تغییرات مویی روی کاین کوچولو؛ معرفی و نقد طراحی پورشه ماکان ۲۰۲۳

نقد طراحی و تحلیلی بر تغییرات پورشه ماکان 2023 به قلم فرزاد برخورداری

0

خودروهای سوپر اسپرت و اسپرت زیادی هستند که برای کسانی که توانایی خرید آن را دارند می‌تواند وسوسه کننده باشند، اما از بین تمامی این خودروها، فقط محصولات آلمانی شرکت پورشه هستند که می‌توانند علاوه بر لذت رانندگی نرم و مطمئن به همراه پرفورمنس بالا، توانایی استفاده روزمره به عنوان یک خودروی هفت روز هفته را داشته باشند.

با بالا گرفتن تب اس‌یو‌وی‌ها، پورشه جزو اولین برندهایی بود که با مدل کاین خود، خیلی قدرتمند وارد این بخش جذاب از صنعت خودروسازی شد، اما به عنوان یک اس‌یو‌وی پرچمدار همیشه مقوله قیمت چیزی است که پای تولیدکننده را به یک مدل میان‌رده و اقتصادی‌تر باز می‌کند. بعد از چند سال عرضه موفق مدل کاین، پورشه اقدام به ارائه یک اس‌یو‌وی کوچک‌تر با موتور ۲ لیتری توربوشارژ به بازار کرد که نمونه های آن در کشور، با قیمت‌های نجومی ۴.۵ الی ۷ و حتی ۸ میلیارد تومان هنوز در دسترس است و دارای قیمت بالاتری نسبت به برادر بزرگتر و قوی‌تر خود هستند که همچنان نگاه علاقمندان متمول را به خود جلب می‌کنند.

پورشه ماکان Macan بر روی پلتفرم مشترکی با آئودی Q5 طراحی و ساخته پرداخته شده است. از نظر استایل در یک نگاه یادآورنده پورشه کاین است، اما با کمی توجه و دقت، متوجه خواهید شد که ماکان در جزئیات دارای ظرافت های بیشتری است، هیکل و جثه کوچکتری دارد و جذابیت‌های بصری عناصر آن هم بیشتر از برادر بزرگتر خود کاین است.

پورشه ماکان در مقابل پورشه کاین
پورشه ماکان در مقابل پورشه کاین

پورشه ماکان ۲۰۲۳ شیشه عقب خمیده‌تر، چراغ‌های عقب باریک‌تر با گرافیک داخلی سه‌بعدی، جلو پنجره ظریف‌تری نسبت به کاین دارد، همچنین درب‌های جانبی دارای یک تریم پلاستیکی در نیمه پایینی آن هستند که خودرو را از نظر بصری کشیده‌تر از کاین نشان می‌دهد. همچنین وجود یک کات لاین اضافه بر روی گلگیر جلو هم وجه تمایز بین این دو مدل است که درب موتور با وسعت بیشتری نسبت به کاین باز می‌شود. همچنین اسپویلر جلوی پورشه ماکان دارای تریم مشکی است که در ناحیه وسط با سمت بالا کشیده شده است.

نمای عقب پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای عقب پورشه ماکان ۲۰۲۳

در نمای عقب نیز چراغ‌هایی که در گوشه‌ها کِرو و گرد شده‌اند با یک پله فرورفتگی و برجستگی آن در مرکز که باعث شده‌اند که حس سه‌بعدی داشته باشند، الحق که جزو اولین چراغ عقب‌هایی بود که امروزه تبدیل به یک گرایش در خودروسازان شده است. همچنین فاصله خالی مزین به برند پورشه که با کلمات چیکلتی و جزیره‌ای دور از هم، به خوبی خودنمایی می‌کند که بعدها منبع الهامی برای کراس‌اوورهای چینی شد. اما شباهت زیاد آن با مدل کاین باعث شد که پورشه در مدل ۲۰۲۲ ماکان، تغییراتی را اعمال کند که کمتر مورد اشتباه قرار بگیرد.

در مدل جدید، جلوپنجره کمی پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به نسل قبل داشته و یک دوربین در میانه گریل به خوبی خودنمایی می‌کند. همچنین در ردیف پایین خط افقی گریل، خیلی ظریف یک سری نقوش الماس مانند ایجاد شده است که از سعی داشته که از سادگی مدل پیشین دوری کرده باشد. اسپویلر جلو که در مدل پیشین بیشتر شبیه به خودروهای آفرودی بود، بیشتر شبیه خودروهای جاده‌ای و اسپورت شده است. اما بیشترین تغییر مربوط به گرافیک چراغ‌های جلو است که از حالت دوگانه نسل پیشین، به حالت چهارتایی، همانند پورشه تایکان تبدیل شده است.

در نمای جانب هم به تریم روی درب‌ها، یک قطعه کرومی اضافه شده، و همچنین فریم پیرامونی شیشه‌های جانبی هم کروم شده که سعی شده حس لاکچری بیشتری را، مخصوصاً در رنگ‌های تیره به این خودرو اضافه کند و در نهایت، این کار با کرومی کردن روف رک‌های برجسته بر روی دو طرف سقف خودرو هم ادامه داشته که در کل با رینگ‌های آلومینیومی و کرومی، ترکیب چشم نوازی را به خریداران تقدیم کرده است.

جدیدترین آگهی‌های پورشه ماکان
نمای جانبی پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای جانبی پورشه ماکان ۲۰۲۳

اما در نمای عقب Tail Light (چراغ‌های عقب) دیگر ازهم جدا نیستند و حالتی پیوسته‌ای دارند که در میانه، کمی از قطر آن کاسته شده و مزین به لوگوی پورشه شده است. گرافیک چراغ‌های عقب هم پیچیده‌تر، مدرن‌تر و به‌روزتر شده‌اند و در نهایت در زیر سپر، وجود یک دفیوزر به رنگ مشکی، با حسی از خروجی‌های مشبک در دو طرف پلاک خودرو، به‌علاوه چهار لوله اگزوزی که به صورت دوگانه در چپ و راست به صورت کروم کاری خودنمایی می‌کنند، به خوبی حس و حال اسپورتی تر بودن را القا می‌کنند.

نمای عقب پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای عقب پورشه ماکان ۲۰۲۳

اما فضای داخلی پورشه ماکان بیشترین جایی است که دچار تغییرات بنیادی شده است. در جایی که امروزه وجود مانیتورهای بزرگ در داخل خودرو تبدیل به یک امر حیاتی شده‌اند، قرار گرفتن یک نمایشگر بزرگتر در مرکز داشبورد لازم بوده، به نحوی که این کار باعث شده که دریچه‌های خروجی تهویه مطبوع از طرفین مانیتور به ناحیه زیر آن تغییر مکان بدهند. همچنین تریم دکمه‌های کنترل‌کننده چپ و راست دسته‌دنده که در مدل‌های قدیمی چیزی شبیه دکمه‌های موبایل نوکیا بوده، دوباره مورد بازطراحی قرار گرفتند و با تریم مشکی پیانویی حس و حل بهتری به داخل آن داده‌اند.

در دوره و زمانی که SUVها و کراس‌اوورها شبیه کتونی‌های لژدار، پفکی، رنگارنگ و پر از حجم‌های مختلف اسپرت خودنمایی می‌کنند و سعی دارند که یکی پس از دیگر، گوی رقابت را در جذب مخاطبین عام جذب کنند، شرکتی مانند پورشه، خیلی ریز و مویرگی، چنان با مهارت تغییراتی در مدل های خود می‌دهد که مخاطب خاص خود را به راحتی جذب می‌کند. مخاطبی که عاشق اصالت و سادگی طرح کلی پورشه و مدل ماکان آن می‌شوند و بابت کیفیت بالاتر حاضر به پرداخت پول بیشتری نسبت به نمونه‌های دیگر هستند.

نمای عقب پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای عقب پورشه ماکان ۲۰۲۳

اما هنگامی که بخواهیم پا را فراتر از استانداردهای پورشه بگذاریم، این شرکت محصول ماکان تی Macan T را روانه بازار خواهد کرده که اولین خودروی اسپرت چهار در است که دارای نام ویژه‌ای است که قبلاً ذخیره مدل‌های ۹۱۱ و ۷۱۸ بود. حرف T از دهه ۱۹۶۰ نشان‌دهنده شکل منحصر به فردی از رانندگی پویا در پورشه بوده که مخفف «تورینگ» است و مدل‌هایی را شناسایی می‌کند که به لطف تنظیم دقیق، تجهیزات انحصاری و موتورهای کارآمد، تجربه رانندگی معتبری را ارائه می‌دهند.

نمای جلو پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای جلو پورشه ماکان ۲۰۲۳

به‌طور سنتی، مدل‌های تورینگ شکاف بین تریم‌های پایه و میان‌رده را در خط تولید پورشه پر می‌کنند و هیجان بیشتری را بدون افراط و تفریط ارائه می‌دهند. این دقیقاً در اینجا صادق است، زیرا Macan T دقیقاً بین مدل استاندارد و Macan S قرار گرفته است. به این ترتیب، پیشرانه اولیه ماکان را حفظ می کند – یک توربوشارژ ۲.۰ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۶۱ اسب بخار (۱۹۵ کیلووات). انتقال نیرو به هر چهار چرخ از طریق گیربکس هفت سرعته PDK (دو کلاچه) انجام خواهد گرفت. پورشه می‌گوید Macan T می‌تواند در ۵.۸ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برسد که ۰.۲ ثانیه سریعتر از مدل پایه است. حداکثر سرعت هنوز ۲۳۲ کیلومتر در ساعت است. به طور طبیعی، Macan T با برخی از پیشرفت‌های بصری هم در خارج و هم در داخل ارائه می‌شود. تزئینات خاکستری آینه‌های جانبی و اسپویلر سقف، اطراف مشبک و راکرهای جانبی را تزئین می‌کند. نشان‌های عقب نیز خاکستری هستند و برای تاریکی بیشتر، Macan T از تزئینات مشکی در اطراف پنجره‌ها استفاده می‌کند. چرخ‌های ۲۰ اینچی Macan S و صندلی‌های اسپرت گرم شونده هشت جهته با تریم ویژه Macan T استاندارد هستند. راننده و سرنشینان همچنین یک فرمان اسپرت استاندارد، کرونومتر Sport Chrono در داشبورد و مارک Macan T در رکاب درها خواهند یافت که با حذف روف رک‌های روی سقف، به حس عملکرد اسپرت جاده‌ای آن بیشتر تاکید شده است.

