هرآنچه باید درباره بیمه دانشجویی تامین اجتماعی بدانید

شرایط و هزینه بیمه دانشجویی

1

طرح بیمه دانشجویی به عنوان یکی از اقسام بیمه تامین اجتماعی قرار است تا هم هزینه‌های درمانی و هزینه‌های خدمات بهداشتی دانشجویان را پوشش دهد و هم سابقه بازنشستگی و خدمات بیمه بیکاری را برای آنها فراهم کند. 

بیمهٔ دانشجویی تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟ شرایط برخورداری و استفاده از آن چیست؟ هزینه آن چقدر است و انواع آن چیست؟ در این مقاله دیوار، این سؤالات و تمامی ابهامات در مورد بیمهٔ دانشجویی را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید. 


بیمه دانشجویی چیست؟

طرح بیمه دانشجویی از سال ۱۳۹۷ و تا پیش از امضای تفاهم‌نامه بین سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم وجود داشت. اما از ۱۶ آذر ۱۴۰۰ و با امضای تفاهم‌نامه «بیمه دانشجویی»، قانون جدید بیمهٔ دانشجویی تصویب شد. بر اساس آن، دانشجویان با پرداخت حق بیمه، علاوه بر پوشش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، از کار افتادگی و فوت می‌توانند از سابقه بیمه هم در دوران دانشجویی بهره‌مند شوند؛

به این ترتیب آنها می‌توانند حداقل ۴ سال زودتر بازنشسته شده و از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند. این طرح بیمه از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اجرایی شد و حدود ۳ میلیون دانشجو را تحت‌پوشش قرار خواهد داد. 

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی چیست؟

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی چیست؟

سازمان تامین اجتماعی مجری اصلی بیمه‌ دانشجویی در کشور است و در کنار خدمات بیمه‌ای برای اقشار مختلف، برای دانشجویان هم خدمات بیمه را ارائه خواهد داد. بر اساس این بخشنامه سازمان، دانشجویانی که فقط مشغول به تحصیل هستند و تحت تکفل قانونی پدر و یا مادر قرار دارند، حق استفاده از خدمات درمانی سازمان بیمه تامین اجتماعی در کنار سرپرست خود، همزمان با پرداخت حق بیمه، در قالب بیمهٔ دانشجویی تامین اجتماعی را دارا خواهند بود.

البته باتوجه‌به اینکه تحصیل شغل تلقی نمی‏‌شود، اگر دانشجویی در چارچوب ضوابط دریافت مستمری بازماندگان قرار بگیرد، پذیرش درخواست و عقد قرارداد با او، همزمان با دریافت مستمری در چارچوب قانون بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد (بیمه دانشجویی) امکان‌پذیر خواهد بود. 

انواع بیمه‌های دانشجویی چیست؟

بیمه دانشجویی به دو دسته کلی «بیمه خدمات درمانی» و «بیمه حوادث» تقسیم می‌شود:

  • بیمه خدمات درمانی

بر این اساس تمامی دانشجویانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، می‌توانند از وام بیمهٔ دانشجویی استفاده کنند که تحت عنوان «سایر اقشار» شناحته می‌شود. برای این کار باید در هنگام ثبت نام، برگه درخواست وام بیمه درمانی را تکمیل و به امور دانشجویی محل تحصیل خود ارائه دهند. 

  • بیمه حوادث

بیمه حوادث بیمه‌ای است که دانشجویان را در طول مدت سال تحصیلی (۱ مهر تا ۳۱ شهریور سال بعد) بیمه می‌کند. این بیمه دانشجو را بدون در نظر گرفتن زمان و مکان (داخل یا خارج از کشور) در برابر حوادث تحت پوشش قرار می‌دهد. تمامی دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور باید این بیمه اجباری را با دریافت حق بیمه سالیانه، در نزد یکی از شرکت‌های بیمه در اختیار تمامی دانشجویان قرار دهند.

بیمه حوادث، خسارت‌های زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد:

  • هزینه‌های پزشکی ناشی از حوادث؛
  • مرگ در اثر سانحه؛
  • نقص عضو یا ازکار افتادگی دائمی و کامل بر اثر سانحه؛
  • پرداخت غرامت به صورت روزانه به دلیل از کارافتادگی موقت ناشی از سانحه.

هزینه بیمه دانشجویی در بیمه‌های مختلف، به چه ترتیب است؟

سازمان تامین اجتماعی خرید بیمه‌ٔ دانشجویی را با قیمت‌ها و ویژگی‌های مختلف در قالب ۳ طرح بیمه اعلام کرده است که در جدول زیر قابل بررسی هستند:

طرح‌های بیمه دانشجویی ۱۴۰۱     
نرخ حق بیمهسهم دولتسهم بیمه‌گذارخدماتمیزان حق بیمه (ماهیانه)
طرح اول۱۴ درصد۲ درصد۱۲ درصدحمایت‌های بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی۵۱۹ هزار تومان
طرح دوم۱۶ درصد۲ درصد۱۴ درصدحمایت‌های بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی۶۰۵ هزار تومان
طرح سوم۲۰ درصد۲ درصد۱۸ درصدتعهدات مرتبط به بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی۷۷۸ هزار تومان

سازمان تامین اجتماعی برای دانشجویانی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند، شرایط زیر را تعیین کرده است:

  • اشتغال به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کشور (بدون توجه به جنسیت، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل)؛
  • دارابودن کارت دانشجویی معتبر؛
  • داشتن سن زیر ۵۰ سال ؛
  • داشتن سابقه بیمه در صورت بیش از ۵۰ ساله بودن فرد به میزان حداقل معادل مازاد سنی نسبت به ۵۰ سال.
متقاضیان کمتر از ۵۰ سال نیازی به سابقه پرداخت بیمه ندارند؛ اما متقاضیان بالای ۵۰ سال، به ازای هر سال بیشتر از ۵۰، باید یک سال سابقه بیمه داشته باشند؛ به عنوان مثال، دانشجوی ۵۵ ساله باید حداقل ۵ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد.

نکات دیگری در مورد افراد تحت پوشش بیمهٔ دانشجویی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود: 

  • دانشجویانی که پدر بالای ۶۰ و مادر بالای ۵۵ سال داسته باشند، می‌توانند آن‌ها را تحت تکفل بیمهٔ دانشجویی قرار دهند.
  • دانشجوی خانمی که خانمی متاهل و دارای فرزند است، در صورت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نبودن همسر، می‌تواند فرزندان خود را به افراد تبعی بیمه خود اضافه کند.
  • فرد در هر مقطع تحصیلی در دانشگاه، می‌تواند تحت پوشش بیمهٔ دانشجویی قرار گیرد.
  • حضوری یا غیرحضوری بودن دانشگاه، تاثیری در بیمه شدن دانشجو ندارد.
  • دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز می‌توانند از بیمهٔ دانشجویی برخوردار شوند. 

شرایط و مدارک لازم برای برخورداری از بیمه دانشجویی چیست؟

همچنین افراد زیر مشمول بیمه دانشجویی نخواهند شد:

  • افرادی که حق بازنشستگی پرداخت می‌کنند
  • دانش آموختگان و فارغ التحصیلان
  • دانشجویان اتباع خارجی امکان استفاده از این بیمه را ندارند. 
  • افرادی که ترک تحصیل کرده‌اند، مشمول این بیمه نمی‌شوند

برای ثبت‌نام بیمه دانشجویی فرد باید با در دست داشتن مدارک زیر به وب‌سایت تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir مراجعه کند:

  • کارت دانشجویی یا گواهی اشتغال به تحصیل؛
  • کارت ملی؛
  • شناسنامه.

برای برخورداری از بیمه دانشجویی، معاینات پزشکی نیاز است؟

  • اگر فردی بخواهد از طرح‌ بیمه ۱۴ یا ۱۸ درصد بیمه دانشجویی استفاده کند، باید معاینات پزشکی را انجام دهد. این معاینات زیر نظر پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد.
  • اگر متقاضی حداکثر تا ۲ ماه این معاینات را انجام ندهد، مشمول بیمه نشده و بیمه او باطل می‌شود.
  • همچنین اگر دانشجو بر اساس معاینات انجام شده از کارافتاده تشخیص داده شود، امکان استفاده از طرح بیمه ۱۸ درصدی را نخواهد داشت. 

بیمه دانشجویی چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

بیمه‌ٔ دانشجویی همانند بیمه‌های مشاغل آزاد است و خدمات بهداشتی و درمانی زیر را ارائه می‌دهد:

  • هزینه‌های پزشکی، بهداشتی و درمان (بر اساس ضوابط)؛
  • پرداخت مستمری بازنشستگی؛
  • پرداخت حقوق ازکارافتادگی؛
  • غرامت فوت (در صورت جان باختن بیمه‌گذار، اعضای خانواده‌ متوفی می‌توانند از مزایای بیمه استفاده کنند).
نکته: همانند مشاغل آزاد، غرامت دستمزد ایام بارداری در بیمه دانشجویی پرداخت نمی‌شود. 

