آینده از دیدگاه کادیلاک

نقد طراحی و تحلیلی بر کانسپت کادیلاک InnerSpace به قلم علیرضا محمدزاده

0

ساعاتی پیش و در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2022، جنرال موتور در کنفرانس مطبوعاتی مجازی خود روز شلوغی را سپری کرد، چرا که پس از معرفی نسخه‌های الکتریکی پیکاپ شورلت Silverado و شاسی بلند Equinox، نوبت به معرفی کانسپت جذاب کادیلاک با نام InnerSpace رسید.

خودروی مفهومی InnerSpace با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته طراحی شده است که به تجربه بهتر مسافران به همراه افزایش بهره‌وری از زمان که توسط جابه‌جایی‌های کاملا مستقل در فضایی آرام و کابینی مجلل و مدرن ایجاد می‌شود، اشاره دارد که این نگرش و مفهوم توسط کادیلاک، در سال گذشته و در نمایشگاه CES 2021، با معرفی مجموعه‌ای تحت عنوان «Cadillac Halo» و با کانسپت‌های «Personalspace» و «Socialspace» آغاز شده و توسعه یافته است. این کانسپت‌ها امکانات آینده نگرانه‌ای را به همراه طیف وسیعی از گزینه‌های شخصی‌سازی و نیز ویژگی وسیله‌های ارتباطی پیشرفته نشان می‌دهند.

برایان نسبیت «Bryan Nesbit» مدیر اجرایی و نیز مدیر استودیو طراحی و معماری جهانی جنرال موتورز می‌گوید:

«مجموعه کانسپت‌های Halo کادیلاک، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سفری راحت را از طریق فناوری‌های خارق‌العاده و پیشرفته فراهم کنند. ضمن اینکه این کانسپت‌ها چشم‌اندازهایی برای دهه آینده و فراتر از آن هستند که رویکرد جامع جنرال موتورز را نسبت به فناوری رانندگی خودکار و نیز آلایندگی، تراکم و نیز تصادف صفر را نمایش می‌دهند.»

در نمای بیرونی، کانسپت InnerSpace با طراحی چشمگیر و آینده‌نگرانه خود، دارای شیشه‌های گسترده و پانوراما در سقف و قسمتی از کناره‌های بدنه است و به همراه طول بلند و ارتفاع کم خودرو، نمایانگر یک خودروی اسپرت و کاربر محور است که علاوه بر زیبایی، مواردی نظیر ورود و خروج از کابین را نیز راحت تر می‌کند. ضمن اینکه این ارتفاع کم و طول بلند، سبب می‌شود که ماژول باتری‌ها «Ultium» به جای اینکه بخشی از یک پکیج بزرگ باشند، بر روی پلت‌فرم گسترش یافته و از نظر کادیلاک، این مورد سبب می‌شود تا فضای داخلی افزایش یافته و محیطی آرامش بخش برای سرنشینان ایجاد شود و مرکز ثقل خودرو نیز همانند خودروهای اسپرت پایین‌تر بیاید.

همچنین تایرهای InnerSpace در جهت کمک به افزایش آرامش فضای کابین طراحی شده است. این تایرها که توسط برند «Goodyear» و برای خودروهای برقی طراحی و توسعه یافته است، دارای فناوری به نام «SoundComfort» هستند که سبب کاهش امواج صوتی ایجاد شده در تایرها و نیز افزایش راحتی سواری در طول رانندگی و در نتیجه آرامش بیشتر در فضای کابین می‌شوند.

در داخل کابین نیز وجود قابلیت شخصی‌سازی این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بتوانند به تجربیات جدیدتر و متناسب‌تری از کابین دسترسی پیدا کنند که این امر ابعاد جدیدی را به فضای داخلی لوکس کادیلاک می‌بخشد. ضمنا ورودی‌ها و ارتباطات بیومتریکی مبتنی بر هوش مصنوعی، که از طریق یک نمایشگر LED پانوراما و بزرگ قابل دسترس است، به سرنشینان امکان انتخاب یکی از تم‌های واقعیت افزوده، سرگرمی و یا بازیابی سلامتی را برای رانندگی می‌دهد.

کادیلاک با معرفی کانسپت InnerSpace مفهوم جدیدی از خودروهای الکتریکی آینده را چه از نظر طراحی و چه از نظر استفاده از فناوری‌های پیشرفته به نمایش گذاشته است، اما با توجه به اینکه InnerSpace یک کانسپت کاملاً انتزاعی است، نمی‌توان انتظار داشت که این مدل وارد چرخه تولید شود. با این حال، می‌توان امیدوار بود که برخی از ویژگی‌های طراحی و تکنولوژیکی آن را در مدل‌های تولیدی آینده این خودروساز پیشکسوت مشاهده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.