بازنشستگی با ۱۰ سال بیمه در مجلس تصویب شد

بازنشستگی با ۱۰ سال بیمه در مجلس تصویب شد

بازنشستگان می‌توانند با داشتن ده سال سابقهٔ بیمه تامین اجتماعی، از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی صندوق‌های بیمه بهرمند شوند.

طرح نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی به تصویب مجلس رسید. طرحی که براساس آن بازنشستگان با پرداخت حق بیمه بیشتر از پنج سال و کمتر از ۱۰ سال بیمه‌پردازی، امکان پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز را دارند.

در نتیجه‌ی این طرح، بازنشستگان می‌توانند با داشتن ده سال سابقهٔ بیمه تامین اجتماعی، از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی صندوق‌های بیمه بهرمند شوند.

این طرح که شور اول آن در جلسه ۶ بهمن ۱۴۰۰ به تصویب مجلس رسید، برای بررسی جزئیات در شور دوم به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد. پس از ارجاع این طرح، در نهایت در روز یکشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ در مجلس تصویب شد. البته نمایندگان با اضافه کردن یک تبصره به ماده ۶ این طرح، آن را به تصویب مجلس رساندند. اما ماده ۶ این طرح چیست؟

آشنایی با ماده ۶ طرح نقل و انتقال بیمه بازنشستگی

در ماده (۶) طرح نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی آمده است:

آن دسته از مشمولان ماده (۲) که تمایل به نقل ‌و انتقال سوابق بیمه مطابق مواد (۳) و (۴) این قانون را ندارند و یا به صورت اختیاری یا اجباری و یا به هر دلیل از شمول قوانین و مقررات صندوق مربوط خارج شده و مشترک صندوق دیگری محسوب می‌شوند، در چارچوب شرایط بندهای «الف» تا «خ» این ماده می‌توانند درخواست برقراری (مستمری جمع) کنند.

البته باید توجه داشت که سوابق بیمه‌ای این افراد تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری،‌ طبق قانون در صندوق قبلی محفوظ می‌ماند. نحوه احراز شرایط بازنشستگی بیمه شدگان، میزان افزایش سالانه مستمری و میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت نیز در بند الف تا خ این ماده آورده شده است.

آیا صندوق‌های دیگر سوابق خارج از صندوق خود را می‌پذیرند؟

به گفته حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، صندوق‌ها مکلفند سابقه افراد واجد شرایط بازنشستگی را به عنوان سابقه بپذیرند.

این موضوع در ماده ۵ این طرح نیز آمده است و طبق آن افرادی که جزو صندوق عشایر، روستایی و کشاورزی هستند،‌ و قبلاً سابقه‌شان از سوی صندوق‌های دیگر پذیرفتنی نبود، با تصویب این قانون مکلف به پذیرش آن هستند. در ماده ۵ این قانون آمده است که با پرداخت مابه‌التفاوت و داشتن سابقه ۳۰ یا ۳۵ سال، سوابق افراد در صندوق‌های مختلف بیمه‌ای به عنوان سابقه بیمه منظور می‌شود.

تصویب شورای نگهبان برای بازنشستگی با ده سال بیمه

مهدی شکوری، مدیر کل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به تصویب این طرح در مجلس، خاطر نشان کرد که برای اجرایی‌شدن این طرح نیاز به تصویب شورای نگهبان است.

به گفته مهدی شکوری، مردان واجد شرایط این طرح باید بالای ۶۰ سال سن و زنان نیز ۵۵ سال سن داشته باشند. همچنین مدیر کل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت که این طرح اکنون در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد اما برای اجرایی‌شدن آن در سازمان باید این طرح در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسد.

مزایا طرح نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی

علی بابایی کارنامی، ‌عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد:

«بر اساس این طرح، افراد بلاتکلیف و دارای چند نوع سابقه بیمه‌ای مختلف و در زمان‌های کوتاه چند ماهه امکان بهره‌مندی از مزایای طرح مذکور را دارند.»

این افراد در دوره‌های مختلف در یک صندوق بیمه‌ای بیمه‌پردازی داشتند و سپس با فعالیت در سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه دیگر، خلاء‌هایی برای بیمه آنها ایجاد شده و در نتیجه برای بازنشستگی خود دچار مشکل شده‌اند. اما با تصویب این قانون از سوی مجلس و شورای نگهبان، می‌توان این خلاء را برطرف کرد. البته بیمه‌پرداز باید مابه‌التفاوت حق بیمه جامانده را پرداخت کند.

از طرفی با تصویب این قانون تمام افراد دارای سابقه بیمه در هر صندوق با میزان ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، امکان بهره‌مندی از خدمات بازنشستگی هر صندوق بیمه‌ای را خواهند داشت. درنتیجه این امر، شاخص رفاه برای بیمه‌شدگان در کل کشور ارتقاء خواهد یافت و نتیجه مطلوبی عاید بازنشستگان مشمول خواهد شد.

 


آگهی‌های انواع مشاغل را در دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *