علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن

0

یکی از مشکلاتی که هنگام سرد شدن هوا راننده‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند، روشن نشدن ماشین است. این مشکل بیشتر در مناطق سردسیر و به‌خصوص برای کسانی رخ می‌دهد که پارکینگ ندارند و خودروی آنها در معرض سرما و بارش برف و باران است. این روشن نشدن ماشین در هوای سرد دلایل مختلفی دارد که در ادامه درمورد آن‌ها بیشتر خواهیم گفت. 

در اینجا قصد داریم دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد را برای شما بازگو کنیم تا در صورت بروز چنین مشکلی، رفع آن برایتان ساده و آسان باشد.

علت روشن نشدن ماشین در هوای سرددلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد

دو عامل اصلی باعث روشن نشدن ماشین در سرما می‌شود:

  •  غلیظ‌ شدن روغن موتور به‌دلیل سرما که مانع روان کار‌کردن قطعات مختلف شده و ماشین روشن نمی‌شود.
  •  اختلال در عملکرد باتری که مانع روشن‌شدن خودرو می‌شود.

در هر یک از این موارد ممکن است یکی از اجزای خودرو دچار مشکل شده باشد که نتیجه آن غلیظ‌شدن موتور یا اختلال در عملکرد باتری باشد. در ادامه دلایل کار‌نکردن این اجزا را خواهیم گفت.

۵ دلیل اختلال در عملکرد و روشن نشدن ماشین در هوای سرد

اگر بخواهیم اجزایی را که باعث اختلال در عملکرد باتری یا موتور می‌شود را نام ببریم، باید به ۵ مورد اشاره کنیم:

۱ – خوابیدن باتری خودرو

فرآیند شیمیایی درون باتری منجر به تولید انرژی در آن می‌شود. هوای سرد بر این واکنش‌های شیمیایی تأثیر می‌گذارد و سرعت آن را کم می‌کند. در ادامه این روند باتری خودرو ضعیف می‌شود و موتور روشن نمی‌شود. این موضوع البته برای باتری‌های جدید کمتر اتفاق می‌افتد و باتری‌های قدیمی بیشتر در معرض این آسیب است.

علائم خوابیدن باتری چیست؟

اگر در هنگام استارت‌زدن صدایی شبیه به ناله از موتور شنیده شود و ماشین روشن نشود،‌ یعنی مشکلی در باتری وجود دارد. در این حالت اگر باتری کاملاً خالی شده باشد،‌ چراغ‌های داشبورد روشن نمی‌شود و حتی ممکن است ریموت قفل مرکزی خودرو هم کار نکند.

راهکار ۱: برای حل این مشکل ابتدا باید تمامی اجزایی که با باتری کار می‌کند،‌ مانند سیستم صوتی،‌ بخاری و چراغ‌ها را خاموش کنید. سپس ضمن نگه‌داشتن کلاچ استارت بزنید. این کار را به آرامی و با فاصله انجام دهید. در اصل باید بعد از چند بار استارت خودرو روشن شود. اگر روشن نشد، اتصال کابل‌های باتری را چک کنید. ممکن است این کابل‌های اتصال شل یا سولفاته شده باشد. اگر باز هم ماشین روشن نشد،‌ ماشین را هل بدهید.

راهکار ۲:
به این منظور باید دو ماشین را روبه‌روی هم قرار داد و با دو کابل دو سر منفی و مثبت باتری‌های ماشین‌ها را به هم وصل کنید. ماشین دوم را روشن کنید و سپس سوئیچ ماشین خود را بچرخانید. سپس هر دو باتری را از هم جدا کنید. اگر ماشین روشن شد که هیچ، در غیر این صورت باید با امداد خودرو تماس بگیرید. یادتان باشد که بعد از روشن شدن ماشین، حتماً در اولین فرصت ماشین را به یک باتری‌ساز نشان دهید.

راه جلوگیری از خوابیدن باتری

باتری ماشین باید هر ۳ سال یک بار عوض شود. معمولاً عمر مفید باتری‌ها بیشتر از این مقدار نیست. همواره قبل از ترک خودرو،‌ تمامی اجزایی را که با باتری کار می‌کند، خاموش کنید. سیستم صوتی، بخاری، شارژر گوشی همراه، نویگیشن و هر چیزی که با باتری کار می‌کند، باید خاموش شود. اگر در مکان‌های خیلی سردسیر زندگی می‌کنید و مجبورید که خودرو را خارج از پارکینگ بگذارید،‌ حتماً روی خودرو یک پتو یا کاور بکشید.

راه جلوگیری از خوابیدن باتری

۲ – مشکل دینام و روشن نشدن ماشین در سرما

یکی‌دیگر از دلایل خالی‌شدن باتری،‌ خرابی دینام خودرو است. دینام درواقع منبع شارژ باتری خودرو است. اگر باتری نو باشد، احتمال خالی‌شدن آن بر اثر عمر زیاد منتفی است و می‌توان به خرابی دینام شک کرد.

علائم خرابی دینام عبارت است از:

  • کم‌شدن نور چراغ‌های جلو
  • کندشدن یا حرکت نامنظم آمپرها
  • وجود یک بوی سوختگی در داخل کابین ماشین
راهکار: راه‌حل این مشکل در دستان تعمیرکار خودرو است. چون دینام باید کاملاً تعویض شود. در این حالت باید از امدادخودرو کمک بگیرید و خودتان وارد عمل نشوید.
جدیدترین آگهی‌های خودرو

۳ – ورود آب به سیستم سوخت‌رسانی

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماشین ممکن است این باشد که مقداری آب وارد شیلنگ بنزین شده باشد. در مجاورت سرما این آب یخ زده و در نتیجه راه عبور سوخت مسدود شده است و بنزین به موتور نمی‌رسد. نتیجه این داستان روشن نشدن ماشین است. در این شرایط یا ماشین روشن نمی‌شود یا اگر روشن شود، گاز نمی‌خورد؛ یعنی قدرت موتور به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

راهکار: راه‌حل این مشکل هم در دستان تعمیرکار خودرو است. او معمولاً با کمک مایعات حاوی الکل،‌ شیلنگ‌ها را می‌شورد و راه عبور سوخت را باز می‌کند. راه‌هایی برای جلوگیری از ورود آب به داخل سیستم سوخت وجود دارد. بهترین راه این است که اگر مجبور به نگهداری خودرو در فضای باز و سرما هستید، باک بنزین را همواره پر نگه دارید؛ در این صورت جایی برای نفوذ آب وجود ندارد.

۴ – نامناسب‌بودن روغن موتور ماشین

ممکن است نوع روغن موتوری که استفاده می‌کنید، برای فصل سرما مناسب نباشد، در این صورت ماشین روشن نمی‌شود. اگر هر کدام از علائمی که پیش از این گفتیم را ندیدید، به مشکل روغن مراجعه کنید. معمولاً مشخصات روغن مناسب هر ماشین در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است.

راهکار: اگر ویسکوزیته روغن به میزان لازم نباشد، روغن در هوای سرد غلیظ می‌شود. بنابراین بهتر است که از روغن موتور مخصوص زمستان استفاده کنید. روغن مناسب هوای سرد،‌ با کد OW نشان داده می‌شود. W‌ به معنای وینتر یا زمستان و عدد کنار آن میزان رقیق‌بودن روغن را نشان می‌دهد. هرچه این عدد کوچک‌تر باشد، یعنی روغن رقیق‌تر و بیشتر مناسب فصل زمستان است.
۵. یخ‌زدگی کاربراتور

۵ – یخ‌زدگی کاربراتور و روشن نشدن ماشین

ماشین‌هایی که عمر زیادی دارد، دارای سیستم کاربراتوری است. کاربراتور با ترکیب میزان مشخصی از بنزین و هوا،‌ باعث ایجاد احتراق در موتور می‌شود. این کاربراتورها در هوای سرد ممکن است یخ بزند. در نتیجه یکی از دلایل روشن نشدن ماشین در هوای سرد نرسیدن سوخت به موتور است. 

خودروهای جدید سیستم انژکتوری دارد. بنابراین اگر خودرویی قدیمی دارید که هیچ‌کدام از علایم بالا را نداشت، ممکن است کاربراتور آن یخ زده باشد.

راهکار: برای حل این مشکل باید ابتدا پای چپ را روی کلاچ بگذارید و با پای راست پدال گاز را فشار دهید. با این کار مقداری سوخت به موتور ماشین رسیده و ماشین روشن می‌شود.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا علت روشن نشدن ماشین را یه اختصار توضیح دهیم. اگر شما هم تجربه مشابهی در زمینه روشن نشدن ماشین در هوای سرد و راه‌حل‌های آن دارید، با خوانندگان ما در میان بگذارید.

خرید و فروش لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

 در پایان امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشد دلایل مهم روشن نشدن ماشین را برایتان توضیح دهد. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه تجربه‌ای از روشن نشدن ماشین در هوای سرد در خودروی خود دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.