کراس‌اوور آلمانی با چاشنی ایرانی؛ نقد طراحی و معرفی کراس‌اوور برقی اسمارت

نقد طراحی و معرفی کراس‌اوور برقی اسمارت به قلم علیرضا محمدزاده

0

سرانجام پس از مدت‌ها سکوت، اسمارت با یک محصول کاملاً جدید بازگشت و حال، با این نو رسیده که با نام شماره ۱ شناخته می‌شود، وارد باشگاه کراس‌اوورهای تمام الکتریکی شده است.

مدیرعامل Smart Europe  – اسمارت اروپا می‌گوید: «اسمارت شماره ۱ با هدف رقابت در بازار داغ و رو به گسترش کراس‌اوورهای برقی جمع و جور شهری مانند هیوندای کونا و فولکس واگن ID.3 طراحی شده است، این هدف اصلی ما است.»

می‌توان گفت از زمان تملک ۵۰ درصد سهام اسمارت توسط کمپانی جیلی از دایملر، این اولین محصول کاملاً جدید برقی اسمارت است.همچنین این اولین خودرو هوشمند است که بر اساس ساختار تمام الکتریکی جیلی SEA طراحی و مهندسی شده است. در شماره ۱، حداکثر برد عملیاتی خودرو معادل ۲۷۳ مایل (۴۴۰ کیلومتر) اعلام شده که این عدد به لطف پک باتری ۶۶ کیلووات ساعتی آن محقق شده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، سری اول از نسخه تولیدی شماره ۱ با یک موتور نصب شده در عقب عرضه می‌شود که ۲۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ پوند فوت گشتاور (۳۴۳ نیوتن متر) تولید می‌کند، اما گزینه‌های دیگر بسته باتری احتمالاً دنبال می‌شوند و معماری SEA می‌تواند به حداکثر سه موتور مجهز شود، هرچند هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

جدیدترین آگهی‌های خودروی اسمارت

در خصوص طراحی و استایل کلی بدنه بد نیست بدانید طراحی بدنه این خودرو چه در نسخه کانسپت و چه مدل تولیدی توسط محمد حسین امینی یکتا، طراح ایرانی «دپارتمان خودروهای اسمارت و تجاری مرسدس»، به انجام رسیده است. امینی یکتا که پیش از این در پروژه‌های متعدد نمونه‌های کانسپت این کمپانی اعم از کامیون، ون و اسمارت شرکت داشته، تاکید می‌کند که این اولین ایده اوست که از قالب کانسپت فراتر رفته و در قامت یک خودروی تولید انبوه روانه بازار می‌شود.

طراحی کلی بدنه اسمارت #۱ مبتنی بر فرم پردازی‌های ساده و مینیمال، سطوح واضح و تمیز و بدور از جزییات پیچیده و پیکره‌ای سیال و پویا شکل گرفته و سبک طراحی چهره و چراغ‌های جلو و به‌ویژه چراغ‌های عقب خودرو یک بدعت در طراحی محصولات گروه دایملر محسوب می‌شود و شاید به همین دلیل است که گوردون واگنر، مدیر طراحی مرسدس بنز از سَبک طراحی چراغ‌های عقب #۱ در سدان‌های برقی جدید این کمپانی نیز استفاده کرده است.

از نظر ابعادی می‌توان گفت این کراس‌اوور شهری تقریباً با خودروهای برقی کیا Niro، مینی کانتری مَن یا رنو مگان E-Tech هم سایز است، اما فضای داخلی بازتر و بزرگتری دارد تا آنجا که به گفته دایملر فضای کابین #۱ با یک سدان کلاس ایی مرسدس برابری می‌کند البته با نگاهی دقیق به شماره ۱ و به راحتی می‌توانید ببینید که چگونه طراحان اسمارت به چنین فضای وسیعی در داخل کابین خودرو رسیده‌اند.

طراحان با عمودی‌تر یا ایستاده‌تر ساختن فرم قسمت عقب و ستون‌های کناره‌‌ای خودرو به جای فرم‌های قوس دار با شیب‌ زیاد، در افزایش فضای کابین تحولی جدی ایجاد کرده‌اند و در عین حال، فضای بیرونی خودرو را نسبتاً کوچک نگه داشته‌اند.

اما در داخل کابین، شما با یک طراحی ساده که ترکیبی از یک سیستم اطلاعات سرگرمی ۱۲.۸ اینچی و یک صفحه نمایش اطلاعات راننده ۹.۲ اینچی در کنار یک نمایشگر هدآپ ۱۰ اینچی است، روبرو خواهید شد. فناوری‌های ایمنی پیشرفته مانند کروز کنترل تطبیقی، نظارت بر نقاط کور و چراغ‌های جلوی تطبیقی همگی در محصول جدید اسمارت ارائه می‌شوند.

تا لحظه انتشار این خبر هنوز قیمت #۱ اعلام نشده است، اگرچه تولید آن اواخر امسال با موعد تحویل در اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود. در حال حاضر، اسمارت برنامه‌ای برای فروش مدل #۱ در ایالات متحده ندارد، بنابراین برای به داشتن کراس شهری #۱ باید در اروپا یا آسیا زندگی کنید.

خرید و فروش و قیمت انواع خودرو اسمارت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.