شرکت رنو برای بازگشت به ایران مصمم است

37

درست پس از اجرایی شدن برجام بود که خودروسازان فرانسوی به عنوان شرکای قدیمی خودروسازان ایرانی، رایزنی‌های خود را برای بازگشت به بازار ایران آغاز کردند. اما پس از خروج امریکا از برجام، پژو و رنو از بازار خودرویی ایران رفتند و دست خودروسازان ایرانی را در پوست گردو گذاشتند.

ایران توانایی تولید محصولات پژو و رنو را به دلیل نداشتن تکنولوژی این دو خودروساز ندارد و نبود قطعات خط تولید این خودروها را تقریبا متوقف کرده‌است. مدتی است که با روی کار آمدن بایدن صحبت‌ها در خصوص بازگشت به برجام به شدت داغ شده است. هرچند که در این زمینه کشمکش‌های زیادی وجود دارد و هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

زمزمه‌های بازگشت شرکت‌های خارجی به خصوص خودروسازان به ایران در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، این روزها بیش از گذشته به گوش می‌رسد و در این بین، عزم رنو برای برگشتن جدی‌تر از دیگر شرکت‌ها است. در جلسه‌ای که چندی پیش بین سفیر فرانسه، نمایندگان شرکت‌های این کشور از جمله رنو و برخی قطعه‌ سازان و طرف‌های ایرانی برگزار شده، طرفین بر سر فعالیت‌هایشان در ایران پسا تحریم، بحث و گفت و گو کرده‌اند.

در این بین، نماینده رنو تاکید کرده که تصمیم این شرکت برای بازگشت به ایران قطعی است. به گفته یک منبع آگاه، نماینده رنو در این جلسه عنوان کرده تنها مانع بازگشت این شرکت به ایران، بلاتکلیفی برجام و تحریم است و اگر برجام احیا و تحریم لغو شود، رنو بلافاصله باز خواهد گشت.

شرکت رنو برای بازگشت به ایران مصمم استدر کنار رنو، برخی قطعه ‌سازان فرانسوی نیز برای بازگشت به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، با این حال مشکل آنها نیز بلاتکلیف بودن برجام و تحریم‌ها است. در واقع، اگر تحریم‌ها به واسطه احیای برجام از میان برداشته شوند، قطعه‌‌سازان فرانسوی نیز فعالیت خود را در ایران مجدداً از سر خواهند گرفت.

قائم مقام شرکت سایپا نیز در تیر ماه سال پیش ضمن ابراز ناراحتی از بدقولی‌های شرکای خارجی عنوان کرد که علت اصلی این موضوع که سایپا نتوانست خودروهای فروخته شده را به خریداران تحویل دهد، قطع همکاری ناگهانی شرکای خارجی بود. این قطع همکاری باعث شد که ۴۹ هزار تعهد شرکت سایپا نیمه کاره بماند و این شرکت سه خودروی دیگر را به جای آن‌ها به خریداران تحویل دهد.

اما عزم جدی رنو برای بازگشت به ایران در شرایطی است که این شرکت در دوران برجام نیز برنامه‌ای خاص و وسیع برای حضور در صنعت و بازار خودروی کشور داشت، با این حال موفق به اجرای آن نشد. رنو می‌خواست به صورت مستقل در ایران فعالیت کند و حتی قراردادی نیز با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و یکی از شرکت‌های بخش خصوصی منعقد کرد.

شرکت رنو طی این قرارداد دست بالا را داشت و از سهام اکثریت شرکت مشترک برخوردار بود، اما در نهایت نتوانست برنامه‌اش را در ایران عملی کند. یک سری کارشکنی‌ها و حاشیه ‌سازی‌ها اجازه نداد رنوی مستقل در ایران شکل بگیرد و سرانجام نیز با اعمال تحریم‌های سختگیرانه آمریکا، رنویی‌ها مجبور به ترک کشور شدند، بی‌ آنکه سرمایه خاصی از خود به جا گذاشته باشند.

با وجود این تجربه ناخوشایند، رنو همچنان هوس حضور در ایران را دارد، به خصوص که فعلا و تا مدت‌ها خبری از هموطنش پژو-سیتروئن در کشور نخواهد بود و رنویی‌ها می‌توانند در مسیر تبدیل شدن به شریک استراتژیک و اصلی خودروسازی ایران قرار بگیرند.

