یک سوال منطقی از جناب منطقی؛ راز تولید خودرو ارزان قیمت

نقدی بر راز تولید خودرو ارزان قیمت به قلم آرش رهبر

0

ما خیلی سال است که آقای دکتر منوچهر منطقی را می‌شناسیم، حتی قبل‌تر از آن موقعی که شد مدیر عامل کمپانی عزیم (ترکیب عزیز و عظیم) ایران خودرو در دهه ۱۳۸۰ که حالا یک قرن انگار از آن روزها گذشته. یادمان هست که آن موقع‌ قیمت پژو ۴۰۵ و سمند به زور به هفت هشت میلیون تومان می‌رسید و چند باری بعد از کنفرانس‌های خبری آقای منطقی، برخی از رفقای رسانه‌ای ما برایش تیتر زدند که: «پاسخ منطقی به سوالات غیرمنطقی!» یعنی اینکه همان موقع هم بیشتر خبرنگارها سوالات غیرمنطقی می‌پرسیدند تا مثلا مدیر لاغر اندام و آرام آن روزها از کوره در برود!

بله آن روزها ما متهم بودیم به غیرمنطقی بودن، اما حالا که وارد قرن جدید شدیم انگار جناب منطقی هم به سِلک ما درآمده و حرف‌های عجیب و بعضا غیرمنطقی می‌زند. شاید شما هم شنیده باشید که آقای دکتر منطقی در مقام معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، فرموده است که می‌خواهند خودرو ارزان‌قیمت بسازند و بدهند دست مردم تا شاید اینجوری این بازار انحصاری و انفجاری بشکند و وضع مردم بهتر از حالا شود!

البته برای اینکه مفهوم خودرو ارزان‌قیمت را بفهمیم باید چند ماهی صبر کنیم تا خودرو مفهومی یا کانسپت این خودرویی که دکتر منطقی گفته، بیاید بیرون و ظاهرا این اتفاق هم قرار است در بهمن ۱۴۰۱ بیافتد. بنابراین حتی ما هم که در حوزه صنعت خودرو سری توی سرها داریم و از خیلی چیزها زودتر از خلق‌الله خبردار می‌شویم هنوز نمی دانیم این ایده قرار است چه شکلی باشد و چند تا چرخ دارد یا چند تا چراغ!

اما خب سوال بزرگ و منطقی در ذهن ما هم همین است که این خودرو ارزان چه ویژگی و مشخصاتی دارد و قرار است با چه مصالحی ساخته شود؟ بالاخره همین خودروهای پراید و پژو و سمند که الان همگی به دنبال رد کردن مرز ۲۰۰ میلیون تومان هستند، در بیرون از مملکت ما در زمره ارزان‌ترین خودروها قرار می‌گیرند و چه بسا بعضی از آن‌ها را اگر مفت هم بدهیم کسی از ما نمی‌برد! مگر از این ارزان‌تر هم می‌شود؟

وانگهی، آقای منطقی هنوز هیچ چیزی در مورد قیمت هم نفرموده‌اند که ماشین ارزان‌قیمت یعنی چند؟ به هر حال، ما همین حالا خودروهایی مثل تندر ۹۰ داریم که ۲۰ سال پیش از این در کمپانی‌های نامدار دنیا به عنوان خودرو ارزان ساخته شدند و قیمت جهانی‌شان حوالی ۸ تا ۱۰ هزار دلار بود اما آقای منطقی گفته‌اند که در دنیا خودرو ارزان‌قیمت بین ۵۴۰۰ تا ۵۸۰۰ دلار است که اگر همین اعداد را در قیمت دلار امروز ضرب کنیم باز هم بالای ۱۲۰ میلیون تومان می‌ایستد!

جدیدترین آگهی‌های خودرو

چن سال پیش هندی‌ها مسابقه عجیبی راه انداختند که ارزان‌ترین خودرو جهان را بسازند و آخرش هم تاتا نانو را به دنیا نشان دادند که بدون محاسبه مالیات می‌شد به قرار هر دستگاه ۲۵۰۰ دلار؛ اما همین تاتا نانو که بیشتر یک فرقون چهار چرخه بود هم مشتری درست و حسابی پیدا نکرد و تاتا موتورز هم خط تولید آن را بست و رفت پی کارش…

نکته جالب‌تر هم این است که خوشبختانه اداره استاندارد ما در تنظیم استانداردهای خودرو تولید داخل یا وارداتی چنان بندهای هیجان‌انگیز و رویایی گنجانده که گاهی نمی‌توانیم بنز به مملکت وارد کنیم! خب برادر من بالاخره استاندارد ۸۵گانه شما را باور کنیم یا قیمت ۶۰۰۰ دلاری را؟ شاید هم جناب منطقی و همکاران توانسته‌اند معدنی از خودروهای صفر کیلومتر زیر لایه‌های نفتی پیدا کنند که می‌شود آنها را به قیمت خوبی استخراج کرد و در بازار داخل و خارج فروخت!

البته دکتر منطقی گفته اند که: «روش نوآوری‌های مقتصدانه، روشی علمی برای تولید خودروی ارزان قیمت است به این معنا که در این روش ویژگی‌های لازم و مناسب برای یک خودرو حفظ می‌شود اما هزینه‌ها افزایش نمی‌یابد» و به نظر می‌آید که خودروسازان مطرح جهان هنوز به این روش علمی خاص دست پیدا نکرده‌اند وگرنه الان رولزرویس را می‌شد به ۲۰ هزار دلار ناقابل خرید! ما هم صبر می‌کنیم تا انشالله صنعتگران ما این روش خاص را به کار بگیرند و خودرو ارزانی بسازند که ویژگی‌های لازم و مناسبش هم حفظ شده باشد. از قدیم گفتند گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم!

عجالتا تا اینجای قصه فهمیدیم که کلا دو جور خودرو در دنیا داریم که دسته اول می‌شود خودرو ارزان‌قیمت و دسته دوم هم می‌شود خودروهای دیگر!

باقی بقایتان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.