بررسی فولکس بیتل؛ قورباغهٔ آدولف هیتلر

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0

همه جوان‌های قدیم ایرانی خاطره‌ای از این ماشین دوست‌داشتنی دارند. ماشینی که رکوردهای بسیاری را به نام خودش ثبت کرده است. ماشینی که مثل رفیق انگلیسی‌اش «مینی‌ماینر» فرهنگ خاص خودش را به وجود آورد و هنوز هم تولید می‌شود، اگرچه به شکلی دیگر. این ماشین فولکس بیتل است یا آن‌طور که همه ما به یاد داریم، فولکس قورباغه‌ای.

نام واقعی این ماشین، فولکس واگن تیپ یک بود. این ماشینِ دو درِ چهار نفره با موتور عقب و فوق‌العاده اقتصادی و قابل اعتماد را کمپانی آلمانی فولکس واگن از سال ۱۹۳۸ تا ۲۰۰۳ تولید می‌کرد.

در ماه مه سال ۱۹۳۴ در جلسه‌ای در هتل کایزرهوف برلین، آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی اصرار داشت ماشین ساده‌ای باید ساخته شود که یک خانواده چهار یا پنج نفری را به‌راحتی در خود جای دهد و با حداکثر سرعت صد کیلومتر در ساعت، کمتر از هفت لیتر سوخت در هر صد کیلومتر بسوزاند.

آدولف هیتلر یک زمانی با مهندس برجسته آلمانی «فردیناند پورشه» قرارداد بست و به او دستور داد فورا برای طراحی و ساخت اتومبیلی تمام آلمانی دست به کار شود. هیتلر می‌خواست ماشینی ارزان‌قیمت، قابل اعتماد و با قابلیت تولید انبوه ساخته شود تا برای هر آلمانی دست یافتنی باشد. او می‌خواست قطعات این ماشین ارزان باشند و به‌راحتی تعویض شوند.

فردیناند پورشه و تیم متخصص او طرح خود را نهایی کردند و در نهایت، با ساخت ۱۲ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۴۶۴ دستگاه از آن نوع ماشین، رکورد بیشترین تعداد و طولانی‌ترین مدت تولید در تاریخ را روی یک پلتفرم ثابت از آن خود کردند.

آدولف هیتلر شخصا کارخانه فولکس واگن را در شهر فالرزلیبن آلمان افتتاح کرد. هنوز تعداد زیادی از این اتومبیل تولید نشده بود که به علت درگیری آلمان در جنگ، کارخانه شروع به تولید نسخه‌های نظامی آن کرد. از این نسخه نظامی حدود ۵۲ هزار دستگاه و از نسخه بعدی آن‌که شناور بود و به‌راحتی در آب حرکت می‌کرد، حدود ۱۴ هزار دستگاه ساخته شد.

تا اواخر سال ۱۹۴۱ تعداد کمی فولکس‌واگن‌ بیتل ساخته شد و بیشتر آن‌ها بعد از سال ۱۹۴۵ از کارخانه فولکس‌واگن بیرون آمدند. جنگ جهانی دوم تقریبا تولید را متوقف کرده بود. این ماشین با نام «ماشین خانواده» در تبلیغات شرکت معرفی می‌شد و هدف ساخت آن هم همین بود: ماشینی برای خانواده!

در طرح اولیه و اصلی، این ماشین با ۲۵ اسب بخار قدرت برای امکان رسیدن به حداکثر سرعت صد کیلومتر در ساعت طراحی شده بود که سرعت خوبی برای اتوبان‌های آلمان در آن زمان بود. اتوبان دستاورد دیگری از هیتلر برای مردم آلمان بود. بعد از جنگ و با گذشت زمان و بالا رفتن حداقل و حداکثر سرعت در اتوبان‌ها نیاز به تقویت موتور ماشین خانواده احساس می‌شد. با تقویت موتور به ۳۶ اسب بخار و بعد به ۴۰ اسب بخار، بیتل تا سال ۱۹۶۶ تولید شد. این موتور به نام موتور کلاسیک فولکس‌واگن معروف است.

شرکت‌های متعدد اتومبیل‌سازی اروپایی مانند فیات و رنو، دنباله‌روی نوآوری فولکس یا به عبارتی طراح معروف آن، فردیناند پورشه، در ابداع طرح موتور و محور محرک در عقب ماشین شدند. نتیجه این موج انقلابی در طراحی و ساخت اتومبیل در اروپا این بود که سهم اروپای غربی در تولید اتومبیل در جهان را از ۲.۶ درصد در سال ۱۹۴۶ به بیش از ۲۶.۶ درصد در سال ۱۹۵۶ رساند.

با همه اقبال و موفقیت، این ماشین در دهه شصت میلادی و در رقابت با شرکت‌های بزرگ اتومبیل‌سازی در بازار‌های بزرگ دنیا سهم کمتری پیدا کرد. ژاپنی‌ها با تویوتا و داتسون بازار امریکا را تسخیر کرده بودند و همه خریداران طرفدار ماشین‌های موتور جلو بودند. حتی کمپانی‌های امریکایی مثل فورد با مدل پینتو سعی می‌کردند به بازار ماشین‌های اقتصادی و کم‌مصرف ورود کنند. با همه این‌ها تولید این ماشین ادامه یافت و تا سال ۲۰۰۲ حدود ۲۱ میلیون دستگاه از تیپ یک آن تولید شده بود.

در سال ۲۰۰۳ تولید و عرضه بیتل به حدود ۳۰ هزار دستگاه در سال تنزل پیدا کرد و بعدها تصمیم به توقف تولید آن گرفته شد. آخرین دستگاه بیتل تولید شده در ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۳ از خط تولید در مکزیک بیرون آمد و مستقیما به موزه فولکس‌واگن در آلمان فرستاده شد. از سال ۱۹۹۷ تا امروز این اتومبیل با طرحی جدید و در مکزیک تحت لیسانس فولکس‌واگن آلمان تولید می‌شود.

باید گفت که فولکس واگن یکی از پرفروشترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود و از این نظر یکی از رکوردداران است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت این خودرو مطلع شوید:

آگهی‌های خرید و فروش فولکس بیتل

***

شما می‌توانید در دیوار نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.