وام ۱۰۰ میلیونی اشتغال و ثبت سابقه کار برای سربازان

0

همزمان با برگزاری جشنواره حضرت علی‌اکبر(ع)، ستاد کل نیروهای مسلح از چند خبر مهم مرتبط با استخدام و وام اشتغال سربازان خبر داد. یکی از این خبرها مربوط به طرح مهارت‌آموزی به سربازان بود.

طرحی که چند سالی است در ستاد کل نیروهای مسلح برای سربازها در نظر گرفته شده حالا این ستاد کل تصمیم دارد به سربازهای ماهری که پرورش داده، وام‌هایی در جهت ایجاد اشتغال بدهد. همچنین معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح هم از ثبت «سابقه کار» برای سربازهایی که در دوره‌های مهارت‌آموزی سربازی شرکت می‌کنند خبر داد.

وام ۱۰۰ میلیون تومانی اشتغال برای ۶۰ هزار سرباز

سردار محمد جواد زاده کمند، رییس قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح در آستانه برگزاری جشنواره حضرت علی‌اکبر (ع) از گام نهایی این قرارگاه برای به ثمر رسیدن برنامه مهارت‌آموزی به سربازان خبر داد.

آنچنان که سردار زاده کمند گفت:

«طبق برآوردهای مالی صورت‌گرفته، اعتبارات لازم برای ۶۰ هزار سرباز دارای مهارت تسهیلات اشتغال‌زایی حداقل ۱۰۰ میلیون تومانی داده شود؛ البته این تعداد وام فقط در مرحله اول و مربوط به سال جاری است که در سال آینده بیشتر خواهد شد‌‌.»

این وام در راستای حمایت ستاد کل نیروهای مسلح از سربازها برای مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال است. از آنجایی که در سال‌های گذشته انتقادهای زیادی به شیوه سنتی و کلاسیک سربازی انجام شده، ستاد کل نیروهای مسلح با راه‌اندازی قرارگاه مهارت‌آموزی تلاش دارد تا خدمت وظیفه را در ایران از حالت سنتی به سربازی حرفه‌ای ارتقا دهد.

از این رو، در تشکیل این قرارگاه، هدف اصلی در ابتدا توانمندسازی سربازان و سپس تأمین نیاز اشتغال سربازان در راستای نیاز کشور تعیین شده است. سردار محمد جواد زاده‌کمند همچنین گفت که کفِ مبلغ وام اشتغال سربازان ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و این اختیار به استان‌ها داده شده که به برخی مشاغل تسهیلات بیشتری داده شود.

وام ۱۰۰ میلیونی اشتغال و ثبت سابقه کار برای سربازان

شرایط لازم برای دریافت این وام، تنها گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی سربازی است. در حال حاضر و طبق آماری که ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده است، ۶۰ هزار سرباز در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده‌اند و شایستگی دریافت وام اشتغال سربازان را دارند.

سردار زاده‌کمند همچنین توضیح داد که از زمان تشکیل قرارگاه مهارت‌آموزی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش مهارت‌های عمومی و تخصصی قرار گرفتند که ۷۵۰ نفر موفق شدند مدرک بگیرند.

طبق گزارش‌ها، در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳ هزار سرباز از این تسهیلات استفاده کردند. همچنین مبلغ ۶۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال‌‌زایی سربازان در ردیف بودجه تخصیص داده شد که بخشی از این رقم مربوط به سربازان می‌شود. سربازان منقضی خدمت به دفاتر ارائه خدمات الکترونیک پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

۳۰۰ هزار سرباز در سال ۱۴۰۱ آموزش‌های مهارتی دیده‌اند

یکی دو سالی است که ستاد کل نیروهای مسلح برنامه مهارت‌آموزی را در دستور کار قرار داده تا شرایط سربازی را کمی تغییر دهد. در همین راستا و طبق گزارشی که در سال جاری از سوی معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای منتشر شده ۳۰۰ هزار سرباز تاکنون در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت کرده‌اند.

سردار علی عبداللهی در این زمینه می‌گوید:

«در سال جاری، ۳۰۰ هزار نفر از سربازان در قالب مهارت‌آموزی، آموزش دیده‌اند و گواهینامه فنی و حرفه‌ای وزارت کار را دریافت کرده‌اند که این می‌تواند زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کند. سربازانی که در طول خدمت‌شان به کاری مشغول هستند، این کار و فعالیت در واقع برای آن‌ها یک حرفه و مهارت محسوب می‌شود و در نهایت می‌توانند این سابقه را از یگان مربوطه کسب کنند و اگر در همان حرفه می‌خواهند ادامه فعالیت دهند، از این سابقه بهره‌مند شوند.»

ثبت «سابقه کار» برای سربازانی که مهارت می‌آموزند

خبر مهم دیگر در خصوص وضعیت اشتغال و استخدام سربازان، این است که با تصمیم معاونت هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای قرار شد تا سربازانی که در دوره‌های مهارت‌آموزی سربازی شرکت می‌کنند دارای سابقه کار شوند.

سردار علی عبداللهی در این خصوص می‌گوید که با توجه به دستورات مقام معظم رهبری برای بهبود وضعیت سربازی تسهیلاتی برای ترغیب سربازها به شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح:

«سرباز نباید تحقیر شود و باید دوره خدمت وی دوره آموزشی باشد. ما در سه چهار سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر از سربازان را تحت دوره‌های مهارت‌آموزی قرار دادیم و به آن‌ها گواهینامه فنی حرفه‌ای دادیم که این گواهینامه بین‌المللی است. تمام سربازانی که مهارت داشتند نیز برخی دروس تئوری را گذراندند و آزمونی دادند و مدرک خود را دریافت کردند.»

به گفته معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح، از یک سال گذشته مقرر شد که برای سربازانی که در طول خدمت مهارتی را یاد می‌گیرند «سابقه کار» ثبت شود و این سابقه برای استخدام نیز محسوب شود. وی این را هم گفت که برای عادلانه شدن خدمت سربازی، شرایط آن نیز تعدیل شده و از ۱۷ تا ۲۴ ماه متغیر است و قرار است دوباره نیز اصلاح شود.


انواع آگهی مشاغل را در دیوار ببینید

***

اخبار استخدام را در بلاگ دیوار بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.