وظیفه و مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار

همه چیز درباره مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار

حوادث ناشی از کار، اتفاقاتی هستند که حین انجام وظیفه برای افراد رخ می‌دهند؛ اما درباره مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار چه می‌دانید؟

حتی با وجود رعایت تمام نکات ایمنی، بازهم حوادث بخش جدایی‌ناپذیر محیط کار هستند. اما بعد از وقوع حادثه، مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار در قبال کارگر چیست؟ اگر این سؤال مهم، برای شما هم به وجود آمده، خوب است که اطلاعاتتان لازم را در این زمینه بالا ببرید.

حوادث ناشی از کار چیست؟

معمولاً در واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها، مشکلات و حوادثی برای کارگران و شاغلان رخ می‌دهد و به جان آنها صدمه می‌زند. البته به این معنا نیست که در محیط‌های اداری، برای پرسنل حادثه‌ای رخ نمی‌دهد، اما احتمال بروز آن کمتر است. طبق آمار رسمی، سالانه افراد زیادی از هموطنان، جان خود را به دلیل حوادث ناشی از کار از دست می‌دهند. همچنین آمار نشان می‌دهد که افراد زیادی دچار نقص عضو و جراحات جدی می‌شوند.
با توجه به آمار و حوادثی که برای افراد حین کار رخ می‌دهد، واجب است در مورد دیه حوادث ناشی از کار و مسئولیت کارفرما در قبال آن، به خوبی اطلاع داشته باشید.

تعریف حوادث ناشی از کار طبق قانون

طبق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی و تعریف آن

حوادث ناشی از کار، اتفاقاتی هستند که حین انجام وظیفه برای افراد رخ می‌دهند.

حوادثی که به خاطر یکی از دلایل زیر، برای افراد رخ می‌دهند، جزو حوادث ناشی از کار به‌حساب می‌آیند:

  • وقتی که شخص بیمه‌شده، در فضای کار و محوطه آن مشغول به فعالیت باشد
  • وقتی که شخص برای انجام مأموریت، به خارج از محیط کار فرستاده شود
  • وقتی که شخص در مسیر خانه و محل کار، در رفت‌وآمد باشد
  • وقتی که شخصی، هنگام بروز حادثه، به سایر افراد کمک رسانده و خود دچار آسیب شود
  • وقتی شخص هنگام مراجعه به درمانگاه و بیمارستان، برای معالجه و توانبخشی، دچار حادثه شود

بعد از بروز حادثه در هر یک از موقعیت‌های ذکرشده، کارفرما وظیفه دارد شرح اتفاقات را با جزئیات کامل در دفتری مخصوص ثبت کند. سپس گزارش ثبت‌شده را به اداره کار ارسال کند.

وظیفه و مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار

وظیفه و مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار

اگر کارفرما هستید، باید نسبت به مسئولیت کیفری خود در حوادث ناشی از کار، اطلاعات لازم را داشته باشید. وقتی در محیط کار حادثه‌ای رخ می‌دهد، شخص صدمه‌دیده، تحت خدمات درمانی و پزشکی از طرف سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد.
مسئولیت کیفری حادثه را کسی به عهده خواهد گرفت که بر اساس نظر کارشناسان کار دادگستری و حکم و رأی قضایی آنها، مقصر شناخته شود.

اقدامات کارفرما بعد از وقوع حادثه

بعد از اینکه حادثه در محل کار رخ داد، کارفرما باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهد:

  • انجام اقدامات اولیه برای جلوگیری از تشدید حادثه
  • نوشتن شرح حادثه به صورت کتبی و ارائه به سازمان تأمین اجتماعی ظرف حداکثر ۳روز
  • تکمیل و ارائه فرم ویژه حادثه به سازمان

حق و حقوق کارگران

بعد از اینکه حادثه رخ داد و بیمه‌شدگان مشمول مقررات شدند، باید به خاطر مصدوم شدن در اثر حادثه و ابتلا به بیماری، از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند. خدمات پزشکی که به عهده و وظیفه سازمان تامین اجتماعی است، شامل موارد زیر هستند:

  • اقدامات درمانی سرپایی
  • اقدامات بیمارستانی
  • تحویل داروهای لازم
  • انجام آزمایش تشخیص طبی

لازم به ذکر است که به‌کار گرفتن افراد زیر ۱۵سال، ممنوع بوده و در صورت بروز حادثه و صدمات جانی، کارفرما باید مسئول و پاسخگو باشد.

محاسبه دیه

محاسبه دیه در حوادث ناشی از کار

طبق قانون، وقتی کسی به‌صورت عمدی یا غیرعمدی، به جان یا مال سایر افراد صدمه بزند، ملزم به جبران خسارت است. این قانون، برای کارگر و کارفرما هم صادق است. برای حوادث ناشی از کار، دیه در نظر گرفته شده که کارفرما موظف است آن را به کارگر بپردازد. تعیین میزان دیه هم از طرف پزشکی قانونی صورت گرفته و رأی نهایی آن را قاضی پرونده صادر می‌کند.
قوه قضائیه، مبلغ دیه کامل را به‌صورت سالانه اعلام می‌کند. در بعضی شرایط، کارفرما علاوه بر اینکه باید دیه بپردازد، موظف به پرداخت خسارت به سازمان تأمین اجتماعی بابت مستمری یا برخی موارد دیگر هم هست. وقتی شخص آسیب‌دیده دچار نقص عضو یا سایر جراحات شود، کارشناسان اداره کار، پزشکی قانونی و قوه قضائیه، دیه او را مشخص می‌کنند.

به‌عنوان نکته پایانی باید بگوییم که میزان حادثه دیدن کارگر، توسط پزشکی قانونی به‌صورت درصدی حساب می‌شود. این درصد، طبق دیه کامل محاسبه و به کارگر پرداخت می‌شود.


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *