cover-news

قصه فرغون گمشده‌ و  غاز پیداشده در دیوار

برای ما در پلتفرم دیوار خیلی مهم است که صدای کاربرهای‌مان را بی‌واسطه و رو در رو بشنویم. گفت‌وگو با شما کاربرهای عزیز به ما که در داخل این پلتفرم کار می‌کنیم، کمک می‌کند خیلی واقعی‌تر با تجربه و مشکلات‌تان آشنا شویم و تلاش کنیم قدم‌به‌قدم دیوار را به جای بهتری برای فعالیت همه مردم عزیزمان تبدیل کنیم. شاید باورش برایتان سخت باشد، اما در این ۱۲ سالی که از عمر دیوار می‌گذرد، گاهی ایده‌های شما نکاتی را نشان‌مان داده که ازشان غافل بوده‌ایم یا مسیرهای جدیدی را پیش پایمان گذاشته که به ذهن خودمان نمی‌رسیده.
برای شنیدن حرف‌های شما، هر ماه جمعی از کاربران را دعوت می‌کنیم تا در یک دورهمی، در حضور مدیر عامل و سایر مدیران دیوار هر نکته و نظری را که درباره این اپلیکیشن دارند، بی‌واسطه و مستقیم بگویند. برای همین، اسم این دورهمی‌ها را گذاشته‌ایم «رودررو». بسیار خوشحالیم که نتیجه این رودرروها بسیار ارزشمند و راهگشا بوده.

 

«زندگی واقعی» کاربرها در دیوار

در این مسیر، این هم برای‌مان خیلی مهم است که با «زندگی واقعی» کاربران‌مان بیشتر آشنا شویم و ببینیم دیوار کجای زندگی‌شان قرار دارد و احیانا چقدر کمک‌شان می‌کند مشکلاتی غیر از خریدن و فروختن را حل کنند. برای همین سراغ دسته «اجتماعی» دیوار رفته‌ایم. جایی که خیلی از کاربرها «داوطلبانه» به هم کمک می‌کنند یا از هم سوال می‌پرسند که مثلا «کسی در تربت حیدریه داوطلب هست کمک کند برای بی‌خانمان‌ها غذا درست کنیم؟»، یا «کسی می‌داند در زاهدان کجا توپ والیبال تعمیر می‌کنند؟»، یا «کجا در یاسوج گهواره شکسته را درست می‌کنند؟»، یا اینکه «سنگ کلیه دارم، الان به دکتر دسترسی ندارم و خیلی دارم درد می‌کشم، چه کار کنم؟» و … . در همین دسته اجتماعی، خیلی‌ها اگر چیزی گم یا پیدا کنند، آگهی می‌کنند شاید کسی خبری داشته باشد و گمشده‌ای به صاحبش برسد. آگهی‌هایی که ماجراها و قصه‌های واقعی پشت‌شان بسیار شنیدنی است.

 

گمشده‌هایی از سراسر ایران

برای شنیدن همین قصه‌های واقعی، «رودررو»یی ترتیب دادیم،‌ اما چون می‌خواستیم با کاربرانی از سراسر ایران صحبت کنیم، به جای یک دورهمی حضوری، با ۹۲ نفر از هموطنانی که پارسال «گمشده» یا «پیداشده‌»ای در دیوار آگاهی کرده بودند، تلفنی صحبت کردیم. یک‌سوم این هموطنان، خانم و دوسوم‌شان آقا بودند. ۸۳ نفر از این کاربرها به گفته خودشان در دیوار فعالیت‌های دیگری هم دارند و از قبل دسته «گمشده‌ها» را می‌شناختند و بقیه به راهنمایی دیگران اینجا آگهی گذاشته بودند.

اقلامی که همین کاربرها آگهی کرده بودند، اینهاست:

این اقلام در ۶۰ شهر در چهارگوشه ایران آگهی شده بودند. از زهک (در سیستان و بلوچستان) تا خشکبیجار (در گیلان)؛ از بندرگناوه (در استان بوشهر) تا گالیکش (در گلستان)، از دوگنبدان (در کهگیلویه و بویر احمد) تا گلبهار (در خراسان رضوی)؛ از مرند (در آذربایجان شرقی) تا مسجدسلیمان (در خوزستان).
وسایل نقلیه «سرقت‌شده»

