مهاجرت و فعالیت انبوه سازان ایرانی در ترکیه و دوبی

1

ایرانیان ظرف مدت یک سال ۴۶۰۰ خانه در ترکیه خریده‌اند. بیشتر از مردم دیگر کشورها. حالا با افزایش تقاضای مسکن در بازار ترکیه، انبوه‌سازان ایرانی هم به ترکیه و دبی رفته‌اند. 

به نقل از تجارت‌نیوز، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران اعلام کرده است: «خرید خانه در ترکیه تنها به وضعیت اقتصادی ایران ارتباط ندارد بلکه این حجم از خرید و سرمایه‌گذاری توسط ایرانی‌ها در کشورهای اطراف دلیل دیگری دارد.» 

اما دلیل چیست؟ چرا هم مردم عادی و هم انبوه‌سازان برای خرید و ساخت مسکن به کشور دیگری رفته‌اند؟ رامین گوران اوریمی می‌گوید:

تجربه نشان داده در ترکیه خرید ملک راحت‌تر از ایران است. از طرفی مردم دنبال چشم‌انداز روشن و ثبات اقتصادی هستند و گمان می‌کنند این چشم‌انداز در ترکیه وجود دارد. 

اما دلیل مهاجرت انبوه‌سازان چیست؟ دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران می‌گوید: سازندگان در ایران برای اخذ جواز ساخت و ساز کلافه می‌شوند. یعنی سازنده باید حدود ۸ ماه برای اخذ جواز دوندگی کند. این در حالی است که در ترکیه و دوبی به سرعت و کمتر از یک ماه مجوز برای سازندگان و دیگر فعالان اقتصادی صادر می‌شود.

اما بروکراسی اداری و دشواری‌های فضای کسب‌وکار تنها دلیل مهاجرت انبوه‌سازان نیست. گوران اوریمی تاکید می‌کند که با توجه به افزایش تورم و گرانی، قدرت خرید ایرانیان برای خرید خانه در ایران کاهش پیدا کرده است.

رکود تورمی در انتظار بخش مسکن

براساس گزارش بانک مرکزی، معاملات مسکن تهران از مرداد ۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد کمتر شده است. حتی تعداد معاملات در محلات بالای تهران هم کم شده است. 

از یک طرف بسیاری از افراد دیگر قدرت خرید مسکن ندارند. از طرف دیگر، آنهایی که قدرت خرید دارند، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به جای دیگری ببرند. مجموع این عوامل این نگرانی را ایجاد کرده که بخش مسکن در ایران به زودی وارد رکود شود و تقاضا برای مسکن کم شود. 

حتی ممکن است که بخش مسکن وارد دوره رکود تورمی شود. در این شرایط احتمالا تقاضای جدیدی برای ساخت مسکن توسط انبوه‌سازان وجود ندارد. پس بسیاری از آنها به کشورهای دیگر می‌روند. از جمله ترکیه و دبی. جایی که هم تقاضا برای خرید خانه توسط ایرانی‌ها بالا است و هم هزینه‌ها در حال کاهش است. 

به گفته این انبوه‌ساز چنانچه بستر برای خرید و فروش خانه آماده می‌شد شاهد کوچ مردم و سازندگان به کشورهای همسایه نبودیم. البته اگر امروز هم قوانینی در جهت حمایت از مصرف‌کننده و فروشنده مهیا شود برای اجرای آن چند سال زمان می‌برد.

1 نظر
  1. ماهور می‌گوید

    تحلیل جالبی بود. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.