احراز هویت اتباع در دیوار

راهکارهای جدید برای بهبود دسترسی اتباع به دیوار

در عصر ارتباطات، اینترنت به ابزاری اساسی برای دسترسی به خدمات اجتماعی، آموزشی و اقتصادی تبدیل شده است. با این حال، اتباع خارجی در ایران با چالش‌هایی در دسترسی به این خدمات مواجه هستند. در دیوار از دی‌ماه سال ۱۴۰۲، تیمی ۱۱ نفره به نام «گوناگونی و فراگیری» با سه ماموریت ویژه یعنی؛ ۱- دسترسی‌پذیری دیجیتال ۲- تایید هویت و پرداخت اتباع غیرایرانی و ۳- ترجمه وب‌سایت تشکیل شده است.
به تازگی دیوار نشست رو در رویی با هدف هم‌فکری کاربران غیر ایرانی و مدیران دیوار تشکیل داد تا به طور مستقیم نظرات، پیشنهادها و مشکلات آن‌ها در استفاده از این پلتفرم مطرح شود.
در این برنامه که با حضور ۱۵ نفر از کاربران اتباع دیوار و تعدادی از مدیران دیوار برگزار شد، فرصتی برای تبادل نظر و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی اتباع خارجی در دسترسی به خدمات دیجیتال فراهم کرد. در این نشست، کاربران اتباع حاضر در جلسه موارد مختلفی را در زمینه دغدغه‌ها و مسائل خود برای استفاده از دیوار مطرح کردند.
به زودی گزارش کامل‌تری از این نشست در اتاق خبر دیوار منتشر خواهد شد.

چالشی به نام تایید هویت

یکی از مشکلات عمده‌ای که اکثر اتباع خارجی در ایران با آن مواجه‌اند، چالش تایید هویت آنلاین است. اتباع با پاسپورت، کارت آمایش و کارت هوشمند می‌توانند سیم‌کارت بگیرند و حساب بانکی داشته باشند، اما گاهی همین مدارک نیز مراحل معمول احراز هویت در برنامه‌های بانکی یا ثبت‌نام‌های آنلاین را مختل می‌کند. اعضای تیم گوناگونی و فراگیری دیوار که مسئول حل موضوع «تایید هویت و پرداخت اتباع غیرایرانی» هستند، فرآیند تایید هویت را طوری طراحی کرده‌اند که این افراد، با هر نوع مدرک هویتی قانونی خود، بتوانند در دیوار ثبت آگهی کنند.
با تلاش‌های تیم «گوناگونی و فراگیری» اکنون فرآیند ثبت آگهی در دیوار برای اتباع شامل تایید هویت با پاسپورت، کارت آمایش، شماره خانوار، کارت هوشمند و احراز هویت تصویری شده است و به سادگی اجرای مراحل زیر است:
۱- وارد کردن اطلاعات مدارک هویتی مثل پاسپورت، کارت آمایش، کارت هوشمند
۲- احراز هویت ویدیویی
کاربرانی که به هر دلیل نمی‌توانند در سامانه شاهکار تایید هویت کنند می‌توانند از سرویس احراز هویت تصویری که به دیوار اضافه شده استفاده کنند.
دیوار تلاش کرده است با این رویکرد، امکان دسترسی جمعیت پرشمار اتباع حاضر در ایران به خدمات خود را فراهم کند تا آن‌ها برای فعالیت قانونمند در بزرگترین پلتفرم انتشار آگهی ایران، احساس تبعیض یا محدودیت نداشته باشند. در حال حاضر کاربرانی که تا پیش از این نمی‌توانستند از این پلتفرم استفاده کنند هم از طریق دیوار من و هم در حین ثبت آگهی می‌توانند تایید هویت شوند.

مسیرهای تایید هویت اتباع در دیوار

کاربران ایرانی به صورت معمول با استفاده از سامانه شاهکار و تطابق کد ملی و شماره موبایل احراز هویت می‌شوند یا در صورت لزوم می‌توانند از احراز هویت ویدیویی برای افزایش اطمینان کاربران دیگر استفاده کنند. در حال حاضر برای بهبود دسترسی اتباع مسیرهای مختلفی برای تایید هویت آنها در نظر گرفته شده است.
وارد دیوار من شوید، شمارهٔ همراه خود را در بخش ورود به حساب کاربری وارد کنید تا کد تأیید برایتان ارسال شود، پس از وارد کردن کد تأیید، روی گزینهٔ تأیید هویت بزنید.
در صورتی که ملیت در این مرحله اتباع خارجی انتخاب شود گزینه‌های انتخاب نوع مالکیت سیم کارت و تایید هویت متفاوت خواهد شد.

