قیمت خودروهای داخلی در هفته چهارم خرداد ۱۴۰۰

0

در کنار کاهش تولید خودروسازان، قیمت خودرو در بازار در حالی روند افزایشی به خود گرفته است که شاهد رایزنی تولیدکنندگان برای آزادسازی قیمت خودرو هستیم. مدل‌های مختلف پراید از ۱ تا ۳ میلیون تومان و محصولاتی مثل تیبا و ساینا ۱ میلیون تومان گران شدند. همین روند با شدت کمتری در محصولات ایران‌‌خودرو به‌ چشم می‌خورد. امروز در کنار افزایش قیمت سمند EF۷ و پژو ۲۰۶، شاهد ارزان‌شدن پژو ۴۰۵ و پژو پارس اتوماتیک هستیم. در همین حال به نظر می‌رسد خودروسازان تولید خود را قدری کاهش داده‌اند تا در مذاکرات برای آزادسازی قیمت محصولاتشان به نتیجه قطعی برسند و از آن پس خودروهایشان را با قیمت‌های جدید تولید و عرضه کنند.

ایرادی که حامیان قیمت‌گذاری دستوری بر آن تأکید دارند، افسارگسیختگی بازار و افزایش قیمت‌ها پس از آزادسازی قیمت است. برای آنکه متوجه شویم این فرضیه نمی‌تواند درست باشد کافی است بدانیم که قیمت خودرو در کف بازار تحت‌تأثیر ۲دسته پارامتر جابه‌جا می‌شود؛ اولی تغییر در شاخص‌های اقتصادی همچون نرخ تورم و حجم نقدینگی و تغییرات مکرر ارزش برابری ریال در مقابل ارزهای خارجی است و دومی عدم تعادل میان عرضه و تقاضای خودرو است.

بیشتر بخوانید: سرعت گرانی خودرو، ۲ برابر تورم!

این ۲دسته پارامتر نقش اساسی را در افزایش قیمت خودرو در بازار دارند. ناگفته نماند که قیمت‌گذاری دستوری خودرو در مقایسه با تأثیرات ۲ پارامتر دیگر یعنی تغییر در شاخص‌های اقتصادی کشور و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا تأثیر اصلی را در تعیین قیمت در بازار ندارد و این ویژگی‌های محیطی و محاطی بازار است که تعیین‌کننده اصلی و بی‌رقیب قیمت خودرو در کشور است.

درمورد تلاش خودروسازان برای زیاد‌کردن قیمت محصولاتشان، شهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «خودروسازان ایرانی به هیچ‌کدام از مؤلفه‌هایی که در قیمت تمام‌شده اثرگذار است توجه نمی‌کنند و هرچقدر قیمت تمام‌شده استخراج شود، چند درصد بیشتر روی آن می‌کشند و محصول خود را می‌فروشند.»

وی با بیان اینکه در این شیوه تعیین قیمت قطعاً فساد وجود دارد، معتقد است: «روش تعیین قیمت در ایران باتوجه‌به انحصاری‌بودن خودرو غلط و قدیمی است، در تعیین قیمت خودرو در ایران مسئله قیمت تمام‌شده مطرح است و این سبب می‌شود تولیدکننده دغدغه‌ای بابت ضایعات و هزینه‌های سربار نداشته باشد.»

وی به شیوه‌های مدرن اشاره کرده و می‌گوید: «در این شیوه بازار هدف مطرح است؛ یعنی رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هر کدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه‌حل ارائه می‌دهند. درنتیجه قیمت پایین‌تر و کیفیت بهتر و خدمات بیشتر در دستور کار قرار می‌گیرد. درحقیقت شرکت‌های بزرگ جهان به‌دنبال تسهیل فروش کالای خود هستند.»

بیشتر بخوانید: احتمال تعویق قیمت‌‌گذاری خودرو تا بعد از انتخابات

نظام دلالی در افزایش قیمت اثرگذار است اما میزان این تأثیر در شرایط ۲ نرخی بیشتر است. به عبارتی دلال‌ها از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار سود بیشتری می‌برند؛ درصورتی‌که اگر بین کارخانه و بازار اختلاف قیمتی وجود نداشته باشد، نظام دلالی اگرچه در ابتدا تلاش می‌کند بر آتش این اختلاف بدمد اما از آنجایی که بخش مهمی از تقاضای بازار که صرفً به‌دنبال سود حاصل از اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار است، از بازار خارج می‌شود و از یک سو تولید و عرضه شرکت‌های خودروساز به‌دلیل آنکه از زیان‌فروشی خارج می‌شوند، تقویت می‌شود و قطعاً در مدتی کوتاه پس از آزادسازی قیمت نظام دلالی نیز کم‌رمق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همیشه دلال‌بازی در فروش خودرو در ایران رونق داشته است می‌گوید: «متأسفانه میزان عرضه و تقاضا در صنعت خودرو تناسب ندارد و عرضه بسیار کمتر از تقاضا است. درهرحال با نزدیک‌شدن به زمان تشکیل دولت جدید، مردم خواستار برنامه‌ریزی دقیق دولتمردان برای حل معضل تولید و واردات خودرو هستند تا به حقوق خود در انتخاب و خرید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب دست یابند.»

جدول قیمت خودروهای داخلی در هفته چهارم خرداد ۱۴۰۰

خودروقیمت (تومان)
پراید ۱۳۱ (۹۹)۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰
پراید ۱۱۱ (۹۹)۱۳۳،۰۰۰،۰۰۰
تیبا۱۳۰،۰۰۰،۰۰۰
تیبا ۲۱۳۸،۰۰۰،۰۰۰
کوییک معمولی۱۵۳،۰۰۰،۰۰۰
کوییک R۱۵۸،۰۰۰،۰۰۰
ساینا۱۴۶،۰۰۰،۰۰۰
پارس سال۲۴۱،۰۰۰،۰۰۰
پارس TU5۲۷۴،۰۰۰،۰۰۰
سمند LX۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
۴۰۵ SLX۲۲۲،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۲۲۱۱،۵۰۰،۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۵ (۹۹)۲۶۵،۰۰۰،۰۰۰
دنا معمولی۲۸۴،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس۳۳۲,۰۰۰,۰۰۰
هایما S7 پلاس۷۱۵،۰۰۰،۰۰۰
جک S5۶۷۰،۰۰۰،۰۰۰
مزدا ۳۸۹۰،۰۰۰،۰۰۰
دیگنیتی۹۲۰،۰۰۰،۰۰۰

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.