سهمیه‌‌ استخدامی فرزندان شهیدان و جانبازان | ۶۹۶۰ نفر جذب شدند

0

سهمیه‌‌ استخدامی فرزندان شهیدان و جانبازان هر سال در آزمون‌های جذب نیرو در نظر گرفته می‌شود. مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران، به‌تازگی از میزان تخصیص این سهیمه‌ها و وضعیت جذب فرزندان شهدا و ایثارگران در دستگاه‌های دولتی گزارش داده است.

بخش اول گزارشی که حسن‌زاده، مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید، ارائه کرد مربوط به تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران است. آنچنان که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و در بند «د» تبصره ۲۰ این قانون مصوب شده، ایثارگرانی که در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند باید تبدیل وضعیت شوند. این ماجرا در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز مصوب شده و بند «و» تبصره ۲۰ این قانون هم به آن اشاره کرده است. با این حال، همانطور که اجرای تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی دولت همچنان در پیچ‌‌و‌خمی میان مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی گیر کرده، این موضوع در خصوص ایثارگران نیز صادق است و همچنان در مرحله مذاکره باقی مانده است.
حسن‌زاده در خصوص اجرایی نشدن این قانون گفت:

«اجرای این قانون در بخش‌هایی از دستگاه‌ها به‌خصوص واحدهای تابعه به کندی و با مشکلاتی همراه است. همچنین در شرکت‌های واگذارشده و خصولتی هم مشکلاتی داریم اما در دستگاه‌های اجرایی مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.»

بنیاد شهید تبدیل وضعیت استخدامی را چگونه پیگیری می‌کند؟

آنچنان که بنیاد شهید عنوان می‌کند، این سازمان پیگیر تبدیل وضعیت استخدامی نیروها در سازمان‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی است و در صورت تخلف سازمان‌ها تلاش می‌کند تا با ابزار کنترلی، تبدیل وضعیت ایثارگران را پیگیری کند. همچنین این بنیاد سامانه‌ای دارد که در آن گزارش تبدیل وضعیت کارکنان دستگا‌های اجرایی را ثبت می‌کند. همچنین طبق توافقی که با کمیسیون اجتماعی مجلس انجام شده، گزارش اجرای این قانون در دستگاه‌ها و به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال می‌شود. طبق اعلام بنیاد شهید، تاکنون یک گزارش طی ۲ مرحله به فراکسیون ایثارگران و یک گزارش نیز به رئیس سازمان بازرسی کل کشور ارائه شده است. حسن زاده در خصوص ضمانت اجرایی این مصوبه و نحوه برخورد با سازمان‌های متخلف می‌گوید:

«تاکنون یک مورد اقدام قانونی در این خصوص صورت گرفته و یکی از وزرا در مورد عدم اجرای قانون در مخابرات به کمیسیون اجتماعی دعوت شده است و به وی برای اجرای قانون مهلت دادند، اما در باقی موارد هنوز مجلس اقدام خاصی انجام نداده است.»

برنامه استخدامی فرزندان شهید و ایثارگر

در بند «ج» ماده ۸۷ قانون برنامه ششم آمده که «دولت مکلف است علاوه بر اجرای ماده ٢١ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و تبصره‌های آن و اصلاحات بعدی، تمام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (۷۰٪) و بالاتر را در طول اجرای قانون برنامه، استخدام نماید.» برای اجرای این بند قانونی هم یک آزمون استخدامی برگزار شده است.

مشکلی که در این میان وجود داشت، موضوع تامین اعتبار چنین حجم استخدامی در سازمان‌های دولتی است. رئیس‌جمهور وقت، پیش‌تر به سازمان برنامه و بودجه دستور داده بود تا اعتبار لازم برای استخدام این تعداد نیرو را در دستگاه‌های اجرایی فراهم کند. طی چند ماه گذشته، بنیاد شهید چندباری با سازمان برنامه و بودجه مذاکرات و مکاتباتی انجام داد ولی علیرغم این دستور، پاسخی دریافت نکرد. از این رو، در مکاتباتی جدید با رئیس‌جمهور موضوع را دوباره پیگیری کرد. دستور رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه موجب شد تا فکری برای تامین اعتبار سهمیه‌‌ استخدامی فرزندان شهیدان و جانبازان صورت بگیرد. هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده ولی به نظر می‌رسد که با همکاری سازمان برنامه و بودجه به‌زودی حل خواهد شد. در مرحله اول این آزمون استخدامی، ۵۵۱۵ نفر جذب صورت گرفت که در مرحله تکمیل ظرفیت به عدد ۶۹۶۰ نفر رسید.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.