پرآوازگان ماشین بازی ایران – قسمت چهارم: کریم ناظری

خلاصه‌ای از زندگی و دستاوردهای کریم ناظری به قلم نیما مجتهدزاده

0

در بین پیشکسوتان و قهرمانان تاریخ اتومبیلرانی ایران، یکی از معدود نوابغی که در دهه‌های متمادی در رشد و نمو این رشته تاثیرگذار بوده، کریم ناظری است.

ناظری که این روزها یکی از پیشکسوتان و صاحب نظرانی است که به نحوی از این رشته کناره‌گیری کرده، در طول چهار دهه، یکی از ارکان اصلی مسابقات اتومبیلرانی ایران بود.

درخشش در دههٔ پنجاه

کریم ناظری متولد اسفند ماه ۱۳۲۱ در زنجان، کارش را با دوچرخه‌سواری حرفه‌ای آغاز کرد. وی به خاطر تجربه و آشنایی قابل توجه به مسائل فنی و رشته تحصیلی‌اش، در سال پایانی دهه چهل به سراغ اتومبیلرانی رفت تا یک رشته ورزشی را به طور حرفه‌ای ادامه دهد و جایگزین دوچرخه‌سواری کند.

او در دهه پنجاه استعدادهایش را توانست بیش از پیش شکوفا کند و بارها روی سکو برود و حتی به روایتی در آخرین سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امکان رسیدن به مقام قهرمانی سال را نیز داشت. ناظری در مسابقات متعدد دهه پنجاه با انواع پیکان‌های مختلف حاضر می‌شد و به‌جز این باید به مینی و لانچیا نیز به عنوان سایر نمونه‌های شناخته شده اشاره کنیم.

کریم ناظری در این دوره با گاراژ سم اسپید و صمصام‌ها که از بزرگان عرصه اتومبیلرانی ایران بودند، ارتباطات نزدیکی داشت. علاوه بر این باید به خودروی فرمولا فوردی اشاره کرد که یکی از معدود خودروهای مسابقه‌ای Open Wheel وارد شده به ایران محسوب می‌شود.

از سرگیری مسابقات پس از انقلاب شکوهمند اسلامی

ناظری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار حسین خداپرست در هیات برگزاری اولین مسابقه اتومبیرانی ایران که رالی دور تهران بود حاضر شد. این مسابقه به نحوی سرآغاز ورود ناظری به عرصه مدیریت مسابقات محسوب می‌شود.

این آغاز اما نزدیک به هشت سال به خاطر تعطیلی مسابقات اتومبیلرانی نیمه‌کاره ماند. با این حال پس از پایان این دوره و از سر گیری مسابقات، ناظری فعالیتش را از سر گرفت. در این دوره کریم ناظری جزئی جدایی ناپذیر از هسته مرکزی مسابقات بود و به ابتکار وی مسابقات مختلفی زیر چتر کانون جهانگردی برگزار شد.

بعدها و با پدید آمدن برخی اختلافات و حواشی، بخشی از این هسته مرکزی شامل حسین خداپرست، از کانون جهانگردی جدا شدند و به فدراسیون اتومبیلرانی رفتند. ناظری اما تا زمانی که پیست ارم به فعالیتش ادامه می‌داد در این مجموعه ماند که در آن زمان رقابتی دیدنی، که البته بوی رفاقت می‌داد، بین مسابقات ارم و آزادی پدید آمد که یکی از دوران‌های طلایی مسابقات اتومبیلرانی کشورمان را رقم زد.

در آن زمان کریم ناظری یک دستگاه تویوتا سلیکا قرمز رنگ داشت که از آن به عنوان مارشال مسابقات استفاده می‌کرد که تا به امروز یکی از جذاب‌ترین خودروهای مارشال در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

از کانون جهانگردی تا فدراسیون اتومبیلرانی

پس از تعطیلی پیست ارم، ناظری به همراه بخشی از هسته مرکزی کانون جهانگردی، به فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی پیوستند و بقیه فعالیت‌هایشان را در این مجموعه ادامه دادند.

به تدریج و از اواخر دهه هفتاد، فعالیت‌های کریم ناظری کمرنگ‌تر از قبل شد. با این که این روزها ناظری کمتر از قبل در عرصه مسابقات اتومبیلرانی فعال است، اما هنوز هم بسیاری از علاقمندان و پیشکسوتان از تجارب وی بهره می‌برند.

علاوه بر این، تعمیرگاه وی که در محله ستارخان تهران واقع شده، در دهه هفتاد به عنوان نمایندگی دوو فعال بود و پس از آن به عنوان نمایندگی رسمی هیوندای، یکی از شناخته شده‌ترین تعمیرگاه‌های باسابقه در ایران است که به نحوی پاتوقی برای بسیاری از پیشکسوتان و علاقمندان نیز محسوب می‌شود.

***تصاویر از آرشیو کریم ناظری و کلاسیکوپدیا 

شما می‌توانید سایر مطالب پرآوازگان ماشین بازی ایران را از طریق لینک‌های زیر مطالعه کنید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.