راهنمای تغییر محله

هرآنچه که باید درباره سکونت در سعادت‌آباد بدانید

اگر قصد خرید یا اجاره خانه‌ای را در محله سعادت‌آباد از سایت دیوار دارید، یادداشتِ پیشِ‌ رو می‌توانید معرفی جامعی از امکانات و جغرافیای این محله برای شما باشد.

اینکه سید ضیاء‌الدین طباطبایی را می‌شناسید یا نه، اهمیتی ندارد، فقط همین‌قدر بدانید که او یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی ایران از اواخر قاجاریه و بعد پهلوی بود و نقش به‌سزایی در برآمدن رضا خان به قدرت و تاسیس حکومت پهلوی داشت. این‌ها اما چه ربطی به سعادت‌آباد دارد؟ طباطبایی در سال‌های دهه بیست دِه خالی از سکنه و نسبتا ویرانی را حوالی شمال غربی تهران و در کوهپایه‌های جنوبی رشته کوه البرز خریداری کرد و به‌خاطر کارگران یزدی که برای آبادی آنجا استخدام کرده بود و همه‌شان سید بودند، اسم محله را گذاشت «سادات‌آباد» اما به مرور زمان نام محله به «سعادت‌آباد» تغییر پیدا کرد. سید ضیاء اراضی خود را –سعادت‌آباد فعلی را!- به فردی به نام مهندس آهی فروخت که او نیز کوی مکانیر و پارک سعادت‌آباد را طراحی کرده و با این کار، حیات عینی این منطقه آغاز کرد. این محله در سال‌های پیش انقلاب حتی تا دهه شصت چندان شهرتی نداشت و ساکنان‌اش هم اندک بودند. سعادت‌آبادی که امروز می‌شناسیم از دهه ۱۳۷۰ پذیرای مهاجرین تازه وارد به تهران شد و ساکنانش توسعه ساخت‌وسازها را از بلوار سعادت‌آباد آغاز کردند و امروز این محله تا دره اوین و فرحزاد ادامه پیدا کرده است. سعادت‌آباد حالا یکی از محله‌های مرفه‌نشین تهران است و در تقسیمات شهری در منطقه ۲ تهران واقع شده و مساحتی به اندازه ۲۸۴ هکتار دارد که حدود ۱۴۰ هزار خانوار (۵۶۰ هزار نفر) را در خود جای داده است. سیاست شهرسازیِ‌ اواخر دهه پنجاه و اوایل شصت، از سعادت‌آباد محله‌ای مدرن ساخته و در دهه هفتاد این محله با خیابان‌های پی‌در‌پی و عریض‌اش محلی شد برای احداث ساختمان‌های بلند و برج‌های شیک و به اصطلاح توسعه این محل به صورت عمودی بود.

 

سعادت‌آباد کجاست؟
سعادت‌آباد از نظر جغرافیای، محله‌ی‌است با دسترسی‌های آسان، گرچه از نظر رده‌بندی اقتصادی از زمره محلات مرفه‌نشین تهران به حساب می‌آید اما ساکنان‌اش نسبت به دیگر محلات این‌چنین تهران، دسترسی راحت‌تری به نقاط مختلف شهر دارند. این محله از سمتِ شرق به بزرگراه چمران، از جنوب به شهرک غرب، از شمال به کوی فراز، از شمال شرق به اوین، از شمال غرب به فرحزاد راه دارد. همچنین بزرگراه یادگار امام از شمال و بلوار فرحزادی از غرب سعادت‌آباد می‌گذرد. اصلی‌ترین خیابان‌های این سعادت‌آباد، ۲۴ متری، علامه، سرو، بلوار پاکنژاد، بلوار شهرداری، بلوار فرحزادی هستند. بلوار اصلی سعادت‌آباد، از جنوب به بلوار دریا و از شمال به بزرگراه یادگار امام (اوین) متصل می‌شود. قدیمی‌ترین میدان ساخته شده در این محله، میدان کاج است، میدانی که تا پاسی از شب هم شلوغ است و محل عبور و مرور رهگذران و ماشین‌های سواری‌ست.

 

مراکز خرید و تجاریِ سعادت‌آباد
تجربه خرید در سعادت‌آباد، بی‌شک تجربه دل‌انگیز و البته راحتی خواهد بود، چرا که همه‌چیزی برای خریدن در این محله بزرگ، به یمن وجود مراکز خرید متعدد فراهم است. خیابان علامه شمالی اصلی‌ترین مرکز این ماجراست. این قسمتِ محله پاساژها و مجتمع‌های تجاری شیک و متنوعی از جمله مجتمع‌های تجاری علامه، توس، دیدار و مجتمع رویال سعادت آباد در تقاطع بلوار ایران زمین و جنوب بلوار سعادت آباد را دربرمی‌گیرد. پاساژ مادر در اواسط خیابان سعادت‌آباد شمالی، پاساژی معمولی اما کار راه‌انداز است. مرکز تجاری و اداری سرو در جانبِ شرقی میدان کاج مرکزی ۳ طبقه است و کاملا کاربردی. مرکز خرید ابریشم، گالری از طلا و زیورآلات فروشی‌هاست. مرکز تجاری بوعلی، مرکز تجاری علامه، مرکز تجاری سهیل، فروشگاه شهروند بهرود، مرکز خرید توس (علامه طباطبایی جنوبی) و… .