در این مرحله با زدن روی «انتخاب نوع مالکیت سیم‌کارت» می‌توانید یکی از روش‌های متنوع برای اتباع شامل: پاسپورت، کارت هوشمند، کارت آمایش با شناسه یکتا، کارت آمایش با شناسه خانوار یا احراز هویت تصویری را انتخاب کنید.

با انتخاب هر کدام از روش‌های تایید مالکیت سیم‌کارت شما وارد بخش مربوط برای وارد کردن اطلاعات لازم می‌شوید و در صورت صحیح بودن اطلاعات یا پشت سرگذاشتن موفق احراز هویت ویدیویی هویت شما در دیوار تایید می‌شود.

هدف این است: دیوار برای همه

تلاش دیوار برای ایجاد دسترسی فراگیر و متنوع برای همه افراد، نه به خاطر سود مالی و افزایش درآمد، بلکه ارائه خدمات برابر به همه است؛ بدون هیچ تبعیض و محدودیتی. 

به همین دلیل در نشست با اتباع غیرایرانی این هدف‌ها پیگیری شد:
۱- افزایش آگاهی: آشنایی با حقوق اتباع خارجی در دسترسی به خدمات اینترنتی و بررسی چالش‌های حقوقی و اجتماعی.

۲- شناسایی چالش‌ها: بررسی مشکلات فنی، حقوقی و اجتماعی اتباع خارجی در دسترسی قانونی به خدمات اینترنتی.

۳- ارائه پیشنهادات: پیشنهاد راهکارهای عملی برای بهبود دسترسی قانونی اتباع به خدمات اینترنتی.

۴- تقویت حقوق دیجیتال: به منظور تضمین دسترسی قانونی برابر آنها به خدمات آنلاین.

۵- ایجاد بستری برای تبادل نظر و همکاری: فراهم کردن فرصت‌های گفت‌وگو و شبکه‌سازی برای تعامل میان شرکت‌های اکوسیستم فناوری دیجیتال.

توسعه‌های محصولی در کسب‌وکارهای دیجیتال، معمولا با هدف قرار دادن بیشترین کاربر ممکن، فروش بیشتر و افزایش سهم بازار شکل می‌گیرند. اما تیم «گوناگونی و فراگیری دیوار» از روز اول با این ایده شکل گرفت که اولویت برای فراگیری به ترتیب متعلق به گروه‌هایی باشد که در کنار نیازشان، بیشترین محدودیت یا تبعیض را برای فعالیت دارند. بر این اساس هدف دیوار نه افزایش درآمد در کوتاه‌مدت و اضافه کردن کاربر، بلکه برداشتن محدودیت و موانع کاربرانی است که به دلایل مختلف امکان استفاده از پلتفرم ما را نداشتند. 

تیم «گوناگونی و فراگیری دیوار» برای رسیدن به یک هدف در حال تلاش و اقدام است: دیوار برای همه.

3 پاسخ

  1. من در این برنامه حضور داشتم تشکر میکنم از عوامل برنامه دیوار خیلی برنامه مفیدی بود برسی مشکلات اتباع ، من خودم کابر دیوار هستم مشکل خاصی در برنامه دیوار نمی بینم ،نظرات همه اشتراک کننده ها را یادداشت نمودن و قول برسی دادن

  2. سلام و خسته نباشید همه چیز دربرنامه دیوار خوب هست،اما اگر میشد یک شماره تماس برای کسانی که به مشگل می‌خورند بزارید بهتره است کسانی که وسائل می‌فروشند یا می‌خرند، ممنونم ازبرنامه خوبه دیوار…

  3. خیلی ممنونم از برنامه خوب دیوار که تو این شرایط سخت که یه سری مشکلات با اتباع پیش امده و درگیری هایی بین مردم و اتباع بوده و…. دیوار خوشبختانه مسیر منطقی و درستی رو انتخاب کرده و مسئله رو سیاسی و بر ضد مردم اتباع گرفتار و فرار کرده از جنگ و مشکلات نکرده
    بازم تشکری میکنم از شما که حواستون به تمام مسائل هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *