آیا محصولات جدید جیلی به ایران می‌آیند؟

نگاهی به طراحی ژینگ یو L (محصول جدید جیلی) به قلم علیرضا محمدزاده

0

چهره‌ای موقر،جذاب و نافذ، پیکره ای به دور از اغراق و تناسباتی پخته در طراحی کلی بدنه. این‌ها بخشی از مشخصه‌های ظاهری محصول جدید جیلی، اس یو وی درشت اندام ژینگ یو L است که به تازگی در موتور شوی شانگهای رونمایی شد. بدون شک تا ۱۰ سال قبل به سختی می‌توانستید چنین توصیفاتی را برای طراحی یک خودرو چینی داشته باشید، اما بنا به دلایل متعدد، خودروهای چینی امروزی با ۱۰ سال گذشته خود تفاوت‌هایی بنیادی و اساسی دارند، چه در مقوله طراحی و چه در مباحث مهندسی.

کمپانی جیلی پس‌ از تملک ولووی سوئد توانست با استفاده از تجارب طراحی و مهندسی سوئدی‌ها و با میانبری هوشمندانه نسبت به ارتقای محصولات خود از هر جهت اقدام نماید. در طراحی SUV فوق، اولین نکته قابل توجه تاثیرپذیری معماری کلی بدنه از محصولات ولوو است که البته بخشی از آن به دلیل استفاده از زیرساخت‌های ولوو در محصولات این کمپانی است، نکته ای که جیلی بدون هیچ سانسوری و با افتخار به آن اذعان دارد.

شخصیت‌پردازی چهرهٔ خودرو به دور از شلوغ کاری‌های قدیمی چینی‌ها، در نهایت سادگی و پختگی به انجام رسیده و جلوپنجرهٔ آشنای جیلی، در ترکیبی تحسین‌برانگیز با چراغ‌ها و حجم‌پردازی سپری عضلانی که در نهایت به گلگیرهای پف کرده جلو ختم می‌شود، توانسته حتی سخت‌گیرترین منتقدان را هم راضی کند.

بیشتر بخوانید: نقد طراحی نسل‌های مختلف شاسی بلندهای کلاسیک و کوپه از گذشته تا امروز

سبک کلی طراحی بدنه هرچند رگه‌هایی از استایل‌های آشنایی چون فولکس واگن توارگ و آئودی Q8 را در خود دارد، اما در نگاهی کلی شخصیت خاص خود را داشته یا بهتر بگوییم، در حال یافتن شخصیتی خاص و یونیک برای خودش است. بالانس بصری چرخ و رینگها با ابعاد کلی بدنه از جمله مواردی است که در ژینگ یو L به خوبی مشاهده می‌شود. ضمن آنکه در طراحی جزییات نیز به‌سختی می‌توان نقص فاحش و بزرگی را مشاهده کرد؛ تا آنجا که می‌توان گفت تاثیرپذیری چینی‌ها از اروپایی‌ها همانند مدل سدان PreFace منجر به خلق حجمی زیبا، کم نقص شده و چشم نواز شده است.

این دقت در طراحی را با ورود به کابین خودرو و مشاهده طراحی داشبورد می‌توان بیشتر و عمیق‌تر‌ حس کرد، دو نمایشگر عریض پشت آمپر و کنسول میانی از نوع لمسی در ترکیب با مواد با کیفیت داشبورد، رودری و صندلی‌ها و دقت در مونتاژ آن‌ها قابل توجه و تحسین است.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی طراحی رانا پلاس فیس‌لیفت

جیلی ژینگ یو L از قابلیت یافتن مکان پارک خودکار در شعاع ۲۰۰ متری خود نیز برخوردار است، آپشنی که به همراه قابلیت‌های متعدد دیگر با استفاده از یک دوربین پشت شیشه، ۲۴ سنسور محیطی، ۴ دوربین دید دقیق دید ۳۶۰ درجه، رادارهای حرکتی ۵ میلیمتری و ۱۲ رادار اولترا سونیک طیف وسیعی از ابزار هوشمند کمکی راننده را فراهم می‌کند.

پیشرانه این خودرو که با همکاری ولوو مهندسی و توسعه یافته از نوع ۲ لیتری ۲۱۵ اسب بخاری است که در صورت درخواست مشتری می‌توان آن را تا ۲۳۵ اسب بخار تقویت نمود. رسیدن به این سطح یا درجه از کیفیت در طراحی و ساخت و تولید در صنعت خودروسازی که بتوان در سایه مدیریت کارآزموده، به دور از سیاست‌زدگی و بر اساس برنامه‌ای جامع مدون و دقیق محصولاتی با چنین ویژگی، استایل و مختصاتی را تولید کرد، کاری بس سخت و پیچیده است که البته چینی‌ها به کمک شرکای غربی خود از پس آن برآمده‌اند.

بد نیست بدانیم کمپانی جیلی در سال ۱۹۸۶ پایه‌گذاری شد و در ابتدا به تولید یخچال‌های ارزان قیمت برای اقشار ضعیف چین مشغول بود. شروع فعالیتش در شاخهٔ خودروسازی در سال ۱۹۹۷ میلادی آغاز شد و در حال حاضر، مالکیت برندهای ولوو، لینک اند کو، پروتون، لوتوس، فاریزون اتو، لندن EV را در اختیار دارد/ ضمن اینکه یکی از سهامداران در کمپانی دایملر نیز‌ هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.