تفاوت یخچال‌های نوفراست و دیفراست

1

یخچال‌ها از نظر عملکرد سیستم خنک‌کننده به دو دسته نوفراست و دیفراست تقسیم می‌شوند. یخچال‌های نوفراست یخچال‌های بدون برفک هستند و یخچال‌های دیفراست یخچال‌های با برفک. این روزها با پیشرفت تکنولوژی یخچال‌های نوفراست در مقایسه با یخچا‌ل‌های دیفراست از محبوبیت بیشتری برخوردار شده‌اند. البته میزان بودجه‌ای که فرد برای خریدن یخچال اختصاص می‌دهد نیز در انتخاب هر کدام از این دو نوع یخچال بسیار مؤثر خواهد بود. در این مطلب به بررسی تفاوت یخچال‌های نوفراست و دیفراست می‌پردازیم.

تفاوت یخچال‌های نوفراست و دیفراست

عمده‌ترین تفاوت یخچال‌های نوفراست و دیفراست همان سیستمی است که با استفاده از المنت، برفک‌ها را آب کرده و اجازه نمی‌دهد ایجاد برفک، اختلالی در سیستم خنک‌کننده دستگاه ایجاد کند. این سیستم در یخچال‌ فریزرهای جدید اجرا شده و بنابراین مانند قدیم نیازی نیست هر چند وقت یکبار ،یخچال را از برق بکشید و برای جدا کردن برفک‌ها با دست انرژی بگذارید. این بار اجازه دهید سیستم خودکار بدون برفک یخچال، فرآیند آب کردن برفک‌ها و از بین بردن رطوبت اضافی یخچال را انجام دهد.

یکی از مشکلاتی که افراد در برخی مناطق با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، قطعی مکرر برق است. وقتی برق قطع می‌شود، دمای یخچال افزایش پیدا می‌کند و مواد غذایی داخل آن سرمای خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب زمانی که دوباره برق وصل شود و موتور یخچال برای ایجاد سرمای لازم شروع به‌کار کند، این تفاوت دمایی میان هوای وارد شده به یخچال از طریق لوله‌ها و دمای مواد غذایی موجود در یخچال، باعث ایجاد رطوبت روی سطح مواد غذایی و دیواره‌های یخچال خواهد شد که عامل مهمی برای ایجاد برفک است.

در این شرایط اگر یخچال فریزر شما از سیستم نوفراست یا بدون برفک باشد دیگر نگران ایجاد برفک بعد از هر بار قطعی برق نخواهید بود چون یخچال شما به‌صورت خودکار برفک‌ها را آب خواهد کرد.

با توجه به توضیحاتی بالا درباره یخچال‌های دیفراست و نوفراست داده شد، مهم‌ترین تفاوت‌های یخچال نوفراست و دیفراست شامل موارد زیر است. با این آگاهی دیگر  انتخاب با خود شماست که کدامیک از یخچال‌ها را برای تجهیز آشپزخانه خود خریداری کنید.

  • یخچال‌های نوفراست (no frost) یا بدون برفک، همان‌طور که از نامشان پیداست به یخچال‌هایی گفته می‌شود که هیچ‌گونه یخ یا به اصطلاح برفکی درون آن‌ها ایجاد نشود و به‌همین‌خاطر این یخچال‌ها قیمت بالاتری نسبت به یخچال‌های دیفراست دارند.
  • از اصلی‌ترین تفاوت یخچال‌های نوفراست و دیفراست این است که در یخچال نوفراست، کانال سرد‌کننده در بیرون از یخچال قرار دارد و توسط یک فن هوای درون یخچال به‌سمت کانال سردکننده هدایت می‌شود و بعد از سرد‌شدن دوباره به درون محفظه یخچال برمی‌گردد.
  • یکی‌دیگر از تفاوت یخچال‌های نوفراست و دیفراست این است که در یخچال‌های نوفراست هم برفک ایجاد می‌شود؛ ولی در بیرون از محفظه داخلی یخچال! دراین یخچال‌ها روی کانال خنک‌کننده یک هیتر وجود دارد که در فواصل زمانی مناسب به‌وسیله یک تایمر فعال می‌شود. با روشن شدن هیتر ارتباط بین کانال خنک‌کننده و محفظه یخچال بسته می‌شود و یخ‌‌های موجود بر روی کانال سرد کننده به بخار تبدیل می‌شوند. درواقع در یخچال فریزر بدون برفک نیز برفک تشکیل می‌شود؛ ولی این برفک در فواصل زمانی مشخص توسط هیتر بخار می‌شود و عملاً مصرف‌کننده برفکی نمی‌بیند. 
  • در یخچال‌های نوفراست سرما به وسیله فن به تمام کابین منتقل می‌شود و به همین دلیل سرما یکنواخت‌تر و مطلوب‌تر است. امروزه تمام یخچال‌های ساید‌بای‌ساید واکثر یخچال فریزر‌های جدید و مدرن دارای سیستم نوفراست هستند.
نکته؛ یخچال‌های دیفراست به یخچال‌هایی گفته می‌شود که برخلاف یخچال‌های نوفراست برفک تولید می‌کنند و زمانی که حجم برفک زیاد شد باید عمل برفک‌زدایی انجام شود. عمل برفک‌زدایی در یخچال‌های دیفراست به دو صورت انجام می‌شود و یا به‌عبارت‌دیگر این یخچال‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند.
  • برفک‌زدایی دستی: در این یخچال‌ها عمل برفک‌زدایی به‌صورت خودکار انجام نمی‌شود و برای اینکار باید مواد غذایی را از یخچال خارج کرد و پریز برق را کشید و چند ساعتی صبر کرد تا یخ‌های یخچال آب شود. این یخچال‌ها به‌خاطر اینکه برفک‌زدایی آن‌ها خیلی زحمت دارد جذابیتی برای خریداران ندارند.