در نمای عقب نیز گرافیک قسمت‌های روشن در مدل پیشین تیره شده‌اند. حتی خروجی‌های چهارگانه اگزوزهای عقب هم با کروم مشکی رنگی تزئین شده  که هماهنگی میان این عناصر را به اوج خود برساند. پورشه Macan T دارای توان خروجی ۱۹۵ کیلووات (۲۶۵ اسب بخار) و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر است، ویژگی‌هایی که با طراحی دقیق خودرو مطابقت دارند و رانندگی هیجان انگیزی را ارائه می‌دهند. همانطور که به طور کلی در مورد SUV جمع و جور است، موتور با یک جعبه‌دنده هفت سرعته دوکلاچه (PDK) و سیستم مدیریت کشش پورشه (PTM) چهار چرخ متحرک همراه است که توانایی شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۶.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۲ کیلومتر بر ساعت را دارد.

حال اگر این مشخصات فنی باز هم شما را قانع نکرد می‌توانید به سراغ ماکان اس Macan S بروید. پورشه Macan S اکنون به یک موتور ۲.۹ لیتری  از نو ۶ سیلندر خورجینی دو توربویی مجهز شده است که ۲۰ کیلووات (۲۶ اسب بخار) قدرت بیشتری نسبت به قبل تولید می کند، با ۲۸۰ کیلووات (۳۸۰ اسب بخار). این خودرو را در ۴.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند و حداکثر سرعت آن را تا ۲۵۹ کیلومتر در ساعت می‌دهد.

نمای جانبی پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای جانبی پورشه ماکان ۲۰۲۳

این خودرو تفاوت ظاهری کمی با مدل تی دارد که شامل رنگ‌آمیزی آینه‌های جانبی و بازگشت قسمت رنگ شده جلو آن همانند مدل پایه است. همچنین تریم زهوار لاستیکی روی درب هم همانند تریم روی گریل، به نقوشی مزین شده که یادآوردنده پرچم پایان در مسابقات اتومبیلرانی است. در نمای عقب هم حرف S نشانگر این است که این خودرو حرف های زیادی برای گفتن دارد.

نمای عقب پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای عقب پورشه ماکان ۲۰۲۳

اما پرچمدار ماکان‌ها سری Macan GTS است که به مدد موتور ۲.۹ لیتری دو توربو V6 آن اکنون ۴۴۰ اسب بخار، افزایش ۴۴ کیلووات (۶۰ اسب بخار) نسبت به نسل پیشین تولید می‌کند. با پاسخگویی و ارائه قدرتی که مشخصه خودروهای پورشه GTS است، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را با نصب بسته Sport Chrono در ۴.۳ ثانیه کامل می‌کند و به حداکثر سرعت ۲۷۲ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

نمای جلو پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای جلو پورشه ماکان ۲۰۲۳

از نظر استایل، بار دیگر همانند مدل T جلوپنجره و گریل کاملاً با رنک مشکی ارائه شده است و به دلیل استفاده از موتوری قوی‌تر، ورودی‌های دو طرف آن دیگر دکوری نیستند و دو رادیاتور خنک کننده اینترکولر توربوشارژ ها را در بر گرفته‌اند. زیر رکابی‌ها و لیپ اسپویلر سپر هم به رنگ خود خودرو در آمده‌اند. آینه‌های جانبی هم با ترکیب دو رنگ بدنه و مشکی ارائه شده‌اند.

نمای جانبی پورشه ماکان ۲۰۲۳
نمای جانبی پورشه ماکان ۲۰۲۳

نصیحت پایانی این است که درهنگام رانندگی اگر در نمای عقب خودروی روبرویتان، به لوگوی GTS بعد از نوشته Macan برخورد کردید، بهتر است قبل از هرگونه کل‌کل، به عواقب کار خود بیاندیشید!

لیست زیر قیمت این خودرو در بازار بین المللی است و پورشه ماکان تی قیمتی مابین نمونه اولیه و مدل S خواهد داشت که در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه خواهد شد.

نوع پورشه ماکاننوع گیربکسقیمت پایه
Macan entry-levelautomatically $۵۴,۹۰۰
Macan Sautomatically$۶۵,۴۰۰
Macan GTSautomatically$ ۸۵,۰۰۰

 

خرید و فروش و قیمت خودرو پورشه ماکان

جدیدترین آگهی‌های پورشه ماکان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.