مدت اعتبار بیمه دانشجویی چقدر است؟

مدت اعتبار بیمه دانشجویی چقدر است؟

بیمهٔ دانشجویی یک سال تحصیلی دانشجو را در بر می‌گیرد و از ۱ مهر تا ۳۱ شهریور سال بعد وی را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما به‌طورکلی یک فرد می‌تواند در تمام مقاطع تحصیلی خود در دانشگاه، از مقطع لیسانس تا دکتری، از بیمهٔ دانشجویی و خدمات آن بهره‌مند شود. 

نکته: اگر دانشجویی در میانه تحصیل خود، تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار بگیرد، امکان اضافه کردن سال‌های دانشجویی گذشته را به سوابق بیمه خود ندارد. 

بیمه دانشجویی چه مزایایی برای دانشجویان دارد؟

بیمهٔ دانشجویی تامین اجتماعی مثل سایر حق بیمه‌ها در بازنشستگی لحاظ می‌شود.

  • اگر شما در کارگاهی مشغول به کار شوید و به‌صورت غیر ارادی از کار برکنار گردید، با دریافت نامه عدم نیاز کارفرما و ارائه قرارداد مکتوب به اداره کار، مشمول دریافت حق بیمه بیکاری (معادل حداقل حقوق پایه ماهانه) از ۶ تا ۴۸ ماه خواهد بود.
  • بیمه دانشجویی در کنار جبران خسارت و پوشش هزینه‌های بهداشتی و درمانی طبق ضوابط مانند سایر بیمه‌ها، در بازنشستگی هم لحاظ می‌شود.
  • از سوی دیگر اگر فرد بیمه شده در یک کارگاه مشغول به کار باشد و برخلاف خواست خود، کارش را از دست بدهد، می‌تواند بیمه بیکاری دریافت کند؛
به این ترتیب که با ارائه نامه عدم نیاز کارفرما و قرارداد مکتوب و رسمی به اداره کار، مشمول دریافت حق بیمه بیکاری، معادل حداقل پایه حقوق خواهد شد. این پرداخت از ۶ ماه تا ۴۸ ماه متغیر است. 

ارتباط دانشگاه با بیمه دانشجویی چیست؟

دانشگاه‌ها در زمینه بیمهٔ دانشجویی به طور مستقیم وظیفه یا مسئولیتی به عهده ندارند. در واقع در ادبیات بیمه، دانشگاه کارفرمای افراد محسوب نمی‌شود و تنها تأییدکننده فرد به عنوان دانشجوی مشغول به تحصیل در دانشگاه خواهد بود. در بیمه دانشجویی، فرد دانشجو به صورت مستقیم با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد می‌بندد و خدمات ارائه شده و جبران خسارت، بر اساس حق پرداخت صورت می‌گیرد. 

دانشجویان خارج از کشور هم بیمه می‌شوند؟

«بیمهٔ دانشجویی تأمین اجتماعی را با بیمه‌نامه مسافرتی دانشجویان خارج از کشور اشتباه نگیرید». بر اساس گفته‌های مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی، بیمه دانشجویی تمامی دانشجویان ایرانی را که خارج از کشور مشغول تحصیل هستند، تحت پوشش خود قرار می‌دهد و آنها می‌توانند در صورت تمایل از این خدمات استفاده کنند.

والدین این دانشجویان که در داخل کشور هستند، می‌توانند فرزندان خود را بیمه کنند. همچنین اگر حتی والدین این دانشجویان هم در داخل کشور اقامت نداشته باشند، یا اقوام و بستگانی نداشته باشند که به نمایندگی از آنها اقدامات مربوط به بیمه را انجام دهند، می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی، تحت پوشش خدمات این بیمه قرار بگیرند.

سؤالات متداول درمورد بیمه دانشجویی

  • هزینه بیمهٔ دانشجویی چقدر است؟ دانشجویان می‌توانند هرکدام از طرح‌های ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصدی را با مبالغ ۵۱۹، ۶۰۸ و ۷۷۸ هزارتومان به صورت ماهیانه انتخاب کنند.
  • آیا بیمه دانشجویی شامل خدمات درمانی هم هست؟ بله. بیمهٔ دانشجویی خدماتی مثل هزینه‌های پزشکی، بهداشتی و درمان (بر اساس ظوابط) را پرداخت می‌کند. 

نظر شما درمورد بیمهٔ دانشجویی چیست؟ آیا این طرح بیمه می‌تواند به دانشجویان کمک کند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

جدیدترین آگهی‌های استخدام را در دیوار ببینید

1 نظر
  1. Amin می‌گوید

    ‘”>خیلی خوب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.