مهمترین تفاوت یخچال‌های نوفراست و دیفراست

  • برفک‌زدایی خودکار (اتومات) دراین نوع از یخچال‌های دیفراست طراحی به‌گونه‌ای صورت گرفته است که برفک یا یخ ایجاد شده به‌وسیله دکمه (دکمه دیفراست) و یا به‌صورت خودکار، آب می‌شود و از طریق یک شلنگ یا لوله به ظرفی که در کنار کمپرسور تعبیه شده، منتقل و با گرمای ایجاد شده توسط کمپرسور تبخیر می‌شود و با این‌کار به خنک‌شدن کمپرسور نیز کمک می‌کند. عمل دیفراست به این‌صورت است که معمولا به‌ازای هر ۱۵ ساعت کار کمپرسور، یک‌بار عمل دیفراست انجام می‌شود.
  • یک المنت بر روی اواپراتور و یک المنت داخل سینی آبریز وجود دارد. در هنگام دیفراست المنت روی اواپراتور روشن می‌شود تا یخ‌ها را آب کند و بعد از دقایقی خاموش می‌شود. این‌بارالمنت داخل سینی محل تجمع آب روشن می‌شود تا آب حاصل از ذوب شدن برفک را بخار کند.

عوامل مؤثر در افزایش طول عمر انواع یخچال

تفاوتی ندارد که یخچال دیفراست یا نوفراست یا از چه برندی است و چقدر برای خرید آن هزینه کرده‌اید، تا زمانی که از آن به‌خوبی نگهداری نکنید، گران‌ترین یخچال‌ و فریزرها نیز دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین لازم است نکاتی را برای نگهداری انواع یخچال دیفراست و نوفراست در نظر داشته باشید.

  • هرگز یخچال را در جایی قرار ندهید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید است.
  • هرگز یخچال را در کنار وسایل گرم‌کننده مانند اجاق‌ گاز قرار ندهید.
  • برای جابه‌جایی یخچال، حتماً دو ساعت قبل آن را از برق بکشید.
  • مواد غذایی داغ یا با دمای بالا را در یخچال قرار ندهید، اجازه دهید ماده غذایی مورد نظر شما کمی از گرما بیفتد و سپس آن را داخل یخچال بگذارید.
  • افزایش بار در یخچال باعث عملکرد نادرست سیستم خنک‌کننده و اعمال فشار به موتور خواهد شد که عامل مهمی در خرابی سیستم‌‌ها و کاهش طول عمر مفید یخچال است. منظور از افزایش بار، قرار دادن مواد غذایی بیش از ظرفیت یخچال است.

جمع‌بندی

یخچال فریزرهای امروزی قابلیت‌های بسیاری دارند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها که روزگاری مایه دردسر بوده، از بین بردن برفک‌ است. برفک در اثر اختلاف دمای میان مواد غذایی با هوای در گردش داخل یخچال ایجاد می‌شود و تشکیل آن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؛ اما مسئله اصلی اینجاست که برای از بین بردن آن باید ب‌ صورت دستی عمل کنیم یا اجازه دهیم سیستم بدون برفک یخچال کار خود را انجام دهد؟

برای دیدن آگهی‌های یخچال و فریزر در دیوار کلیک کنید

در این مقاله با چرایی ایجاد برفک آشنا شدید و  دانستید که تفاوت اصلی این دو سیستم در فرآیند برفک‌زدایی یا یخ‌زدایی است. این موضوع ساده برای خیلی از خانواده‌‌‌ها چالش بزرگی است؛ پس آن را دست کم نگیرید و برای خرید یخچال فریزر حتماً تحقیقات کافی را انجام دهید.

آگهی‌های انواع یخچال را در دیوار ببینید

1 نظر
  1. کورش می‌گوید

    با سلام و عرض ادب ، توضیح شما درباره عملکرد یخچال فریزر بدون برفک واضح بود ، بنده با یخچال فریزر بدون برفک الکترو استیل مدل ۳۰ فوتی پس از ده سال به مشکل برخورد نمودم ، پس از مطالعه مطالب و بررسی قطعات به این نتیجه رسیدم نامنفی را عوض کنم که انجام دادم ، در حدود دو هفته مشکلی نداشتم ولی دوباره برفک زد ، یخچال ساز آوردم گفت : گاز یخچال کم شده و یخچال را گاز نمود ، دو هفته بعد قسمت یخچال گرم شد ولی فریزر خنک بود و مقدار کمی برفک بر روی المنت هیتر و خنک کننده وجود داشت ، یخچال ساز آوردم گفت : دریچه دمپر تنظیمش بهم خورده ، دریچه دمپر را تنظیم کرد ولی مشکل هم چنان باقی است ،ناگفته نماند با استفاده از پیچ تست که بر روی تایمر دیفراست قرار دارد المنت هیتر و ترمو دیسک و ترموفیوز را تست نمودم المنت هیتر گرم شد ، با استفاده از سشوار کانال بین فریزر و یخچال را تست نمودم هوای کمی عبور می کرد، لطفا راهنمایی بفرمائید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.