کمبود محیط‌بان در کشور و معضلات آن

کمبود محیط‌بان در کشور و معضلات آن

کمبود محیط‌بانان برای منابع طبیعی کشور خطری جدی محسوب می‌شود و حالا سازمان محیط‌زیست به دنبال مجوزی برای استخدام نیروهای جدید است.

به گفته علی سلاجقه،‌ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، ‌این سازمان در بخش محیط‌بانی دچار کمبود نیرو است. محیط‌بانانی که گاه خبر شهید شدن، جانبازی یا مشکلات دیگر آن‌ها را می‌شنویم.

مشکلاتی که از نظر معاون جانشین یگان حفاظت سازمان محیط‌‌زیست با تامین اعتبار کافی و لازم برای این یگان و تکمیل پرسنل آن قابل رفع شدن است. زیرا در این سازمان و در بحث نیروی انسانی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت نیرو در اختیار این یگان قرار گرفته است. به همین دلیل از جمله مهمترین خواسته‌های این سازمان رسیدن به ظرفیت کامل چارت تشکیلاتی مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

علت کمبود محیط‌بان چیست؟

طبق گفته منوچهر فلاحی، معاون جانشین یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست، علت کمبود محیط‌‌بان به مسئله استخدام از سوی سازمان محیط‌زیست برمی‌گردد. این سازمان در مقاطعی برای استخدام محیط‌بان اقدام کرده است اما همیشه برای رفع این نیاز به حداقل‌ها اکتفا شده و هیچگاه این فرآیند از ابتدا بر اساس نیاز مناطق نبوده است.

به همین دلیل پس از گذشت سال‌ها، همچنان این سازمان در بخش محیط بان با کمبود نیرو مواجه است. اما خوشبختانه با همت یگان حفاظت محیط‌زیست، ‌این سازمان توانسته برای حل‌وفصل این مسئله مجوز ۱۰ ساله بگیرد. مجوزی که به این سازمان اجازه می‌دهد تا سالانه ۲۵۰ نیرو جذب کند. نیروهایی که از طریق آزمون استخدامی، مصاحبه و آزمون‌های عملی جذب خواهند شد.

محیط‌بانان کشور و نیاز آنها به تجهیزات نوین

علاوه بر کمبود نیروی انسانی، به گفته منوچهر فلاحی، معاون جانشین یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست، عدم بهره‌مندی از تجهیزات نوین مانند دوربین البسه مشکل دیگری است که محیط‌بانان با آن مواجه هستند.

البته دلیل عدم بهره‌مندی محیط‌بانان از این تجهیزات، تحریم‌ها و صرف هزینه‌های زیادی است که با بودجه فعلی سازمان، امکان تامین آن وجود ندارد. هزینه‌هایی که به گفته منوچهر فلاحی برای تبدیل بیسیم‌های محیط‌بانان از دیجیتال به آنالوگ، چند برابر شده است.

داشتن تجهیزات خودرویی مناسب نیز مشکل دیگری است که محیط‌بانان کشور با آن مواجه هستند. این تجهیزات موتوری و خودرویی جای زیادی برای پیشرفت دارند. بسیاری از محیط‌بانان مجبورند برای جابه‌جایی از موتور یا خودروهای مونتاژ شده داخلی استفاده کنند که مناسب این بستر نبوده و کارایی آن در برخی مناطق پایین است.

پهپادهای محیط‌بانی راه حلی برای مناطق صعب‌العبور

هر چند به گفته معاون جانشین یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست این سازمان با مشکل عدم بهره‌مندی از تجهیزاتی نوین برای محیط بانی روبه‌رو است. اما به گفته سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست، می‌توان با استفاده از پهباد‌ها در مناطق صعب‌العبور، کار پایش را انجام داد و با این شیوه بخشی از کمبود نیروی انسانی را جبران کرد.

به گفته سلاجقه، اولین قدم نیز برای این منظور برداشته شده است. به طوری که نقشه مکان یابی آب شیرین کن‌های کشور در طرح بزرگ مکران در سواحل جنوبی کشور به این شیوه اجرا شد. در طرح انتقال آب از جنوب کشور به مرکز مجدداً از این تکنولوژی استفاده خواهد شد.

افزایش درگیری محیط‌بانان با متخلفان

از دیگر مسائل پیش روی محیط‌بانان، افزایش درگیری آنها با متخلفان است. متخلفانی که تعداد آنها به گفته معاون جانشین یگان حفاظت محیط زیست در اثر کمبود محیط‌بانان در برخی مناطق زیاد شده‌ است.

آمارها نشان می‌دهد که میزان درگیری این متخلفان با محیط‌بانان در حال افزایش است که از جمله دلایل آن کمبود محیط‌بان و فرار متخلفان و سپس بازگشت آنها و تیراندازی به سمت نیروها است.

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *