جزئیات واردات رسمی خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی اعلام شد

0

از پیش از دو سال پیش، ثبت سفارش و واردات خودرو ممنوع شد که در اهم دلایل آن تغییر شرایط ارزی و محدودیت های موجود قرار داشت و گرچه طبق مقررات به غیر از کالاهای ممنوعه ما بقی کالاها امکان ورود به مناطق آزاد را داشتند، در نتیجه مصوبات مربوطه واردات خودرو به مناطق آزاد نیز ممنوع شد.

آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه نشان میدهد، واردات رسمی خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی مجاز خواهد شد.

اخیرا با اعمال حقوق ورودی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰ در حالی گمانه زنی‌ها برای واردات خودرو صورت گرفت که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند، فعلا در مورد آزادسازی واردات خودرو تصمیم گیری نشده و این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست، بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در نظر گرفته شده است.

نگاهی به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درباره میزان تعرفه تعویض پلاک خودروها نشان می‌دهد، تعرفه واگذاری و تعویض پلاک خودرو برای خودروهای با قیمت تا ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ هزار تومان و برای خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان هم ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد که صد در صد مابه‌التفاوت درآمد حاصله به نیروی انتظامی اختصاص می‌یابد، همچنین تعیین قیمت خودرو برمبنای فهرست بهای اعلامی سازمان امور مالیاتی است.

از سوی دیگر، دولت به منظور تنظیم بازار خودروهای وارداتی مکلف شد، ضمن شناسایی خودروهای خارجی غیر آمریکایی موجود در مناطق آزاد با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب با معیارهای مشخص شده، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون نسبت به ثبت سفارش و اجازه واردات خودروهای غیر آمریکایی موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقدام کند.

جزئیات واردات رسمی خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی اعلام شد

همچنین نرخ سود بازرگانی در تناسب با نوع خودرو و سال ساخت باید به گونه‌ای تنظیم شود که در مقایسه با قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیر متعارف بیش از ۲۰ درصد برای واردکنندگان نشده و در صورت مشاهده روند فزاینده تفاوت میان قیمت‌های کف بازار و وارداتی، دولت می‌تواند نسبت به تجدید نظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.

یکی از ترس‌های دولت در مورد آزادسازی واردات خودرو مساله ارز است که در صورت فشار بیش از حد به بازار، منجر به صعودی شدن قیمت ارز و به‌ هم ریختن تعادلی است که دولت ماه‌ها برای دستیابی به آن تلاش کرده است.

واردات خودروهای موضوع این تبصره برای سازمان‌های مناطق آزاد تجاری و صنعتی و شرکت‌های تابع آن‌ها و دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت‌های تابعه آن‌ها ممنوع است. همچنین، واردات هرگونه خودرو در سال ۱۴۰۰ به مناطق آزاد تجاری و صنعتی ممنوع است.

چندی قبل نیز اعلام شد که نرخ حقوق ورودی خودرو نسبت به وضعیت فعلی کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته و این موضوع مقدمه‌ای برای واردات خودرو است.

چندی قبل تمامی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و بدون ثبت سفارش مناطق آزاد، با توجه به قوانین مربوط به این مناطق، امکان ترخیص پیدا کردند اما خودروهای ساخت و تولید آمریکا یا سفارش آمریکا مشکل حقوقی داشته و ترخیص نشده‌اند که تعداد آن‌ها حدود ۷۰ دستگاه است.

همانطور که حتما می‌دانید، مناطق آزاد به مناطقی از کشورمان گفته می‌شوند که از نظر مالیاتی و گمرکی، از عوارض گمرکی معاف هستند. در مناطق آزاد مقررات، قوانین و تشریفات دست و پا گیر معمولا وجود ندارد و فعالیت‌های گمرکی مانند صادرات و واردات سریع‌تر و بهتر انجام می‌پذیرند. ایران ۷ منطقه آزاد دارد.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی از امکان تبدیل پلاک اروندی به پلاک ملی با پرداخت عوارض از سال ۱۴۰۰ خبر داد. این خبر مهم را مهندس مجتبی یوسفی نماینده اهواز از طریق توییتر اعلام کرد.

مجتبی یوسفی نماینده شهر اهواز از طرح تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی می‌گوید

با توجه به این موضوع و تصویب کمیسیون تلفیق در سال ۱۴۰۰ دارندگان خودروهای اروندی می‌توانند با پرداخت عوارض، پلاک منطقه آزاد را به ملی تبدیل کنند.

دارندگان خودروهای با پلاک مناطق آزاد (غیر آمریکایی) در سایر نقاط کشور (مانند ارس، چابهار، کیش و …) نیز مشمول این طرح می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.