گواهی عدم سوء پیشینه

گواهی عدم سوء پیشینه چیست و چه مشاغلی به آن نیاز دارند؟

کسانی که با فرآیند استخدام سروکار دارند، حتماً با گواهی عدم سوء پیشینه و لزوم آن برای شروع بعضی کارها آشنا هستند. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اگر با فرآیند استخدام و پیدا کردن شغل سروکار داشته باشید، حتماً با گواهی عدم سوء پیشینه و لزوم دریافت آن برای شروع بعضی کارها آشنا هستید. اگر با این گواهی و شرایط دریافت آن آشنایی ندارید، با ما همراه باشید.


سوء پیشینه چیست؟

گواهی عدم سوء پیشینه مشخص می‌کند که فرد جرمی مرتکب نشده‌ است یا اگر جرمی مرتکب شده، مدت محکومیت او مشخص شده و زیر نظر دادگاه، این دوره را گذرانده است.

از نظر لغوی، سوء پیشینه یعنی سابقه بد که برای افراد در صورت ارتکاب جرم ثبت می‌شود. برای برخی مشاغل، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه الزامی است. اما به غیر از استخدام و شروع به کار، داشتن این گواهی در مواقع دیگری هم ضرورت دارد.
اگر قصد ثبت شرکت خود را داشته باشید، در حین گذراندن مراحل اداری مربوط به آن، لازم است که گواهی مذکور را ارائه کنید. همچنین برای ثبت نام در دانشگا‌ه‌ها، ارائه این گواهی لازم است. اگر قصد مهاجرت و اخذ ویزا را داشته باشید، داشتن این مدرک برای شما بسیار مهم خواهد بود.
گواهی عدم سوء پیشینه مشخص می‌کند که فرد جرمی مرتکب نشده‌ است یا اگر جرمی مرتکب شده، مدت محکومیت او مشخص شده و زیر نظر دادگاه، این دوره را گذرانده است. به همین دلیل، ارائه آن به برخی مراکز و مراجع الزامی است.

مهم‌ترین نکات نوشتن قرارداد کاری در سال ۱۴۰۱

برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به‌ چه مدارکی نیاز داریم؟

برای اینکه بتوانید این گواهی را دریافت و از آن استفاده کنید، باید مدارکی را ارائه دهید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • اصل شناسنامه
  • کارت ملی
  • ارائه عکس بیومتریک
  • دریافت معرفی‌نامه از محل کار و تکمیل فرم درخواست
  • آدرس کامل به همراه کد پستی ده‌رقمی
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور گواهی

برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به کجا مراجعه کنیم؟

برای اینکه این گواهی را دریافت کنید، لازم است بعد از آماده کردن مدارک لازم که به آن‌ها اشاره کردیم، به شعب پلیس +۱۰ یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. پس از ارائه مدارک، باید مدتی منتظر بمانید تا گواهی برایتان پست شود.

آیا دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی هم ممکن است؟

خوب است که بدانید دریافت این گواهی از طریق سایت خدمات الکترونیک قضایی هم ممکن است. از منوی این سامانه، ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب کنید. باید قبل از این اقدام، در سامانه ثنا ثبت‌نام و  رمز شخصی خود را دریافت کرده باشید.
این گواهی از زمان صدور آن، حدود یک ماه اعتبار دارد. از زمانی که این گواهی را درخواست می‌کنید، ۳ الی ۷ روز طول می‌کشد که گواهی به دست شما برسد. هزینه مورد‌نیاز برای دریافت گواهی برای اولین بار، ۲۰ هزار تومان است.

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از طریق سایت خدمات الکترونیک قضایی هم ممکن است.

چه جرایمی به عنوان سوء پیشینه ثبت می‌شوند؟

  •  ۷ سال محکومیت به مجازات سالب حیات
  • ۳ سال در محکومیت به قطع عضو
  • ۲ سال محکومیت به شلاق حدی

چه مشاغلی به گواهی عدم سوء پیشینه نیاز دارند؟

نمی‌شود هیچ صاحب‌کاری را از گذاشتن شرط داشتن گواهی سوء پیشینه برای کارگران یا کارمندان منع کرد و هرکدام از صاحبان مشاغل می‌توانند شرط داشتن این گواهی را برای کارکنان بگذارند؛ اما برای سه موقعیت مشخص، به‌صورت قطعی به این گواهی نیاز داریم:

  • برای افتتاح شرکت
  • برای استخدام در مراکز دولتی
  • برای گرفتن ویزای تحصیلی

[horizontal_slider url=’tehran/jobs?has-photo=true’ title=”جدیدترین آگهی‌های استخدام”]


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *