کوکتلی از مرسدس بنز؛ نقد طراحی و بررسی تاریخچه مرسدس بنز CLS

نقد طراحی و تحلیلی بر تاریخچه مرسدس بنز CLS به قلم فرزاد برخورداری

0

احتمالاً شما هم تجربه این موضوع را داشته‌اید که در کلوپ ها و کافی شاپ ها، نوعی نوشیدنی عرضه میشود که با ترکیبی از چند مایع استثنایی و و چند ماده دیگر مکمل است که حس خوش آیندی از لذت نوشیدن را به شما ارائه کرده است. نام این نوشیدنی‌ها کوکتل است.

بی‌شک در دنیای خودروها این کوکتل با عرضه یک کلاس جدید و چشم نواز از خودرویی که پهنای عریض و ارتفاع کم خودروهای اسپرت را داشته باشد، حس یک خودروی جی‌تی تمام عیار برای راحتی چهار سرنشین آن را یدک بکشد، شیشه‌های بدون فریم Frameless که حس و حال خودروهای ماسل آمریکایی را عرضه کند پشت نشان سه پره مرسدس بنز چیزی نخواهد شد به غیر از مدل CLS که در حال حاضر، هنوز هم طرفداران پر و پا قرص خود را دارد.

این فرمول آنقدر بازارپسند و خاص بود که شرکت ب‌ام‌و هم یک سال بعد از عرضه آن، بر روی پلتفرم سری ۶ آن را پیاده و گونه چهاردرب آن را ساخت. همچنین شرکت پورشه هم مدل پانامرا را به جهانیان معرفی کرد و نهایتاً آئودی هم با مدل A7 خود، بخشی از برش این کیک اغواکننده را به‌دست آورد. شرکت فولکس واگن هم یک گونه تغییر یافته از پاسات را تحت عنوان CC روانه بازار کرد که در آخر تمام اعضای این سمفونی، یک خواننده رپ اختصاصی هم در بازار داشته باشند.

نسل اول مرسدس بنز CLS کلاس

این خودرو به عنوان یک کوپه چهار در به بازار عرضه شده است که توسط مایکل فینک Michael Fink در سال ۲۰۰۱ طراحی شده بود. وی همچنین اولین نسل CLK، C-Sport Coupé و Maybach 57 و ۶۲ را در کارنامه کاری خود دارد.

کوکتلی از مرسدس بنز؛ نقد طراحی و بررسی تاریخچه مرسدس بنز CLS
تصویرنمونه پیش تولید مدل سی ال اس Vision CLS Concept 2003 کانسپت

C219 CLS مبتنی بر پلتفرم W211 E-Class است، اجزای اصلی از جمله موتورها، گیربکس‌ها را به اشتراک می‌گذارد و فاصله بین دو محور ۲۸۵۴ میلی‌متر یکسان است. IVM Automotive، زیرمجموعه ای از متخصص سیستم سقف آلمان Edscha، کل خودرو را از مفهوم Vision CLS که CLS بر اساس آن ساخته شده است، تا نسخه تولیدی که در نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک ۲۰۰۴ معرفی شد، توسعه داده است.

نسل اول این خودروی در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ به تولید رسید که فرم بدنه یک پارچه قوس‌دار آن، گرین هاوس و شیشه‌های جانبی کوتاه آن، و عقب جمع شده آن که بدون شک یادآورنده جگوارهای XJ  کلاسیک بود، به خوبی در بین مردم خوش آیند آمد، و بار دیگر مرسدس بنز الگوهای زیبایی شناسی مردم را یک پله بالاتر برد.

چراغ‌های جلو که حالتی L مانند داشت، ادامه روی شکل چراغ‌های جلوی دو مدل ای و سی در زمان خود بود که گویا ترکیب دو بیضی در مدل C کلاس در این خودرو بیشتر از پیش ادامه یافته بود، و جریان هوا باعث شده بود که حالتی شیطانی به آن بدهد. خط کارکتر لاین کمانی شکل از گوشه حفره گلگیر جلو ادامه پیدا کرده و به گوشه چراغ‌های عقب منتهی شده است که به حس پویایی این خودرو در بحث استایل، کمک شایانی میکند. در انتها هم پشت خمیده و چراغ های مثلثی عقب خودرو هم، شاهکاری از ترکیب بندی هندسی به حساب می آید که تا همین لحظه هم، مرسدس دیگر نتوانسته آن را تکرار کند!

جدیدترین آگهی‌های مرسدس بنز CLS کلاس

کوکتلی از مرسدس بنز؛ نقد طراحی و بررسی تاریخچه مرسدس بنز CLS

نسل دوم مرسدس بنز CLS کلاس

مدل C218 CLS نسل دوم است و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد. مدل‌های بدنه این مجموعه عبارتند از کوپه ۴ در (کد مدل C218 برای اروپا / W218 برای بازار ایالات متحده) و دارای ۵ در (مدل X218)، به عنوان شوتینگ بریک به بازار عرضه شده است. طراحی CLS بر اساس کانسپت مرسدس F800 بود و نشانه‌های طراحی از مدل‌های دیگر از جمله مرسدس SLS AMG را به نمایش می‌گذاشت. برخلاف مدل قبلی خود، C218 CLS با سیستم چهارچرخ متحرک در دسترس است و می‌تواند به صورت اختیاری در مدل‌های CLS 63 AMG نیز پیکربندی شود. در سال ۲۰۱۴، CLS تحت یک فیس‌لیفت قرار گرفت و تغییرات طراحی، بهبود موتور، و گیربکس اتوماتیک مرسدس ۹G-Tronic را به نمایش گذاشت.

کوکتلی از مرسدس بنز؛ نقد طراحی و بررسی تاریخچه مرسدس بنز CLSاز نظر استایل هرچند که در نمای جلو خیلی به‌روزتر شده بود، اما لااقل در ناحیه چراغ‌های اصلی و جلوپنجره دیگر آن شیطنت مدل قبلی را نداشت و یک خودروی رام‌تر دیده می‌شد. در نمای جانبی هم خط کارکتر لاین دیگر مثل سابق نبود، و این بار گرگیرهای عقب هم، هم راستا با ای کلاس هم سال خودش، پف داده شده بود که اقتباسی از مدل‌های کلاسیک مرسدس بود و در آن زمان در این خودرو و مدل ای کلاس اپیدمی شده بود.

در نمای عقب هم ترکیب استثنایی چراغ‌های مثلثی کنار گذاشته شده بودند و فرم چراغ‌ها شبیه دو برگ از گل و گیاهان پهن برگ شده بود. هر بار که من به طرز اتفاقی این خودرو را در خیابان میبینم کلیات حجمی خودرو را تحسین می‌کنم، اما افسوس میخورم که چرا مرسدس این دو برگ را به آن چراغ‌های عقب خیره‌کننده ترجیح داده است؟

کوکتلی از مرسدس بنز؛ نقد طراحی و بررسی تاریخچه مرسدس بنز CLS

نسل سوم مرسدس بنز CLS

مرسدس C257 CLS سومین مدل است که از سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شده است و در سال جاری، جزئیات و المان‌های نمای جلو و عقب آن کمی تغییر فرمی داشته‌اند. سبک بدنه شوتینگ بریک برای C257 CLS در حال توسعه بود، اما به دلیل تقاضای ضعیف و کاهشی در خارج از کشور برای آخرین نسل، تولید آن به زودی متوقف شد. طیف موتورها شامل یک موتور ۲.۹ لیتری شش سیلندر توربوشارژ دیزلی و یک موتور ۳.۰ لیتری شش سیلندر توربوشارژ بنزینی است.

دومین CLS 53 AMG را به ویژگی‌هایی مانند سیستم هیبریدی ملایم و جلوپنجره رادیاتور پانامریکانا مجهز می‌کند که ادای احترامی است به مدل ۳۰۰ SL کلاسیک. CLS همچنین به جای اینکه مانند دو نسل قبلی چهار نفره با چهار صندلی جدا و یک کنسول کشیده شده از جلو تا عقب خودرو باشد، اکنون یک خودروی پنج نفره است.

اگر بخواهیم در خصوص استایل نسل سوم این کوپه چهار درب صحبت کنیم، ابتدای امر باید به این نکته توجه داشته باشیم که CLS در گذر زمان تغییراتی را داشته که تابع سلیقه مدیر بخش طراحی و همچنین دیگر محصولات هم رده در سالی که عرضه شده است بوده است. در جایی که سی کلاس، ای کلاس و … همه از الگوی چراغ‌های کشیده به طرفین و تنگ شده در انتها تبعیت می‌کنند، باید انتظار داشته باشیم که CLS هم دچار این جهش ژنتیکی شده باشد و همانند برادران و خواهران کوچک و بزرگتر خود، به شدت شرق دور پسند شده باشد. البته واضح است که بازار چندین میلیونی تقاضای خودرو در چین به تنهایی می‌تواند با کل دنیا برابری کند و این حرکت مرسدس و چندین شرکت معتبر دیگر که بر مبنای همین بازار رو به رشد برنامه‌ریزی شده است تابعی از همین موضوع است.

کوکتلی از مرسدس بنز؛ نقد طراحی و بررسی تاریخچه مرسدس بنز CLSنمای جلو حالتی خشن‌تر از نسل قبلی دارد و چراغ‌های آن هم به این حس کمک زیادی کرده‌اند. در نمای جانب کلیات حجم به نسل اول برگشته است، ولی حس ظرافت نسل اول تبدیل به حجم‌های پف کرده و اغراق‌آمیز شده است. نمای عقب هم طبق معمول و سنت گوردن واگنر، انتقال چراغ‌های کلاس اس بر روی پنل پشتی خودرو است که باید آن را تحمل کنیم.

اگر دست من بود، من CLS می‌خواستم با نمای جانب و عقب نسل اول، چراغ‌های جلوی نسل دوم، و گریل جلو و پاینی، درپوش موتور نسل سوم!

خرید و فروش و قیمت مرسدس بنز کلاس CLS

در پایان شما را به دیدن فیلم‌هایی از جدیدترین نسل مرسدس بنز CLS دعوت می‌کنیم:

جدیدترین آگهی‌های مرسدس بنز CLS کلاس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.