در برنامه ‌ریزی قبلی رنو، تبدیل ایران به هاب صادراتی منطقه‌ای این شرکت نیز جای داشت و گویا این بار نیز خودروساز فرانسوی این موضوع را در برنامه‌های خود گنجانده است. گفته می‌شود رنو قصد دارد وانتی مختص بازارهای منطقه تولید و آن را از مسیر ایران صادر کند، هر چند البته بازار داخل را نیز پوشش خواهد داد.

گویا رنو دیگر اعتقادی به ادامه تولید تندر-۹۰ و ساندرو در مدل‌های فعلی (آنها که در ایران ساخته شدند) ندارد. از دید این خودروساز، مدل‌های فعلی تندر و ساندرو در ایران به‌ نوعی از رده خارج محسوب می‌شوند و اگر ‌هم قرار بر ادامه تولید چنین خودروهایی در ایران‌خودرو و سایپا باشد، نوع جدید آنها ساخته خواهد شد. با توجه به برنامه‌هایی که رنو دارد، به نظر می‌رسد این شرکت می‌خواهد نسخه جهانی خود را برای ایران نیز بپیچد.

آگهی‌های خرید و فروش خودروهای رنو

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

37 نظرات
  1. MMG70 می‌گوید

    نباید اجازه بدن دوباره فرانسوی ها به ایران بیان….بر سر مسئولی که بعد این همه حقارت دوباره اینا رو به ایران راه بده

    1. رضا می‌گوید

      احسن اگرشرکتهای فرانسوی رابه ایران راه بدهنداوج بیغیرتی نسبت به عزت مردم و مملکت است آنهاهمبشه دست مارادرحناگذاشته آن درضمن این دفعه هدف فرانسوی ها آوردن جاسوس درقالب مهندس وکارشناس برای شناسایی هسته‌ای وقدرت موشکی ایران خواهدبودحتی کره ابهام درهمین روندخواهندبودشک نکنیدآنهاجاسوس اسراییل و آمریکا خواهند شد.شک نکنید

  2. جعفری می‌گوید

    رنو هم بیاد که دیگه ماشین ارزون نمیشه

  3. حسین می‌گوید

    ولی آدم عاقل دوبار از یکجا گزیده نمیشه.
    اگه عقل در سر مسئولین باشه نه رنو و نه پژو جایگاهی ندارند در ایران و آزمون خودشون رو پس دادن. این همه خودرو ساز این همه ماشین خوب و با کیفیت و ارزون.
    برای خودمون ارزش قایل باشیم

    1. هادی می‌گوید

      درودبرشما بهترین حرف همینه

  4. علی می‌گوید

    تو را به خدا واردات خودرو را بخاطر رقابت هم که شده ازاد کنید…مگر نمیبینید هر ساله حتی بیشتر از جنگها بخاطره کیفیت پایین خودروهای داخلی و چینی کشته و زخمی میدیم

  5. احسان می‌گوید

    ایران ور میداره مدل از رده خارجش رو میاره نیاد بهتره والا سال ۹۵ ساندرو رده خارج رو اوردن تو خط تولید خیانت کارا

  6. آرش می‌گوید

    رنو و پژو و همین طور سامسونگ و ال جی به خاطر به هم زدن قرارداد هاشون در دوره قبل، باید جریمه بدن.
    رنو تا حالا دوبار دست ایران رو تو پوست گردو گذاشته.

  7. احسان می‌گوید

    والله من آخرین خبری که از رنو خوندم این بود که ایران‌گفت بخاطر بدقولی که بهمون کردن نمیذاریم وارد بشه دیگه رنو هم گفت حتی اگه تحریم های امریکا هم برداشته بشه هم دیگه وارد ایران‌نمیشیم.آدم دیگه به خبرگزاری های معتبر هم اعتماد نمیکنه??

    1. آرمان می‌گوید

      اون پژو سیتروئن بود که گفت دیگه نمیایم

  8. آرش می‌گوید

    هر وقت بحث خودرو ملی و تولید ایرانی میشه سریع خبر همکاری دوباره فرانسوی ها با ایران پیش میاد در نهایت هم یکی دوتا خودرو منتاژی میارن و تمام پیش زمینه ها برای پروژه های ایرانی خراب میشه….

  9. علی می‌گوید

    اخه کدوم عقل سلیمی به این دشمن دوباره اعتماد میکنه ، چرا باید برگردند ، چرا باید دوباره بهشون اعتماد کنیم .

  10. محمد می‌گوید

    محصولات فرانسوی نباید به ایران بیایند.

  11. عباس می‌گوید

    باید هم اسرار به ورود به ایران رو داشته باشن وقتی خودرو داخلی به درد نخور رو به قیمت چندین برابر، شرکت به مردم میندازه فروش جنس های از رده خارج و رودست رنو مونده که راحت در ایران فروش میره

  12. ناشناس می‌گوید

    رنو بعد از قطع رابطه فروش محصولاتش کاهش یافت حالا میخوان ضررشون رو جبران کند. اما رنو دیگر در ایران جایی ندارد و نباید دوباره برگردند.

  13. علی می‌گوید

    ماشیت های فرانسه کدوم کشور میخره فقط ایران میخواد برگردد سودجویان ایران هم دنبال برداردوجهل درخودروسازی فرانسه هستن

  14. H می‌گوید

    توبه گرگ مرگه

  15. محمد می‌گوید

    اتفاقاً اگر مسئولان ما کمی عقل داشته باشند و بازار انحصاری ایران را مفت و مجانی در اختیار خارجی نگذارند، بهترین فرصت برای گرفتن امتیاز از این خودروساز است، سرمایه‌گذاری سنگین در ایران، ساخت چندین مدل به روز در ایران، ساخت داخل بالا، ساخت داخل قطعات مهم برقی و مکانیکی، دور انداختن قراردادهای ننگین مونتاژ که بزرگترین خیانت به مردم و کشور است.

  16. مهدی می‌گوید

    شرکتهای مثل رنو پژو ال جی سامسونگ اینا نباید بیان ایران چین مثل مرد با ایران بود هر چی به ما داد چه اشغال بوده چه خوب باز دمشون گرم شرکتهایی کثیفی که راحت میان راحت میرن با پول مردم بازی میکنن فقط منفعتشون واسه یه عده دزد پول خوره که رفتنشونا بهانه قرار بدن پول مردما بخورن

    1. بهرام خدمتی می‌گوید

      چین به ایران جنس میداد چون امریکا بهش اجازه داده بود اقا، وگرنه هیچ کشوری خودشو به خاطر لوتی گری باامریکا درنمیندازه، باید باابرقدرتها صلح کرد مثل همه ی دنیا

      1. میثم می‌گوید

        دوست عزیز چین نفت ما رو مفتی می خره در ازای خرید نفت ما، منت میذاره که ما از شما خریدیم حالا شما هم از ما بخرید حالا این وسط یک عده دلال بی شرف می رن جنس های آشغال چینی می خرن وارد کشور می کنن و با قیمت های بالا تر می فروشن تا سود بیشتری کنن.

  17. مجید باقری می‌گوید

    امیدوارم که رنو برگرده و دوباره خودروهای باکیفیتشو تو ایران تولید کنه من حدودا ۷ساله کپچر دارم و بابام هم تندر داره بشدت ازشون راضی هستیم تعصبات الکی رو کنار بگذارید مگه چند سال رنده ایم که خودروهای بزک شده چین رو سوار بشیم
    فقط که رنو نبود از ایران رفت این نوع رفتار بین المللی ماست که الان تنها شدیم همه که بد نیستن ما خوب باشیم.

  18. حسین محیط می‌گوید

    خودروهای فرانسه هیچ وقت متناسب با آب و هوای ایران نبوده .
    عرب های حاشیه خلیج غیر از خودرو آمریکا ، ژاپن، آلمان و کره جنوبی خودرویی سوار نمیشم
    هرچه باشه اینها ماشین شناس تر هستند .

    بهتر است به جای چین و فرانسه به تدریج با ژاپن و کره وارد بهبودی وضعیت خودرو بشویم .
    تمام مردم دنیا از داشتن ماشین خوب لذت میبرند جز ملت ایران
    چهل ساله سایپا و ایران خودرو دهن ملت آسفالت کردن
    واقعا بس نیست

  19. فرشید می‌گوید

    به خدا یعنی اگر بخوان تا دوباره با این بیشرفا قراردادی منعقد کنند دیگه محرز واضح روشن تر ازین دیگه نمیشه که داد میزنه مافیای خودرو صحت داره و در پیکره نظام هم هستن تک تک اعضای این باند مافیا آخه چند بار ؟ یک دفه دو دفه سه دفه خجالت هم خوب چیزیه بابا اینهمه بار تکرار شده و بد عهدیشون به همه ثابت شده بسه دیگه بسه دیگه اگه راست میگین چرا نمیرید با ژاپن با کره عقد قرارداد ببندید ؟ چیه چون اونا انسانند و تیکه تیکه شون هم که کنی محاله محاله زیر بار دادن پورسانت اضافه یا حق العمل کاری بیشتر از عرف و قانونی کشورشون باجی نخواهند داد اینه که روز به روز هم دارن پیشرفت و ترقی میکنند مثل این چین بی همه چی نیست که هیچی براش مهم نباشه نه استاندارد نه درجه بندی فقط پول رو میشناسه و کپی میکنه درجه سه چهار وووو میده دست اون سفارش دهنده که ایشالا هم گردنش بشکنه هم دستو پاهاش

  20. محمدرضا می‌گوید

    وقتی مسئولین با درست کردن انحصار در خودرو به مردم خیانت میکنند چرا باید از خارجی ها انتظار پایبندی به قرارداد و مردونگی داشته باشیم
    این همه سال مردم رو از داشتن خودروهای ایمن و به روز دنیا محروم کردن تا آخر بگن خودرو سازها زیان ده هستند.

  21. عباس نصیری می‌گوید

    فقط باید به جوانان اعتماد کنید خودرو ملی تولید کنیم که اصلا قطعه خارجی نداشته باشخ

  22. مهدی می‌گوید

    بنظر شما شرکتهای خودرو ساز داخلی همچین اجازه ای به یه شرکت خارجی میدن که بیاد در ایران اون هم بطور مستقل خودرو تولید کنه؟؟

  23. ایرانی می‌گوید

    مقصر فرانسوی‌ها نیستن مقصر خائنینی هستن که با اینها برخورد مناسب نمیکنن و همیشه پاچخوار اینا هستن اوف بر شما

  24. Taghi می‌گوید

    مشکل ایران در صنعت خودرو سازی رانت خوری وچپاول پول مردوم توسط دولت های قبلی بوده وهر کسی هم بیاد همین آش خالته ….اگر کشورهایی همچون ژاپن و کره و ..بهترین خودرو راتولید میکنند به خاطر هوس بازی در درامد زایی دولتشان نبوده بله پیشرفت در صنعت ملاک بوده اگه مساله کپی ومونتاژ باشه هیچ کشوری به پای چین نمی رسد پس این روش بد را باید کنار گذاشت. ما زیر ساخت های بسیار بزرگ در قطعه سازی داریم ولی دست پای آنان را همین دولتهای بی کفایت بسته اند وباقرار دادهای ننگین با فرانسه رشد وشکوفایی را از آنانگرفته شده است.

  25. ایران می‌گوید

    ارزش ریال را وقتی به خاک سیاه نشاندند ، تولید خارجی و واردات خارجی چه ارزشی دارد ؟ اقتصاد ایران را ویران کردند .‌ تولیدات رنو خیلی خوبه اما سیاست ایران خیلی خرابه .‌

  26. بهرام خدمتی می‌گوید

    ورود شرکتهای رنو و پژو به ایران باید انجام بشه که رقابت بین خودروسازها ایجاد بشه و خودروهای داخلی و چینیو به قیمت گزاف بهمون ندن

  27. محسن می‌گوید

    آن شا الله صد سال دیگه بر نکردن. هی میان میرن. مگه خودرو ساز تو دنیا قعطه یه بار نشد بریم سودی یا آلمانی رو امتحان کنیم. کلید کردیم به خاننی که امتحانش رو پس داده

  28. مهرداد می‌گوید

    دست ایران را تو گچ گذاشت گچ هم خشک شد ،نه تو پوست گردو بعدشم دیگه ،….هیچی دیگی

  29. بردیا می‌گوید

    ولی ما برای رفتن از ایران مصمم هستیم!!!!

  30. رضا می‌گوید

    این فرانسوی ها هیچ وقت پا به ایران دیگر نگذارند !
    حتما خود فروشان ایرانی منتظر دریافت زیر میزها هستند!

  31. مهران می‌گوید

    درستش اینه نه تنها خودرو سازان بلکه تمام اون شرکت‌هایی که آمریکا رو توی تحریم ها همراهی کردن رو حتی به چند صد کیلومتری ایران هم ندارن بیاد تا بدونن که هر کاری عواقبی هم داره

  32. ناشناس می‌گوید

    چقدجیره خواره سایپاوایران خودرووسپاه اینجان،جمع کنیدبابا،مرده شورتونوببرن،میترسین بیان ازنون خوردنودلالی بیفتین؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.