مهم‌ترین برنامه‌های ایران ‌خودرو در راستای دستورات رئیس جمهور

عزم جدی ایران‌خودرو برای افزایش سطح عرضه خودرو

0

چند روز گذشته رئیس‌جمهور به‌صورت از پیش اعلام‌نشده از پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران‌خودرو بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل این شرکت تولیدی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور پس از بازدید از انبار خودروهای  ایران‌‌خودرو، با حضور در خطوط تولید در جریان آخرین وضعیت تولید قرار گرفت. در حوزه تولید، وی خواستار رشد حداقل ۵۰‌ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱، تولید یک خودروی اقتصادی و همچنین توقف ۳ خودروی قدیمی و جایگزینی آن با خودروهای جدید شده است.

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حالی از این برنامه خبر داد که یک روز بعد از اعلام آن رئیس‌جمهور در بازدید سرزده از پارکینگ های ایران‌خودرو دستوری مشابه در زمینه افزایش تیراژ تولید خودرو، خروج خودروهای قدیمی از چرخه تولید و تکمیل خودروهاص ناقص را صادر کرد که ایران خودرو پیش‌تر برنامه بخش مهمی از تحولات مدنظر رئیس‌جمهور را برنامه‌ریزی کرده بود و تجاری‌سازی خودروهای ناقص کف پارکینگ ها علی رغم استمرار بحران جهانی کمبود ریزتراشه همچنان ادامه دارد.

گروه صنعتی ایران خودرو در حالی به دنبال کسب تیراژ ۷۵۰ هزار دستگاهی در سال ۱۴۰۱ است که ۲ خودروساز بزرگ کشور طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به رقمی مشابه آن دست پیدا کرده‌اند، لذا این برنامه نشان‌دهنده عزم جدی گروه صنعتی ایران‌خودرو برای افزایش سطح عرضه خودرو به بازار و پاسخ به نیاز مشتریان است که موجب تعدیل قیمت‌ها و تنظیم بازار خواهد شد.

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: «طی ۵ سال آینده هیچ‌یک از محصولات قدیمی فعلی تولید نخواهند شد.»

در سال ۱۴۰۱ دو محصول سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید ایران‌خودرو خارج و با محصولات جدید جایگزین خواهند شد. ایران خودرو برای سال آینده تولید گسترده محصول جدید تارا در تیراژ ۷۵ هزار دستگاهی را در برنامه دارد و همچنین پروژه جدید و استراتژیک K125 هم تا انتهای سال به سبد محصولات ایران خودرو اضافه خواهد شد که بدون شک علاوه بر تحول سبد محصولات ایران خودرو مزیت رقابتی قابل توجهی در بازار های صادراتی را نیز به همراه خواهد داشت. ایران خودرو همچنین با حفظ شریک استراتژیکش در حوزه مونتاژ، عرضه یک یا دو محصول جدید با همکاری این شریک را نیز در سال آینده پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: «ایران خودرو در سال جاری برنامه تولید ۴۷۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع خودرو را تعیین کرده است و رئیس‌جمهور دستور افزایش ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱ را صادر کرده است، در حالی که برنامه ۷۵۰ هزار دستگاهی ایران خودرو رشد حدود ۶۰ درصدی را نشان می دهد و فراتر از برنامه موردنظر رئیس جمهور خواهد بود.»

جدیدترین آگهی‌های خودرو

در حال حاضر خودروهای ناقص این شرکت به کمتر از ۷۰ هزار دستگاه رسیده که در روزهای پایانی سال و حضور کارگران در روزهای تعطیل پایان هفته و با روند کاهشی فعلی، برنامه‌های ترسیم شده محقق خواهد شد.

تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری قطعه همواره از آغاز کار خطیبی در دستور کار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار داشت، اما در بازدید سرزده رئیس جمهور از پارکینگ خودروهای دارای کسری قطعه ایران خودرو مقرر شده است تا تعداد این خودروها تا پایان سال به ۴۰ هزار دستگاهی کاهش پیدا کند. برای درک بهتر این آمار بهتر است بدانید که میزان خودروهایی که قرار است تجاری شوند، معادل تولید ۲ هفته ایران‌خودرو است و این پروژه تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد یافت.

تسریع در تکمیل خودروهای ناقص در ایران خودرو نشان‌دهنده ساماندهی ارتباط این شرکت با شبکه تامین و برنامه‌ریزی های دقیق تولید دارد.

چندی پیش مدیرعامل ساپکو افزایش مقیاس تولید را اصلی‌ترین رهیافت دستیابی به قیمت رقابتی محصول خواند و اعلام کرد: «برای کاهش قیمت تمام‌شده محصول و هزینه‌های سربار تولید، مسیری جز افزایش تولید نداریم.»

خروج منابع ارزی، کاهش اشتغال و افزایش هزینه برای کشور بدون شک نتیجه عدم اهتمام جدی به تولید و تامین نیاز بازار است و با ظرفیت‌سازی بهینه تولید باید از فرصت‌های موجود در راستای رشد و توسعه کشور بهره‌برداری شود.

موضوع دیگر قیمت خودرو است که اگر عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، همچنان قیمت خودرو بالا می ماند و نمی‌توان قیمت خودرو را پایین آورد. صحبت‌های رئیس‌جمهور در بازید سرزده خود از ایران خودرو منجر به کاهش قیمت در حوزه خودرو خواهد شد که بسیار ارزشمند است.

تاکنون اقدامات گسترده‌ای در زمینه استقرار نظام‌های کیفی از سوی شبکه تامین ایران‌خودرو انجام شده و شرکت ساپکو با بسیج شبکه تامین، برنامه‌های گسترده‌ای در زمینه ارتقای کیفیت قطعات انجام می‌دهد.

شفافیت مالی و اقتصادی موضوع مهم دیگری است که به عنوان اصلی‌ترین مطالبه حاکمیت، در صدر رویکردهای مالی و حسابرسی ساپکو قرار دارد و این امر در گزارش‌های ارائه‌شده حسابرسی مشهود است.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.