جذب دانش‌آموختگان دکتری برگزیده در بخش تحقیق و توسعه صنایع

جذب دانش‌آموختگان دکتری برگزیده در بخش‌ تحقیق و توسعه صنایع

بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم طی توافق‌نامه‌ای قرار است شرایط را برای استخدام و جذب نیروهای دکتری در بخش تحقیق و توسعه صنعت فراهم کنند.

بنیاد ملی نخبگان در سال‌های اخیر ماموریت اصلی‌اش را بر طراحی سازوکارهایی بنا نهاده تا شرایط را برای استخدام مناسب نخبگان کشور فراهم کند. این بنیاد با طراحی سامانه‌ای تلاش می‌کند تا موقعیت‌های شغلی مناسب را برای نخبه‌ها و فارغ‌التحصیلان شاخص دانشگاهی فراهم کند. در این راستا، این مجموعه هر از چندگاهی با مذاکراتی که با دستگاه‌های اجرایی مختلف انجام می‌دهد، تفاهم‌نامه‌هایی برای استخدام نیروهای نخبه فراهم می‌کند. این موضوع خبری است که در این هفته از سوی بنیاد ملی نخبگان در رسانه‌ها برای جذب دانش‌آموختگان دکتری منتشر شد.

امضای توافق‌نامه برای جذب جذب دانش‌آموختگان دکتری

در ابتدای هفته جاری، توافق‌نامه‌ای میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ملی نخبگان امضا شد. این توافق‌نامه «تقویت تحقیق و توسعه در صنعت و جامعه با بهره‌گیری و جذب دانش‌آموختگان دکتری برگزیده» نام دارد و قرار است شرایط را برای استخدام و جذب نیروهای دکتری در بخش تحقیق و توسعه صنعت فراهم کند.

این توافق‌نامه به ابتکار معاونت سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان به نتیجه رسیده است. این معاونت در بنیاد ملی نخبگان به صورت تخصصی روی موضوع نگهداشت نخبه‌های ایرانی در داخل کشور فعالیت می‌کند و تلاش می‌کند، بسترهایی برای جذب نیروهای نخبه و موثر ایرانی فراهم کند.

دکتر عباس ابراهیمی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ضرورت بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی کشور، گفت:

«افزایش بهره‌وری یک ضرورت جدی جهت پیشرفت کشور است که در سایه استفاده از علم و دانش روز و حضور متخصصان در مراکز تحقیق و توسعه صنایع، محقق خواهد شد.»

این توافق‌نامه چه کمکی به استخدام دانش‌آموختگان دکتری می‌کند؟

بنیاد ملی نخبگان در توضیح نحوه عملکرد توافق‌نامه «تقویت تحقیق و توسعه در صنعت و جامعه با بهره‌گیری از توان و جذب دانش‌آموختگان دکتری برگزیده» خبر داد که:

«بر اساس این موافقت‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ملی نخبگان با حمایت مالی، از جذب و بکارگیری دانش‌آموختگان دکتری برگزیده، در بخش‌های تحقیق و توسعه‌ صنایع، بنگاه‌های اقتصادی، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی اقتصادی کشور حمایت می‌کنند.

این محققان در صورت داشتن شرایط مورد نظر علاوه بر استخدام یک ساله در واحد صنعتی، به عنوان پژوهشگر پسادکتری نیز شناخته شده و گواهی‌های مربوطه را از دانشگاه‌های ناظر و همکار دریافت خواهند کرد.»

مشمولان این طرح چه باید بکنند؟

اگر یک دانش‌آموخته دکتری هستید چطور باید از مزایای این طرح استفاده کنید؟ مطابق تعریف‌های صورت گرفته، دانش‌آموختگان مقطع دکتری برگزیده که بیش از دو سال از زمان دانش‌­آموختگی آنان نگذشته و می‌‌توانند به صورت تمام‌وقت در نهاد میزبان همکاری کنند، مشمول این طرح هستند.

این طرح شامل کلیه رشته‌­های دانشگاهی است و تعداد پذیرش در حوزه­‌ها و شاخه­‌های تخصصی با توجه به نیاز و اولویت‌های ملی و یا نهاد میزبان، مشخص خواهد شد.

  • پیشنهاد فعالیت‌های یکساله تحقیق و توسعه داوطلبان باید به تایید نهاد مذکور و دانشگاه همکار برسد و امکان تمدید طرح برای دوره یکساله دوم براساس ارزیابی گزارش عملکرد وجود دارد.
  • همچنین نهادهای میزبان باید درخواست­‌های خود را به صورت سالانه و بر اساس فرمت مورد نظر به کمیته مشترک (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ملی نخبگان) اعلام کنند.
  • نهاد میزبان موظف است با دانشگاه محل تحصیل دانش‌آموخته برای حضور یک استاد ناظر طرح موافقت کند.
  • حداقل ۵۰ درصد حقوق پذیرفته‌شدگان (حقوق استادیار پایه یک دانشگاه تهران) باید توسط نهاد میزبان تامین شود و از سوی دیگر، عقد قرارداد و امور حقوقی و پرسنلی مربوطه نیز بر عهده این نهاد خواهد بود.

مشاغل درمانی، زیبایی و بهداشتی را در دیوار ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *