ما همه میرزاخانی هستیم!

در باب پیش‌فروش اولین سری از تارا به قلم آرش راهبر

0

ما از اولش هم شانس نداشتیم. چه از آن روزهایی که تازه بانک‌ها افتاده بودند به قرعه‌کشی و به آنهایی که حساب قرض‌الحسنه باز می‌کردند به صورت یک در یک میلیون نفر جایزه می‌دادند و چه امروز که برای پیش‌خرید ماشین هم باید اول بروید در سیستم قرعه‌کشی و … . ما چند نفر بودیم که به سرمان زد در قرعه‌کشی پیش‌فروش تارا (همان محصول جدید ایران خودرو که با کد K-132 معروف شد) شرکت کنیم، در حالی از شما چه پنهان یک قِران پول هم توی جیبمان نبود!

ملامت‌مان نکنید چون شنیده بودیم هر کس در این قرعه‌کشی برنده شود می‌تواند امتیازش را به چند میلیون تومان بفروشد و ما هم که الان محتاج چند صد هزار تومان هستیم و چند میلیون را در خواب هم نمی‌بینیم، وسوسه شدیم. این شد که برای قرعه‌کشی ثبت‌نام کردیم و شب لحاف را کامل کشیدیم روی سرمان تا در رویاهای خود سواری بر تارا را دنبال کنیم!

چند روز بعد که قرعه‌کشی انجام شد، فهمیدم که یک کرور آدم برای خرید کلا ۱۰ هزار دستگاه تارا اسمشان را نوشته‌اند و از آنجایی که حقیر شانس ندارم، خبری از اسم بنده هم نبود. از جمع ما البته همای سعادت روی شانه پسر خاله گرامی نشست و به قول خودش اسمش درآمد. همین موضوع باعث شد که یکی دو روزی جواب سلام ما را هم ندهد و نگاهش به ما از بالا به پایین باشد. به هر حال حق هم داشت، او حداقل در قرعه‌کشی برنده شده بود و ما نه؛ هر چند که پسر خاله عزیز هم به هر دری زد که پولی جور کند یا امتیازش را به کسی بفروشد، به جایی نرسید و بعد از سه روز دوباره شد عین ما …

بیشتر بخوانید: سفر پرتقال‌ها بدون نیسان آبی! (در باب خداحافظی با نیسان آبی)

در باب پیش‌فروش اولین سری از تارا

فروشندگان قهار

وقتی متوجه شدیم که حدود ۳۵۰ هزار نفر برای ثبت‌نام تارا به سیستم فروش اینترنتی هجوم آورده‌اند برای بار هزارم حیرت‌زده شدیم. جالب‌تر اینکه در این جمع، از هر ۳۵ نفر یکی موفق شد به وصال تارا برسد و بقیه دست از پا درازتر باید بنشینند منتظر قرعه‌کشی رانایی، شاهینی، چیزی … باشند.

یادم آمد حدود ۱۳ سال قبل در مقام خبرنگار به یکی از نمایشگاه‌های خودرو اروپایی رفتیم و در حاشیه آن برنامه هم به اتفاق دیگر خبرنگاران، به یکی از نمایندگی‌های فروش رنو در پاریس سر زدیم که از قضا همان موقع، تندر ۹۰ خودمان یا رنو لوگان را می‌فروختند. خوب به خاطر دارم که از صاحب نمایندگی در مورد چگونگی تحویل خودرو پرسیدیم و او نیز با لهجه شیرین فرانسوی توضیح داد که تحویل ماشین در آنجا مراسمی دارد و سعی می‌کنند حداقل به اندازه قیمت ماشین به مشتری احترام بگذارند و او را غافلگیر کنند. موسیو در ادامه گفت که رنو لوگان یا تندر ۹۰ خودمان آن موقع یعنی سال ۲۰۰۷، حداکثر دو ماه بعد از قرارداد فروش به خریدار تحویل داده می‌شود. بعد از ما پرسید که در مملکت شما فروش این ماشین چطور است و ما هم گفتیم کمپانی‌های ما در عرض ۱۰ دقیقه، ۱۰۰ هزار دستگاه ال ۹۰ را به مشتری ایرانی پیش‌فروش کرده‌اند و زمان تحویل هم تقریبا با خدای باری‌تعالی است! خوب یادم هست که موسیو با چشمان گرد به ما نگاه کرد و پرسید: «شما که همچین فروشنده‌های خوبی هستید، آمدید اینجا چی یاد بگیرید؟»

