دیوار برای همه

گزارش دیوار در روز جهانی افراد دارای معلولیت؛ تشکیل تیم مستقل برای تمرکز روی «دسترسی‌پذیری» کامل برای همه افراد با توانایی‌های متفاوت

0

دیوار خود را متعهد به ایجاد فرصت برابر برای همه افراد می‌داند و بر همین اساس هم‌زمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت (International Day of Persons with Disabilities) با تشکیل تیمی مستقل تلاش می‌کند دسترسی‌پذیری کامل پلتفرم خود را برای همه افراد با توانایی‌های متفاوت فراهم کند.

«صفحه‌خوان صوتی»، «بزرگ‌نمایی متن» و «حالت شب» برای دسترسی راحت‌تر افراد نابینا و کم‌بینا، بعلاوه فعال کردن گزینه «امکان استخدام فرد دارای معلولیت» بخشی از امکاناتی است که در همین راستا تاکنون به قابلیت‌های اپ دیوار اضافه شده است.

افراد دارای معلولیت مانند بقیه افراد جامعه از ابزارهای دیجیتال استفاده می کنند و برای استفاده‌ بهتر و راحت‌تر آنها اپلیکیشن‌ها باید «دسترسی‌پذیر» باشند. معلولیت نوعی تفاوت در توانایی افراد است و این مسئله نباید مانع از دسترسی افراد به امکانات دنیای فناوری برای زندگی راحت‌تر آنها شود.
دیوار با تشکیل تیم مستقل دسترسی‌پذیری، تلاش خود را برای دسترسی کامل همه افراد جامعه به این پلتفرم متمرکز کرده و با مشورت و ارتباط مستقیم با افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان، ناشنوایان، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی و افراد دارای ناتوانی ذهنی و روانی در تلاش برای شناخت کامل مشکلات آنها در استفاده از این پلتفرم است.
دستر‌سی‌پذیر کردن ابزارهای دیجیتال برای همه افراد، بخشی از وظیفه‌ و تعهد کسب‌وکارهای آنلاین برای ارائه خدمات بدون تبعیض به همه شهروندان با توجه به نوع توانایی‌های آن‌ها است.

از «صفحه‌خوان صوتی» تا حالت شب

در حال حاضر هم افراد بسیاری در کشور که دارای نوعی معلولیت هستند از دیوار برای کسب‌وکار و زندگی خودشان استفاده می‌کنند.
دیوار با امکاناتی مثل «صفحه‌خوان صوتی»، «بزرگ‌نمایی متن» و «حالت شب»، به کاربرانی که مشکلات بینایی دارند، این امکان را می‌دهد که به سادگی از این اپلیکیشن استفاده کنند. «صفحه‌خوان صوتی» به کاربران نابینا کمک می‌کند به شکل شنیداری از محتوای هر صفحه در دیوار مطلع شود؛ «بزرگ‌نمایی متن» مشکل کاربرانی را رفع می‌کند که ضعف بینایی دارند و حتما باید متن را با فونت درشت روی صفحه نمایش ببیند. «حالت شب» هم به افرادی کمک می‌کند که نمی‌توانند در حالت عادیِ صفحه‌نمایش و با زمینه روشن، مطالب آن را بخوانند.
رضا وزینی‌لطیف، کاربر کم‌بینا درباره تجربه خود در گفت‌وگو با «اتاق خبر» دیوار می‌گوید: «ما می‌توانیم با همه‌ی اپلیکیشن‌هایی که استانداردهای دسترسی‌پذیری را رعایت کرده باشند، کار کنیم.» این کاربر قدیمی دیوار که از طریق این پلتفرم کسب‌وکاری کوچک را می‌گرداند، درباره‌ی شروع کار خود چنین می‌گوید: «سال ۹۶ در دیوار کارم را شروع کردم. آن موقع دانشگاه می‌رفتم و لپ‌تاپ نیاز داشتم. در دیوار جستجو کردم لپ‌تاپ مناسبی خریدم. با توجه به اینکه رشته‌ام کامپیوتر بود، کامپیوتر را هم به خوبی می‌شناختم و نیاز مالی هم داشتم، آن لپ‌تاپ را بعد از مدتی فروختم. بعدتر، کار برایم از همین ایده آغاز شد و کارم را از نقطه‌ی صفر و با خرید و فروش لپ‌تاپ در دیوار شروع کردم.»
وزینی‌لطیف تا امروز، چهار سال می‌شود که در دیوار، خریدوفروش لپ‌تاپ می‌کند و به گفته‌ی خودش، زندگی‌‌اش را رفته‌رفته با استفاده از دیوار تغییر داده است.

تعامل غیررسمی در بستر دیوار هم بخشی از امکانی است که افراد با توانایی‌های متفاوت در تعاملات خود از آن بهره می‌برند. به این ترتیب، ظرفیت تعامل در دسته‌ی اجتماعی و زیردسته‌ی فعالیت داوطلبانه، بخشی از تعاملات این گروه از جامعه را پیش می‌برد؛ علاوه بر این، افراد دارای معلولیت می‌توانند در میان آگهی‌های استخدام و با توجه به «امکان استخدام فرد دارای معلولیت» که کارفرماها در زمان ثبت آگهی فعال می‌کنند، سریع‌تر به نتیجه‌ی مورد نظر خود برسند. این اقدامات، تلاش‌هایی هستند که در دیوار پیوسته در جریان‌اند و برابری و عدالت و رفع تبعیض برای تمام کاربران را هدف گرفته‌اند.

روزی برای افرادی با تونایی‌های متفاوت

امروز (سوم دسامبر / ۱۲ آذر) روز جهانی افراد دارای معلولیت است. مطابق برآوردهای سازمان ملل، حدود یک میلیارد نفر دارای معلولیت در جهان زندگی می‌کند. معلولیت نوعی «تفاوت» است. این «تفاوت» طبعا برای بسیاری از افراد محدودیت‌هایی به همراه می‌آورد و آنها را از سایرین جدا می‌کند و در شمار «اقلیت» قرار می‌دهد. به همین دلیل است که این جمعیت را بزرگترین «اقلیت» روی زمین می‌دانند. با این حال، معلولیت مانند هیچ «تفاوت» دیگری هرگز نباید زمینه تبعیض و محرومیت باشد.
طبق برآوردهای سازمان ملل، ۸۰ درصد جمعیتِ دارای معلولیت جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. هم سازمان ملل متحد و هم بسیاری از دولت‌ها و همچنین سازمان‌های مردمی در سراسر جهان تلاش می‌کنند با توانمندسازی این افراد و فراهم کردن زمینه‌های مناسب از محرومیت آنان و تبعیض علیه‌شان کم کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.