حرکت آهسته استخدام محیط‌بان پاسخگوی نیاز فعلی است؟

حرکت آهسته استخدام محیط‌بان پاسخگوی نیاز فعلی است؟

کمبود نیرو در حوزه محیط‌بانی یکی از چالش‌هایی است که این شغل را با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو ساخته است. از این رو، سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در پی استخدام نیروهای جدید است.

در هفته‌ای که گذشت انتشار ویدیویی از جمله چند قاچاقچی چوب به محیط‌بان‌ها در چمستان مازندران بار دیگر نگاه‌ها را به شرایط شغلی محیط‌بان‌های ایرانی جلب کرد. یکی از پرخطرترین شغل‌های حال حاضر ایران که همیشه شرایط سخت و پرچالش آن مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد.

توجه‌ به وضعیت محیط‌بان‌ها و حمایت از آنها از آنجایی در ایران اهمیت پیدا کرد و به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد که چالش‌های محیط‌‌زیستی خودی نشان دادند. یک دهه است که زندگی در ایران با انواع و اقسام بحران‌های محیط‌زیستی همراه است. سایه سنگین این بحران‌ها بر زندگی عادی مردم موجب می‌شود که بسیاری از آنها خودشان را در قبال محیط‌زیست و حفظ آن مسئول بدانند.

در این راستا، حمایت از محیط‌بان‌ها که سنگر نخست و خط مقدم مقابله با تخریب‌گران محیط‌زیستی است کم‌وبیش به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است. از این روست که می‌بینیم با هر چالشی که برای محیط‌بان‌ها پیش می‌آید کمپین‌های مردمی در حمایت از آنها شکل می‌گیرد. همین دیدگاه و این سطح از حساسیت عمومی هم موجب شد تا چند ساعت بعد از انتشار خبر حمله به محیط‌بان‌های چمستانی، خاطیان دستگیر شوند.

با این حال، این رویداد و رویدادهای مشابه منجر به شکل‌گیری یک مطالبه مهم در زمینه محیط‌بان‌ها و شرایط کاری آنها شده است. آن هم اینکه اگر نمی‌توانند با قوانین حمایتی از محیط‌بان‌ها برای استفاده از سلاح گرم حمایت کنند حداقل با افزایش نیروهای محیط‌بان خطراتی که ممکن است آنها را تهدید کنند را کاهش دهند.

کمبود نیرو مهم‌ترین چالش سازمان محیط‌بانی ایران است. کمبود نیرو موجب می‌شود در اکثر مواقع محیط‌بان‌ها در موقعیت ضعیف‌تر نسبت به قاچاقچی‌ها قرار گرفته و مورد حمله قرار بگیرند و آسیب ببینید. از این‌رو بسیاری مسئله اصلی در حفظ امنیت منابع طبیعی و همچنین حفاظت از جان محیط‌بان‌های ایرانی را در تامین نیروی انسانی این سازمان می‌دانند.

وضعیت کمبود نیروی محیط‌بانی چگونه است؟

سالانه گزارش‌های مختلفی از وضعیت نیروهای سازمان محیط‌بانی منتشر می‌شود که برخی از آن‌ها نگران کننده است. برخی گزارش‌ها می‌گوید که تعداد محیط‌بان‌های ایرانی یک دوازدهم استاندارد جهانی است. چرا که براساس استاندارد جهانی باید در هر هزار هکتار یک محیط‌بان فعال باشد اما در ایران در هر ۱۲ هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد که با این حساب تعداد محیط‌بانان ایران یک دوازدهم استاندارد جهانی است، این در حالیست که محیط‌بانان حفاظت از ۱۱ درصد از عرصه‌های طبیعی کشور را بر عهده دارند.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور هم از چهره‌هایی است که معتقد است در حال حاضر کمبود نیرو مهم‌ترین چالش محیط‌بانی ایران است و باید مجوزهای استخدامی در این زمینه صادر شود. آقای محبت‌خانی در این زمینه می‌گوید:

«در حال‌حاضر ۳۸۰۰ محیط‌بان در کشور داریم. براساس چارت یگان حفاظت سازمان محیط زیست باید ۸۰۰۰ محیط‌بان داشته‌ باشیم و ما می‌توانیم با استخدام محیط‌بان کمبود نیروی انسانی در مناطق را پوشش دهیم.»

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت که در دو سال گذشته وضعیت پاسگاه‌ها، میزان کمبود نیرو و چارت سازمانی را به سازمان استخدامی کشور ارائه کردیم که براین اساس به ما مجوز استخدام سالانه ۲۵۰ نفر به مدت ۱۰ سال داده شد. در دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این اقدام صورت گرفت و امسال نیز قصد استخدام ۲۵۰ نفر دیگر را داریم تا بتوانیم در هفت سال آینده براساس شرایط و ضوابط موجود ۲۵۰۰ نفر محیط‌بان به ۳۸۰۰ نفر فعلی اضافه کنیم. اینگونه جمعیت محیط‌بانان خود را براساس چارت سازمانی ۷۰ درصد ارتقا داده‌ایم.

محبت‌خانی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای بازنشسته‌شدن ۴۰۰ تا ۵۰۰ محیط‌بان گفت:

«بنابر پیش‌بینی ما، با بازنشسته‌شدن این تعداد محیط‌بان به یک جمعیت حدودا ۶۰۰۰ نفری خواهیم رسید. پس از اتمام این سهمیه در این مدت ۱۰ ساله نیز مجدد باید با مراجعه به سازمان اداره استخدامی و سازمان برنامه و بودجه – که بودجه این کار را تامین می‌کند – رایزنی‌هایی خواهیم کرد تا با استخدام محیط‌بانان به تعداد پیش‌بینی شده در چارت سازمانی یگان حفاظت برسیم.»


انواع آگهی مشاغل را در دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *