افزایش تولید سایپا در سال تحریم و کرونا

1

بسیاری از فعالان بازار خودرو مهم‌ترین راهکار کنترل قیمت‌ها را حمایت تولید و اجرای سیاست بومی‌سازی تولید عنوان کرده‌اند؛ مسئله‌ای که در دولت چندان جدی گرفته نشده است. با این حال، قطعه‌سازان و خودروسازان در این مسیر گام‌های محکمی برداشته‌اند و چشم‌انداز افزایش تولید را پیش پای این صنعت قرار داده‌اند.

گروه خودروسازی سایپا با وجود تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا که همه بخش‌های اقتصادی را متأثر کرده است، موفق شد ۹۲٫۸ درصد از برنامه پیش‌بینی‌شده تولید تجمعی خود را محقق کند.

آمار تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا برگرفته از تولید ۱ ساله شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، سایپا سیتروئن، بن رو، زامیاد و سایپا دیزل است. سال ۹۸ مجموع تولید گروه خودروسازی سایپا ۴۱۴ هزار و ۲۸۸ دستگاه بود. این میزان تولید هم با وجود چالش‌هایی محقق شد که از سال ۹۷ بر صنعت خودرو تحمیل شده بود.

از سال ۹۸ افزایش تولید گروه خودروسازی سایپا آغاز شده است. این امر در سال گذشته با وجود شیوع ویروس کرونا و در شرایطی ادامه پیدا کرد که شرکت‌های خودروساز خارجی به سمت کاهش تولید رفتند.

بر این اساس، گروه خودروسازی سایپا در شرایطی موفق به رشد تولید در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ شده است که بیش از سال‌های قبل با محدودیت منابع مالی، رشد بی‌سابقه مواداولیه، افزایش قیمت ارز، چالش‌های متعدد در تأمین قطعات و موانع بی‌شمار در نقل و انتقال پول روبه‌رو بوده است.

بیشتر بخوانید: اعلام برنامه تولید خودرو در سال ۱۴۰۰

افزایش تولید سایپا در سال تحریم و کرونا

حذف پراید از خط تولید یکی از دلایلی است که این خودروساز درصد زیادی رشد تولید تیراژ نداشته است. ازآنجایی‌که تیبا و اس پی ۱۰۰ جایگزین سایپا شده‌اند، در آینده‌ای نه‌چندان دور رشد تولید بالایی در این شرکت رخ خواهد داد. اگر تخصیص ارز برای تأمین مواداولیه به‌موقع و کافی انجام شود، به‌سرعت تیراژ تولید خودروهای جایگزین پراید افزایش می‌یابد.

سایپا تولید ۴۱۵ هزار خودرو را درحالی به بیش از ۴۲۰ هزار محصول در سال ۱۳۹۹ رساند که بر تیراژ ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو پراید در سال چشم بست و تصمیم به تولید بیشتر با تنوع‌بخشی و ارتقای سطح کیفی سبد محصولات خود گرفت.‌ با وجود برخی از مشکلاتی که به آن پرداخته شد، با حمایت و پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای برنامه‌های تدوین‌شده، به‌کارگیری روش‌های نوین تولید و توجه مضاعف به‌تنوع‌بخشیدن به سبد محصولات، سایپا موفق شد به رشد تولید مستمر دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: قیمت گذاری بهمن دیگنیتی پرایم در بازار

در شرایط کنونی به‌دلیل بالارفتن قیمت ارز و کمبود ارز، بومی‌سازی قطعات خودرو در کشور رونق گرفته است. اگر در حال حاضر از تولید داخلی حمایت شود، به‌طور قطع وضعیت تولید بهتر خواهد شد.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

1 نظر
  1. Meysam می‌گوید

    چه جالب. ببینیم چی کار میکنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.