جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

برنامه جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به کجا رسید؟

شرایط جدیدی برای جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مطرح شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است که «متاهل بودن داوطلبان» در استخدام‌ها موثر باشد.

یکی از خبرهای پر بحث در هفته گذشته، اعلام شرایط جدید برای جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه هاست. آنچنان که هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هفته گذشته مصوب کرده است متاهل بودن داوطلبان استخدام در دانشگاه‌ها به‌عنوان هیئت علمی، در استخدام‌ها موثر است. متن این مصوبه چنین است:

«در بررسی صلاحیت عمومی متقاضیان عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، در ازای تاهل ۵ امتیاز و در صورت داشتن هر فرزند ۳ امتیاز به امتیازات صلاحیت عمومی افزوده می‌شود.»

این خبر در هفته‌ گذشته واکنش‌های فراوانی داشت. از جمله اینکه محمدجواد آذری جهرمی به کنایه درباره آن نوشته بود:

«هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی (راساً یا به دستور رییس جمهور)، معتقد است داشتن همسر و فرزند باعث صلاحیت بالاتر افراد در کسب کرسی استادی دانشگاه است. با این مدل تصمیم‌ها، حضرت عیسی و حضرت یحیی علیهم السلام -که ازدواج نکردند- از صلاحیت عمومی پایین‌تری نسبت به دیگران برخوردار خواهند بود.»

اما گذشته از این دست واکنش‌ها، این خبر بار دیگر این سوال را پیش آورد که دلیل تعویق در ثبت‌نام فراخوان جذب اعضای هیئت علمی چیست؟

خبر جدید: تمدید مهلت ثبت نام در فراخوان جذب هیئت علمی تا چهارم مرداد ۱۴۰۱

دلیل تعویق در ثبت نام فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

طبق اخباری که پیش‌تر منتشر شده بود، قرار بر این بود که ثبت‌نام فراخوان جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ انجام شود. این مسئله بنا به دلایل نامعلومی در آن تاریخ به تعویق افتاد. محمد خلج امیرحسینی، رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم به‌تازگی دلیل این تعویق را توضیح داده است. او در این زمینه گفت که برای آغاز نام‌نویسی داوطلبان منتظر تخصیص ردیف استخدامی از طرف سازمان امور استخدامی هستند. وی همچنین عنوان کرد که این سازمان در حال مذاکره با سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای دریافت این مجوز است ولی تا کنون این اتفاق رخ نداده است. اطلاع‌رسانی زمان جدید ثبت‌نام فراخوان از طریق مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم به نشانی http://mjazb.ir/انجام خواهد شد.

جدیدترین آگهی‌های استخدام در حوزه آموزش را ببینید

طرح منش استادی؛ ایده‌ای جدید در فرایند استخدام اعضای هیئت علمی

یکی دیگر از موضوعات پر بحث در ماه اخیر در خصوص فرآیند استخدام اعضای هیئت علمی، ایجاد طرح‌هایی برای آماده‌سازی اساتید جهت حضور در دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس است. این طرح‌ها به‌عنوان بخشی از فرآیند استخدام اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شده است. در هفته‌ای که گذشت، رئیس مرکز جذب وزارت علوم از طرحی با نام «منش استادی» رونمایی کرد و گفت:

«هدف اصلی این طرح، آمادگی هر چه بیشتر اساتید نو استخدام برای حضور در کلاس‌های درس و مواجهه هر چه بهتر با دانشجویان است.»

آنچنان که آقای خلجی عنوان کرده است، طرح منش استادی در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول به‌صورت کشوری در شهر مشهد و به مدت سه هفته طراحی شده و اساتید جدید در یک اردوی آمادگی در این شهر به سر می‌برند. همچنین مرحله دوم به‌صورت مستمر در استان‌هایی که اساتید در آنها مشغول به تدریس‌اند، برگزار می‌شود.
رئیس مرکز جذب وزارت علوم در این زمینه گفت:

«قرار است نکات اساسی که دانستن آنها برای یک عضو هیئت علمی نو استخدام مفید و راهگشا است ارائه شود و به سوالات و ابهامات آنها نیز پاسخ داده شود.»

این طرح با همکاری معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تدوین شده است و قرار است استادان دانشگاه را هرچه بیشتر برای حضور در کلاس‌های درسی آماده کند. به این ترتیب، یک مرحله جدید به مراحل استخدامی یا همان جذب هیئت علمی‌ها در دانشگاه‌های ایران اضافه شده است.

جذب هیئت علمی در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *