسهیلات مسکن با واقعیت به حدی زیاد است که به نظر نمی‌رسد بانک‌ها بتوانند به آن عمل کنند. با فرض این که دولت بانک‌ها را با ابزارهای مالی مجبور به پرداخت این تسهیلات کند، در نهایت موجب استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود که افزایش نرخ تورم را به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *