استخدام نیروهای ایثارگر در شهرداری تهران

استخدام نیروهای ایثارگر در شهرداری تهران

اداره کل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران از تبدیل وضعیت استخدامی ۵۰۰۰ نیروی ایثارگر در این سازمان خبر داده است. برای جزئیات بیشتر این خبر با ماه همراه باشید.

معاون امور ایثارگران اداره کل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران از تبدیل وضعیت استخدامی ۵۰۰۰ نیروی ایثارگر در این سازمان خبر داد. این یکی از بزرگترین برنامه‌های تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در سال جاری است. موضوعی که در چند سال اخیر مورد پیگیری گسترده دولت و مجلس بوده و حداقل امسال در شهرداری به سرانجام رسیده است.

تعدادی قرارداد قطعی و تعدادی در دست بررسی است

شهرداری تهران از نهادهایی است که در دوره مدیریت قالیباف بخش بزرگی از خانواده ایثارگران را به خدمت گرفت. اگرچه با گذشت چند سال همچنان وضعیت استخدامی این نیروها نامشخص بود. در سال‌های اخیر بنیاد شهید و مجلس شورای اسلامی تلاش‌های زیادی انجام دادند تا با تغییر وضعیت استخدامی این نیروها آنها را به استخدام دائم سازمان‌ها در آورند.

حالا محمد جواد لشکری، معاون امور ایثارگران اداره کل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران خبر داده که در دوره مدیریت جدید شهری این سازمان در حال استخدام بیش از ۵۰۰۰ ایثارگر در شهرداری است. لشگری این اقدام را از جمله افتخارات مدیریت جدید شهری می‌داند و می‌گوید:

«از جمله اقدامات ارزشمند این دوره از مدیریت شهری شهرداری تهران در جهت حمایت از ایثارگران، تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و همسران و فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان شاغل در شهرداری تهران است. احکام تبدیل وضعیت استخدامی ۲هزار و ۲۳۵ نفر از مشمولین از قراردادی به رسمی قطعی صادر شده و پرونده ۳۳۳۹ نیروی پیمانکاری حجمی شهرداری تهران نیز در دست بررسی است.»

بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد

۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ بود که دستورالعمل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران منتشر شد. در این دستورالعمل آمده همه مواردی که در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده مشمول تبدیل وضعیت می‌شوند.

بر اساس ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، دستگاه‌های اجرایی مکلفند حداقل ٪۲۵ از نیازهای استخدامی و تامین نیروهای مورد نیاز خود را به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان ۲۵٪ و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند.

همچنین ۵ سهمیه استخدامی نیز باید به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان، فرزندان جانبازان زیر ۲۵٪ و آزادگان کمتر از یک سال اسارت اختصاص داده شود.

همچنین شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت نیز مشمول حکم بند قانونی بالا می‌شوند.

نکته دیگر اینکه تبدیل وضعیت مشمولین به معنای ارتقای جایگاه شغلی آنان نیست. بدیهی است تغییر نوع وظایف، پست سازمانی و شغل یا ارتقا جایگاه شغلی آنان، بعد از تبدیل وضعیت در چارچوب قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.

در صورتی‌که فرد مشمول این بخشنامه، خواستار ادامه همکاری با دستگاه به شکل وضعیت فعلی (تبدیل وضعیت نشدن به استخدام رسمی) باشد، دستگاه اجرایی اعلام کتبی فرد را اخذ و به عنوان مستند عدم تبدیل وضع در سوابق مربوطه نگهداری کند.

چنانچه اعتبار لازم برای تبدیل وضعیت نیروهای مشمول، از محل اعتبارات ابلاغی و در سقف تخصیص اعتبار دستگاه‌های اجرایی و منابع داخلی شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت قابل تأمین باشد، نیازی به اخذ تاییدیه تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه کشور نیست. در این صورت، تبدیل وضعیت نیروهای مشمول با رعایت قوانین و مقررات مربوطه از جمله اخذ شماره مستخدم از سامانه یکپارچه نظام اداری (کارمند ایران) بلامانع است.

۲۰۰ هزار ایثارگر تبدیل وضعیت می‌شوند

تنها در شهرداری تهران ۵۰۰۰ نیرو در سال جاری تبدیل وضعیت می‌شوند. این در حالی است که پیش‌بینی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران این است که بیش از ۲۰۰ هزار نیروی ایثارگر باید ذیل این بخشنامه تبدیل وضعیت شوند. قاضی‌زاده هاشمی در این زمینه گفت:

«پیش‌‌بینی ما این است که اگر بخواهیم با نگاه جامع، قانون تبدیل وضعیت استخدامی را اجرا کنیم، حدود ۲۰۰ هزار نفر شامل تبدیل وضعیت می‌شوند.»


آگهی‌های انواع مشاغل را در دیوار ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *