نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اوایل هفته آینده اعلام می‌شود

0

در حالی که نهمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی در اواخر تیرماه امسال برگزار شد، قرار است در هفته پیش‌رو و پیش از نیمه‌مرداد، پرونده یک آزمون استخدامی مهم سال بسته شود. هرساله آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی به صورت متمرکز برگزار می‌شد اما امسال به دلیل برگزاری آزمون مهمی برای استخدام معلم‌ها در وزارت آموزش و پرورش این آزمون به دو بخش تقسیم شد؛ بخش نخست، آزمون استخدامی آموزش و پرورش بود که در خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد و دیگری، آزمون استخدامی سایر دستگاه‌های اجرایی که چند روز پیش برگزار شد. حالا سخنگوی وزارت‌خانه آموزش و پرورش در ایران می‌گوید که بعد از اعلام نتایج چندبرابر ظرفیت و همچنین مصاحبه‌های کاری، نتایج نهایی این آزمون مشخص شده است. صادق ستاری فرد با حضور در شبکه افق، درباره زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد:

«بررسی‌های آموزش و پرورش به اتمام رسیده است و نتایج پذیرفته‌شدگان نهایی از اوایل هفته آینده از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.»

کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش

چیزی که موجب شد تا آزمون استخدامی آموزش و پرورش از آزمون سایر دستگاه‌های اجرایی جدا شود، گستردگی این آزمون بود. وزارت آموزش و پرورش چند سالی است که با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و نهایتا تلاش کرد این کمبود نیرو را در سال ۱۴۰۱، با استخدام گسترده جبران کند. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این زمینه می‌گوید:

«سال تحصیلی اخیر با استخدام ۳۴ هزار و ۸۱۳ نفری که در دانشگاه فرهنگیان دوره گذرانده‌اند و با جذب ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو معلم این دانشگاه، وضعیت آموزش و پرورش نسبت به سال‌های پیش بهتر بوده است.»

بر اساس آماری که وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد، این وزارتخانه بیش از ۱۹ هزار معلم خرید خدمات آموزشی، بیشتر از ۶ هزار سرباز معلم، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ورودی و کمتر از ۲۰ هزار عوامل اجرایی و موظف دارد. به گفته یوسف نوری، با حضور معلمان حق‌التدریس شاغل و بازنشسته ۲۴ ساعت در هفته، تعداد معلمان افزایش پیدا می‌کند. با این حال، آقای نوری گفته آموزش و پرورش نزدیک ۲۵ هزار نیرو کمبود دارد.

جدیدترین آگهی‌های استخدام در حوزه آموزش را ببینید

استخدام نیروهای جدید و تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای قبلی

در کنار استخدام نیروهای جدید، آموزش و پرورش ماجرای تعیین تکلیف نیروهای قراردادی این وزارتخانه هم از اخبار مهم استخدامی امسال است. برخی از معلم‌ها معتقدند که باید ذیل طرح ساماندهی استخدام دستگاه‌هایی اجرایی قرار بگیرند که اوایل تابستان امسال در مجلس تصویب شد. این گروه معتقدند از آنجایی که معلم‌ها هم کارمندهای وزارت آموزش و پرورش هستند و این دستگاه هم یکی از وزارت‌خانه‌های دولت است و ذیل تعریف دستگاه‌هایی اجرایی قرار می‌گیرد، می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند. اما از سوی دیگر، طرح مشابهی هم در مجلس برای تعیین تکلیف نیروهای قراردادی آموزش و پرورش در جریان است. محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به تقاضای برخی معلم‌ها برای قرار گرفتن ذیل طرح ساماندهی استخدام دستگاه‌های اجرایی می‌گوید:

«دولت تاکنون به عنوان لایحه هیچ پیشنهادی به مجلس نداده است اما طرح‌هایی برای ساماندهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش توسط نمایندگان مطرح شده است؛ چند طرح تلفیق شده است و کمیسیون آموزش به صحن ارائه داده است و در نوبت صحن است. ظرف سه سال، این نیروها مجوز آزمون دادن کسب می‌کنند و براساس نیاز آموزش و پرورش، تبدیل وضعیت پیدا می‌کنند و جذب می‌شوند. این قانون مقدم بر تمامی آیین‌نامه‌هاست و آیین‌نامه‌های جدید باید مبتنی بر قانون جدید تنظیم شود.»


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.