القصه، در مورد پیش‌فروش تارا هم انگار ماجرا با همان شیوه قدیمی پیش رفت و احتمالا ۹۰ درصد از خریداران این اتومبیل نوظهور در بازار ایران، نه به منظور استفاده و انجام کارهای روزانه، که به قصد سود کردن یا فروختن با قیمت بالاتر خودشان را در صف پیش‌فروش این خودرو جا کردند. از این نظر، شاید تارا یک مورد استثنایی در بازار جهانی خودرو باشد که هنوز هیچی از آن مشخص نشده و نمونه‌های تستی آن در دسترس رسانه‌ها و کارشناسان قرار نگرفته، راهی بازار فروش شد و مثل بنز هم فروخت!

شیوا حواسش به همه‌چیز هست!

فروش خوب این ماشین البته یک دلیل ویژه دارد و آن هم مبلغی است که به عنوان پیش‌پرداخت از اشخاص اخذ می‌شود و با توجه به سابقه پیش‌فروش‌های قبلی، تقریبا نیمی از قیمت نهایی محصول را در برمی‌گیرد. بر اساس اطلاعاتی که ایران خودرو اعلام کرده مبلغ پیش‌پرداخت یا علی‌الحساب برای مدل دستی ۱۴۳.۵ میلیون تومان و برای مدل اتوماتیک هم ۱۹۲.۵ میلیون تومان اعلام شده که البته آن نیم میلیون تومان‌ها، نشان‌دهنده محاسبه دقیق در امر قیمت‌گذاری، قیمت تمام‌شده، هزینه ثابت و سربار، استهلاک دستگاه‌های پرس و حتی فرسوده شدن آسفالت جاده مخصوص در حین جابه‌جایی است!

باور بفرمایید این جمله جنبه شوخی و مطایبه نداشت و خدا شاهد است که ماچیزی از خودمان در نیاورده‌ایم. کافی است به گفت‌و‌گوی آقای رضا شیوا رئیس شورای رقابت، توجه بفرمایید که در مورد فرمول قدیم و جدید قیمت‌گذاری صحبت کرده و توضیحاتی در این مورد برای دانشمندان حوزه ریاضی از جمله مرحومان غیاث‌الدین جمشید کاشانی، آلبرت اینشتین، مریم میرزاخانی ارائه فرموده که صنف محترم نمایشگاه‌داران ماشین هم یاتاقان می‌زند چه برسد به ما افراد عادی …!

بیشتر بخوانید: وقتی پیکان سه ـ هیچ جلو است!

آنچنان که در عکس مشخص است قیمت‌گذاری خودروها از طریق یک فرمول جدید انجام می‌شود که همزمان به فاکتورهایی مثل تیراژ تولید، شاخص کیفیت، درصد تحقق برنامه افزایش تولید! و حتی تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی توجه دارد. خوشبختانه چنین افراد متخصصی در صنعت خودروسازی داریم که مو را از ماست می‌کشند و اجازه نمی‌دهند که ماشین‌های به‌روزی مثل پراید ۱۱۱ یا پژو ۴۰۵ وارد کانال یک میلیارد تومان شوند!

خوشبختانه برای پیش‌خرید ماشین نیازی نیست که خریداران محترم امتحان ریاضی بدهند و این فرمول را در مورد ماشین درخواستی‌شان به کار بگیرند، وگرنه همین ۱۰ هزار دستگاه تارایی که فروخته شده و معلوم نیست تا کی قرار است ساخته شود، روی دست ایران خودرو می‌ماند.

حالا که به اینجا رسیدم فکر می‌کنم خیلی هم بد نشد که در کنکور ایران خودرو برای خرید تارا قبول نشدیم و اسم‌مان در قرعه‌کشی درنیامد. با این شانسی که ما داریم لابد یکی از شرایط تحویل خودرو این بود که برویم با جناب شیوا در مورد فرمول جدید قیمت‌گذاری مناظره کنیم. عجالتا صبر می‌کنیم ببینیم اولین پارتی تارا در چه سالی به خریدارانش تحویل خواهد شد و اینکه شاخص کیفیت که در فرمول با حرف Z مشخص شده، موقع ضرب شدن با چند تا حرف P که هر کدام یک ایندکس هم کنارش دارد به چه عددی منتج خواهد شد؟ شما هم اگر از این اباطیل سرتان درد گرفت یک قرص آکساری چیزی میل کنید تا ماجرای بعدی …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.