 

مراکز آموزشی در سعادت‌آباد
سعادت‌آباد یک ویژگی بسیار مهم دارد که کم‌تر محله‌ای در تهران از آن برخوردار است، آن‌هم تعدد مراکز آموزشی و علمی در اینجاست. طبق آخرین آمار تهیه‌شده پنج مهدکودک و پیش دبستانی، حدود ۲۵ مدرسه دوره دبستان و دبیرستان دخترانه و پسرانه، یک هنرستان و دو مجتمع آموزشی در این محله واقع شده‌اند. به این لیست بیفزاید حضور اماکن علمی و دانشگاهی بسیار مهم و نام‌داری را همچون مرکز آموزش عالی مجتمع فنی تهران نیز در انتهای خیابان دوم، خیابان بهزاد شمالی و دانشگاه علمی و کاربردی گردشگری در خیابان یکم، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق، دانشگاه آزاد غرب ساختمان گروه فنی مهندسی، دانشکده فنی حرفه ای تهران و… .

 

مراکز تفریحی و توریستی سعادت‌آباد
برای گردش و تفریح هم اسباب لازم در سعادت‌آباد مهیاست؛ در شمال غربی سعادت‌آباد منطقه تفریحی فرحزاد قرار دارد که نزد عام و خاص شناخته شده است. دیگر منطقه تفریحی مهمِ سعادت‌آباد، درکه (اوین درکه) است که در شمال شرقی آن واقع شده ‌است. از نظر تعدد بوستان‌های تفریحی و ورزشی نیز سعادت‌آباد بسیار حائز اهمیت است، بوستان‌های سعادت، آبشار، شکوفه، سنگی، بوستان صدف، کوی فرهنگ، بوستان فرهنگ، گلریز، لادن، گل‌آرا، گل، شب‌بو، کوثر، نیما، دریا، ساحل، پرستو، ایمان و… در این محله احداث شده‌اند و به‌خاطر وجود همین فضاهای سبز، سعادت‌آباد نسبت به دیگر مناطق تهران آب‌وهوای بهتر و پاکیزه‌تری دارد. از جمله مهم‌ترین اماکن فرهنگی-تفریحی تهران، سینما اریکه ایرانیان هم در سعادت‌آباد واقع شده و یکی از بهترین سینماهای تهران است. کافه‌گردها و رستوران‌گردها در سعادت‌آباد با تعدد و تنوع انتخاب روبه‌رو می‌شوند، از جمله کافه‌های آرشه، دلچه، تریا سرو، چیستا، کارتال، پاپل، چهارچوب و… با قیمت‌ها مختلف و کیفیت‌های مناسب، همچنین رستوران‌هایی نظیر لوتوس (ایتالیایی)، رومانا، نارنجستان، نایب، پرپروک، برگرلند، باگت و… انواع ذائقه‌های غذایی را پوشش می‌دهند.

 

دسترسی سواره و پیاده
میدان کاج یک ایستگاه اصلی تاکسی به نقاط مختلف شهر دارد، همچنین خیابان بیست‌وچهار متری از شمال به بزرگراه یادگار امام (اوین) و از جنوب با میدان فرهنگ خاتمه می‌یابد. سعادت‌آباد خط متروی مستقلی ندارد اما راحت‌ترین راه دسترسی به مترو برای رسیدن به این محله، متروی خط هفت تهران است، برای استفاده از این خط مترو از سمت شرق باید وارد خط دو شوید و تا ایستگاه شهید نواب صفوی تحمل کنید، از آن‌جا خط خود را به سمت میدان کتاب تغییر دهید و در ایستگاه میدان صنعت از مترو خارج شوید و با تاکسی‌های خطیِ مقابل مترو به محله سعادت آباد برسید. همچنین از سمت غرب و خط  چهار خود به ایستگاه شادمان برسانید تا با تعویض خط به سمت میدان کتاب بروید و در ایستگاه میدان صنعت با استفاده از خطوط تاکسی به سعادت‌آباد برسید. از سمت شمال تهران بهترین راه رسیدن به سعادت‌آباد، از طریق اتوبوس و تاکسی است، اما اگر می‌خواهید از مترو استفاده کنید، باید از خط یک از سمت تجریش وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *