مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر با هیوندای وراکروز و کیا موهاوی ۸ سیلندر

رقابت دو رقیب قدیمی و دو برادر

1

چندین سال است که عمدهٔ خودروهای شاسی‌بلند و بزرگ با پیشرانه‌های حجیم طراحی و تولید می‌شوند. در بازارهای جهانی کمتر محدودیتی درمورد عرضه این خودروها اعمال می‌شود؛ بااین‌حال، در پی تصویب قانونی مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به ایران، این روزها دیگر شاهد حضور این دسته از خودروها در بازار کشورمان نیستیم. برای مقایسه کیا موهاوی ناگزیر باید سراغ یافتن چنین خودروهایی در بازار خودروهای کارکرده برویم. در این مقاله، به مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر با هیوندای وراکروز و کیا موهاوی ۸ سیلندر V8 می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر

با وجود اینکه خودروهایی چون تویوتا راوفور، هیوندای سانتافه، میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو، نیسان ایکس تریل و چند نمونه دیگر را می‌توان به‌دلیل برخورداری از قیمتی همسان و وجود تشبیه‌های فنی و ظاهری، مورد مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر قرار داد، ولی بی‌شک مهم‌ترین و نزدیک‌ترین رقیب این خودرو در بازار داخلی، محصولی از شرکت هیوندای با نام هیوندای وراکروز یا همان ix55 است.
همچنین، می‌توان موهاوی V6 را با برادرش یعنی موهاوی V8، مورد مقایسه قرار داد تا خریدارانی که به این محصولات کیاموتورز علاقه دارند، متوجه تفاوت فنی و کیفی این دو شاسی‌بلند هم‌خانواده شوند و راحت‌تر  و با دید بازتری اقدام به خرید یکی از آنها کنند.

مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر با هیوندای وراکروز

شرکت هیوندای‌ موتورز کره‌جنوبی، وراکروز (Hyundai Veracruz) را که با نام هیوندای ix55 نیز شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ تولید و عرضه کرد. به‌ همین خاطر، هم‌نسل و هم‌وطن کیا موهاوی است. البته به‌نظر برخی افراد، این دو خودرو هم‌‌کلاس به ‌حساب نمی‌آیند و ix55 در کلاس کراس‌اوورهای کوچک قرار می‌گیرد؛ کلاسی که طراحی و ظاهری بین خودروهای شاسی‌بلند، سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها را داراست.

گروهی دیگر که اکثریت را شامل می‌شوند، از منظری دیگر این خودرو را در کلاس SUV یا همان شاسی‌بلندهای بزرگ طبقه‌بندی می‌کنند. به هر ترتیب، ix55 اولین تجربه کمپانی هیوندای در این کلاس و ابعاد است که از سال ۲۰۰۹ شرکت آسان‌موتور آن را در ایران عرضه کرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه هیوندای سانتافه ۳۵۰۰ سی‌سی با خودروهای هم‌رده

مقایسه کیا موهاوی 6 سیلندر با هیوندای IX55
کیا موهاوی ۶ سیلندر از نمای روبه‌رو

وراکروز همچون کیا موهاوی ظاهری ساده و طراحی به ‌دور از هیجانی دارد و ازنظر طراحی کابین نیز مثل شاسی‌بلند کیا، ساده و معمولی به ‌نظر می‌رسد. متریال به‌کاررفته در کابین هر دو خودرو  کیفیت کمی دارد؛ هرچند تمامی این موارد را باید متناسب با سال ساخت این خودروها و به‌ دور از مقایسه با شاسی‌بلندهای کنونی ارزیابی کرد.

هیوندای ix55 ازنظر شتاب اولیه و حداکثر سرعت تقریباً برابر با موهاوی است. این برابری درمورد قدرت و گشتاور دو خودرو باوجود برتری ناچیز موهاوی هم صدق می‌کند. ظرفیت پیشرانه دو خودرو دقیقاً برابر و ۳۸۰۰ سی‌سی است و هر دو ۲ دیفرانسیل دارند. البته مدل تک‌دیفرانسیل موهاوی ۶ سیلندر در بازارهای جهانی موجود است که در ایران عرضه نشده است.

با وجود همه این تشابه‌ها، کارشناسان کیفیت فنی هیوندای وراکروز را بهتر و استهلاک آن را کمتر و هماهنگی بین اجزای فنی آن را مطلوب‌تر ارزیابی می‌کنند. وضعیت امکانات و تجهیزات جانبی این دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارد. برای مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر با هیوندای وراکروز در بحث مصرف سوخت، هیوندای با ۱۲٫۲ لیتر مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر، فقط ۰٫۶ لیتر بیشتر از موهاوی V6 می‌سوزاند و هر دو خودروهای پُرمصرفی تعریف می‌شوند که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ هستند.

مقایسه کیا موهاوی 6 سیلندر با هیوندای IX55
نمای داخلی کیا موهاوی ۶ سیلندر

در ابتدای عرضه هیوندای وراکروز به بازار ایران با قرار گرفتن این دو خودروی شاسی‌بلند در بازاری کم‌تنوع و بی‌رقیب، هر دو خیلی زود تبدیل به رقبای سرسختی برای یکدیگر در یک بازه قیمتی مشترک شدند. این رقابت در بازار تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت و پس از آن هر دو خودروی نیمه‌لوکس سر از بازار خودروهای کارکرده درآوردند. هم‌اکنون نیز در بازار خودروهای دست‌دوم، تقریباً در یک بازه قیمتی مشابه قرار گرفته‌اند؛ هرچند هیوندای وراکزور در مقایسه با کیا موهاوی ۶ سیلندر کمی گران‌تر است و شواهد نشان از استقبال بیشتر مشتریان نسبت به هیوندای وراکروز دارد. این موضوع نشان می‌دهد که شما به هنگام فروش وراکروز مشکل کمتری خواهید داشت.

مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر با کیا موهاوی ۸ سیلندر

پیشتر اشاره شد که شرکت کیا موتورز کره‌جنوبی با ورود پرقدرت به بازار خودروهای کلاس SUV، اقدام به تولید خودرویی با نام کیا موهاوی با دو پیشرانه ۶ سیلندر و ۸ سیلندر کرد که این دو به‌اختصار V6 و V8 خوانده می‌شوند. این دو برادر از خانواده کیا دارای تشابه‌های بسیاری هستند و طبیعی است که ویژگی‌های تاحدود یکسانی داشته باشند.

ولی باوجود تمام این اشتراکات، کیا موهاوی V8 با داشتن پیشرانه ۸ سیلندر ۳۲ سوپاپ، چیزی در حدود ۸۰۰ سی‌سی ظرفیت افزون‌تری دارد و دارای ۴۶۰۰ سی‌سی ظرفیت است. این میزان افزایش تعداد سیلندر و سوپاپ به‌طبع منجر به افزایش قدرت از ۲۷۱ اسب‌ بخار در V6 به ۳۳۷ اسب‌بخار در V8 و از ۳۶۲ نیوتن‌متر گشتاور در V6 به ۴۳۸ نیوتن‌متر در مدل ۸ سیلندر شده است.

همچنین باوجود افزایش وزنی نزدیک به ۱۰۰ کیلو و افزایش توان پیشرانه مدل V8، این خودرو در حالت ترکیبی، ۱ لیتر بیشتر مصرف سوخت دارد و مصرف آن درون شهر تا حدود ۳ لیتر افزایش می‌یابد. هر دو خودرو به‌صورت ۲ دیفرانسیل و دارای جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ ترونیک است: اولی به جعبه‌دنده ۵ سرعته و دومی ۶ سرعته مجهز است. در بحث ابعاد، هر دو مدل دارای ابعاد یکسانی است و از این بابت راننده را با داشتن ابعاد و طولی بزرگ‌تر از دیگر خودروها، هنگام پارک‌کردن در شهرهای بزرگ و پُرترافیک دچار مشکل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مقایسه کیا موهاوی ۸ سیلندر با هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو

مقایسه کیا موهاوی 6 سیلندر با کیا موهاوی ۸ سیلندر
نمای پشتی کیا موهاوی ۶ سیلندر

مدل ۶ سیلندر این کراس‌اوور زودتر پا به بازار ایران گذاشت، زیرا این مدل به‌مراتب از قیمت مناسب‌تر، مصرف کمتر و استهلاک کمتری نسبت به موهاوی ۸ سیلندر برخوردار بود. واردکنندگان این دو خودرو باور داشتند که این عوامل بر استقبال بیشتر خریداران ایرانی تأثیرگذار است؛ نکته‌ای که در واقعیت درست از آب درآمد و ورود V8 نزدیک به یک سال پس از V6 نشان داد که مدل ۶ سیلندر از توانایی بیشتری در زمینه جلب‌نظر خریداران برخوردار است. تفاوت قیمت و محدودبودن نسخه‌های عرضه شده V8 در بازار خودروهای کارکرده گواه این مسئله است و خریداران به‌خوبی دریافته‌اند که با وجود بیشتربودن قیمت V8 و برخی ویژگی‌های منفی آن در مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر، احتمال فروش این خودرو در بازار تاحدودی کمتر و با وقفه بیشتری همراه است.

در بازار خودروهای دست‌دوم در ایران، با وجود دسترسی به مدل‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برای مدل ۶ سیلندر، عمده خودروهای مدل V8 مربوط به سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ هستند و به‌طبع قیمت بیشتری دارند. همچنین به‌جز بحث یکی‌ دو سال بیشتربودن مدل، از ویژگی‌های مثبت و تمایز چشمگیری برخوردارند.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه کیا موهاوی ۶ سیلندر است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خرید و فروش کیا موهاوی ۶ سیلندر  را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

1 نظر
  1. تهویه نگار می‌گوید

    موهاوی هشت سیلندر به گیربکس زد اف مجهز است و‌مصرف تو جاده به دلیل بهینه کردن ضرایب گیربکس؛ مصرف کمتری نسبت به شش سیلندر دارد. همچنین تهویه مطبوع بهتری هم دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.