در بین آگهی‌هایی که با منتشرکنندگان‌شان تماس گرفتیم، ۱۷ مورد وسیله نقلیه بود؛ از موتورسیکلت تا تراکتور و بنز ۱۰ چرخ. در متن این آگهی‌ها اعلام شده بود که سرقت شده‌اند. البته که هموطنان آگهی‌گذار این موارد را از طریق نیروی انتظامی هم پیگیری کرده بودند. اما سرنوشت این وسایل نقلیه چه شد؟

به گفته این آگهی‌گذاران:

  • ۱۱ مورد از این وسایل نقلیه کلا پیدا نشد، نه از طریق نیروی انتظامی و نه از طریق دیوار.
  • ۵ موردش را پلیس پیدا کرد.
  • ۱ مورد باقی‌مانده را هم پلیس پیدا کرد اما قبل از اینکه آگهی‌گذار اقدام قانونی انجام دهد، در دیوار آگهی ثبت کرد و همشهری‌‌هایش (به قول خودش «بچه‌های یزد») داخل چت پیام دادند و راهنماییش کردند چطور اقدام قانونی کند.

 

متاسفانه کاربران تجربه ناخوشایندی از آگهی «سرقت‌شده‌ها» داشتند. ظاهرا عده‌ای سودجو تماس می‌گیرند یا در چت پیام می‌دهند که می‌دانند خودروی سرقت‌شده کجاست، اما فقط در ازای دریافت «مژدگانی» جای آن را خواهند گفت! (از همه کاربران گرامی تقاضا داریم در صورت انتشار آگهی «گمشده» به هیچ وجه به این پیام‌ها اعتماد نکنند!) 

 

دیوار چقدر توانسته کمک کند؟

اینجا توضیح مختصری لازم است. اکثر کاربرهایی که آگهی گم/پیداشده منتشر می‌کنند، به روش‌های دیگری هم اقدام می‌کنند. مثلا به افراد محل می‌سپرند، آگهی کاغذی چاپ می‌کنند و روی دیوارهای «واقعی» می‌چسبانند و حتی به پلیس هم مراجعه می‌کنند. با این حال، بسیاری از موارد به نتیجه نمی‌رسد. در کل این مکالماتی که با کاربرها داشتیم، ۶۱ نفر گفتند تلاششان چه داخل دیوار چه بیرون از دیوار بی‌نتیجه بوده. در بقیه موارد دیوار توانسته مستقیما به ۱۱ کاربر کمک کند به نتیجه برسند:

نمره دیوار: ۹ از ۱۰

از کاربرهای‌مان پرسیدیم از دیوار چقدر رضایت دارند و از ۰ تا ۱۰ چه نمره‌ای به ما می‌دهند. نمره‌هایی که هر کدام از این کاربرها به دیوار دادند از ۱ تا ۱۰ بوده، که البته اکثر این نمره‌ها ۱۰ یا نزدیک به ۱۰ بوده. در نهایت، معدل نمره‌هایی که این کاربرها به ما دادند ۹ بوده. اکثر این کاربرها در دسته‌های دیگری هم فعالند و به گفته خودشان در دیوار کارشان راه افتاده. تعدادی از کاربرها هم آنقدر به دیوار لطف داشتند که به ما ۲۰ یا حتی ۱۰۰ دادند!

 

قصه و صدای «آدم‌های واقعی» کجاست؟

برای شنیدن قصه و «صدای آدم‌های واقعی» لطفا قسمت اول «رادیو دیوار» را در «اتاق خبر دیوار» بشنوید. 

 

2 پاسخ

  1. واقعا مسیر خوبی را در پیش گرفتین و من از تمام پرسنل و عوامل زحمت کش دیوار سپاسگذارم .کاش میشد دیوار ایران را جهانی کرد تا کسانی که در اقصی نقاط جهان زندگی میکنند بتوانند در این برنامه باهم دیگر تبادل و خرید رو تجربه کنند‌.

  2. واقعا برای ماهایی که شخصی آگهی میزاریم قیمت های آگهی خیلی گرونه. اگه قیمت رو بیارین پایین تر مطمعن باشید که مشتری هم بیشتر میشه.

    مثلا میتونید آگهی های پولی رو مثلا ۵ تای اول رو دونه ای ۲۰ تومن بگیرید ۵ تای دوم رو ۳۰ تومن ۵ تای سوم رو ۴۰ تومن.

    قیمت ها رو پلکانی ببرید بالا.

    نه اینکه یکی میخاد آگهی شخصی بزاره همون آگهی اولش رو ۹۰ هزار تومن پول میگیرید.

    خب اگه فروش نرفت چی؟

    تذکر : مسولین دیوار بترسید از روزی که رقیب پیدا کنید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *