بهترین شاسی بلندهای چینی در بازار ایران کدامند؟

15

بهترین خودروهای شاسی بلند چینی بازار ایران کدامند؟ چند سالی است که با توقف واردات خودرو و افزایش قیمت ارز، بازار خودروی ایران جولانگاه ماشین‌های چینی شده است؛ ماشین‌هایی که شاید در ابتدا چندان چنگی به دل نمی‌زدند و خریدشان به‌صرفه نبود، اما اکنون شاید بتوان گفت که اوضاع دیگر مانند سابق نیست و کمپانی‌های چینی در ایران جا افتاده‌اند. ما در این راهنمای خرید خودرو تلاش کردیم تا بهترین ماشین‌های شاسی بلند چینی موجود در بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

اگر بخواهیم به عمق مطلب وارد شویم باید در همین ابتدا اشاره کنیم که بهترین بودن در هر موضوعی و هر شاخه‌ای به بسیاری از عوامل بستگی دارد. در صنعت خودروسازی نیز بهترین ماشین و محصول بعد از تست‌ها و تجارب رانندگی توسط قشرهای مختلف حاصل می‌شود. یک خودروی برتر در میان همه عناوین یک بازار باید بتواند در تمام زمینه‌ها مثل فروش، دوام، کیفیت ساخت و راندمان در رانندگی و خیلی از فاکتورهای دیگر در رده‌های بالا قرار بگیرد تا از آن خودرو به عنوان اتومبیلی شایسته یاد شود.

در بازار ایران که به دلیل محدودیت در تنوع مدل‌ها، به‌ویژه در به‌روز بودن خودروهای خارجی سطح استاندارد چندان بالا ندارد، یک محصول جهانی خیلی راحت می‌تواند خود را به عنوان ماشینی برتر مطرح کند. برای همین برخی از خودروهای چینی که شاید در جهان و کشورهای پیشرفته خواهان زیادی ندارند، در بازار ایران لقب یک خودروی خوب را گرفته‌اند که البته با توجه به دیگر محصولات فعال در بازار، این موضوع چندان بی‌منطق نیست.

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، در ادامه قصد داریم تا بهترین شاسی بلندهای چینی موجود در بازار ایران را معرفی کنیم. طبیعتاً با بالا رفتن تب خرید ماشین شاسی بلند و همچنین، کاهش قدرت خرید عموم مردم در کشور، خودروهای شاسی بلند چینی امروز محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند.

ام‌وی‌ام X33s ۱ – ام‌وی‌ام X33S

شروع پیشنهادات برای لیست بهترین خودروهای شاسی بلند چینی از یکی از پویاترین برندهای این کشور در ایران شروع می‌شود. سری ایکس ام‌وی‌ام و خاصه مدل X33 تولید سال ۲۰۱۶ بوده که توسط گروه مدیران خودرو به کشور وارد شده است.

نسل سوم این مدل حرف S را در آخر نام تجاری خود می‌بیند چرا که گروه ایرانی واردکننده برای نشان دادن قابلیت و امکانات اسپرت در این محصول، حرف اس را به نسل جدید X33 اضافه کرد. البته که نسخهٔ ساده آن نیز قبلاً تولید شده و برای خرید در در دسترس است، اما مدل معمولی از سال ۱۳۹۷ دیگر تولید نشد.

این کراس‌اوور اسپرت چینی با گیربکس CVT اتوماتیک ۷ حالته همراه شده و موتوری ۴ سیلندر با گنجایش ۲۰۰۰ سی‌سی دارد. در مقایسه ظاهری با نوع ساده، ایکس ۳۳ اسپرت سپر و رکاب جذاب‌تر، آینه و سقف با رنگ تیره و رینگ‌های پنج پر دارد. ضمن اینکه به لحاظ فنی، در نسل سوم و جدید این مدل کیفیت قطعات و عایق‌بندی نسبت به گذشته بالاتر رفته است و در کنارشان، شتاب اولیه ماشین حدود یک ثانیه پایین‌تر آمده و به زیر ۸ ثانیه رسیده، کیفیت کارکرد جعبه دنده بهبود پیدا کرده و دو مود جانبی در رانندگی به آن اضافه شده است.

در نقطه مقابل اما، کیفیت ساخت کابین و قسمت مکانیکی آنچنان مطلوب نیست و کارکرد کولر ماشین نیز با انتقادها و گزارشات منفی روبرو بوده است. ام‌وی‌ام X33S هرچه که باشد در فهرست بهترین شاسی بلند چینی موجود در ایران قرار می‌گیرد.

داده‌های دیوار نشان می‌دهد که قیمت یک دستگاه ام‌وی‌ام X33s (فیس قدیم) حدود ۵۷۰ میلیون است. همچنین ام‌وی‌ام X33s (فیس جدید) حدود ۶۷۰ میلیون تومان قیمت دارد.

خرید و فروش و قیمت ام‌وی‌ام X33S

هاوال H2 یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند چینی بازار ایران

۲ – هاوال H2

دومین گزینه از فهرست بهترین خودروهای شاسی بلند چینی بازار ایران از کمپانی هاوال است. هاوال نامی است که توسط گروه گریت وال چین معرفی شده است؛ از حدود ۸ سال پیش این خودروساز که متخصص تولید شاسی بلند است اعلام کرد تمامی ماشین‌های بزرگ در این کلاس بدنه و البته عناوین با قیمت کمتر و اقتصادی خود را با این برند راهی بازارهای دنیا می‌کند.

هاوال H2 نیز حدود ۶ سال پیش تولید شد و در همان روزهای اول معرفی به کشور وارد شد، اما مورد استقبال زیادی قرار نگرفت. حدود سه سال بعد گروه بهمن مجوز تولید و مونتاژ H2 را گرفت و از سال ۱۳۹۷ دو مرتبه این خودرو را به بازار معرفی کرد.

این شاسی بلند چینی کیفیت ساخت خوبی دارد و از سطح بالایی در فرمان‌پذیری بهره می‌برد. ضمن اینکه با توجه به قیمت، رده و کلاس خودرو، تنوع امکانات رفاهی و ایمنی مثل مواردی چون کروز کنترل، سیستم‌های پایداری و کشش ماشین، دوربین جانبی سمت راست و انواع سنسورهای عقب، چکینگ باد و باران به همراه دی‌لایت و فرمان برقی از جمله نکاتی است که انتخاب هاوال H2 را مناسب جلوه می‌دهد.

با این حال، کیفیت پایین در عایق‌بندی و طراحی نه چندان مطلوب فرم صندلی‌ها نقاط منفی برای این ماشین است. هاوال H2 با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی و جعبه دنده اتوماتیک ۶ حالته با مود رانندگی در برف ساخته شده و یکی از خودروهای برتر شاسی بلند چینی بازار  ایران به حساب می‌آید.

داده‌های موجود از آگهی‌های دیوار نشان می‌دهد که یک دستگاه هاوال H2 مونتاژ در بازار کشور حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

خرید و فروش و قیمت هاوال H2 مونتاژ

جک S5 نیوفیس

۳ – جک S5

یکی از رقبای مستقیم و به نوعی Rival برند چینی ام‌وی‌ام در ایران، به اعتقاد بسیاری از علاقمندان کمپانی هموطن آنها یعنی جک است. این رقابت در بهترین خودروهای شاسی بلند چینی نیز دیده می‌شود.

مدل جک S5 جزو اولین‌ها و معدود شاسی بلندهایی بود که به صورت گیربکس دنده‌ای تولید شد و برخلاف پیش‌بینی‌ها، چه در کیفیت و کارایی خود ماشین و چه در استقبال از آن در میزان فروش نمره بالایی گرفت.

همین موضوع باعث شد تا یک سال بعد از نسخه دنده‌ای، مدل اتوماتیک آن هم در سال ۹۵ در جاده‌های ایران دیده شود. در این نسخه به همراه همان موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر توربوشارژ قبلی، یک جعبه دنده اتومات دوکلاچه و ۶ حالته قرار گرفت که می‌توان گفت بزرگترین نقطه تاریک و منفی بخش مکانیکی این محصول که در گذشته همیشه به آن انتقاد می‌شد، برطرف گردید. ضمن اینکه جک S5 اتوماتیک حالا به آپشن‌های بیشتر و جذاب‌تری مثل کیسه هوای جانبی، گرمکن صندلی‌ها، انواع سنسورها و تهویه هوای خودکار مجهز شده بود.

با همه این مزایا، متاسفانه جک S5 کروز کنترل ندارد و از عرضه محدود و ضعف نسبی برای ارائه سرویس در تعمیرات و خدمات پس از فروش رنج می‌برد. در هر صورت این شاسی بلند اتوماتیک را می‌توان امروز به عنوان یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند چینی کشور انتخاب کرد که می‌تواند پاسخگوی نیاز بسیاری از خریداران این کلاس خودرو باشد.

داده‌های دیوار نشان می‌دهد که هم اکنون جک S5 در بازار کشور حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. نسخه‌های ۱.۵ لیتری این خودرو نیز که در سال ۱۴۰۰ تولید شده‌اند حدود ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

خرید و فروش و قیمت جک S5

هایما S5

۴ – هایما S5 و S7

گروه فاو چین غیر از باقی محصولات خود چند سالی است که در بازار ایران دو خودروی شاسی بلند با آرم هایما دارد. ایران خودرو اولین بار مدل S7 را حدود هفت سال پیش و تنها در تیپ اتوماتیک به کشور آورد. خودرویی که موتور ۲۰۰۰ سی‌سی داشت و در کنار گیربکس اتومات ۵ حالته‌اش از تنوع امکانات خوبی هم بهره می‌برد.

حدود دو سال بعد اما نسخه توربوشارژ این مدل با فیس‌لیفت و چهره‌ای جدید جایگزین مدل قبل شد. این نسخه تازه موتور ۱۸۰۰ سی‌سی داشته و جعبه دنده آن نیز با بهبود در کیفیت و کارکرد حالا ۶ دنده در رانندگی دارد. با ورود این مدل و استقبال بیشتر از آن به دلیل سرعت و شتاب بیشتر و همخوانی بهتر بخش‌های مکانیکی که به کیفیت رانندگی کمک می‌کرد، نسل قبلی S7 با فروش کمتری روبرو شد و در نهایت در اواسط سال ۱۳۹۷ تولید آن به پایان رسید.

هایما S7 توربو هم کیفیت ساخت مناسب، کابین و صندوق جادار و بزرگ و راندمان خوبی دارد، اما ردیف عقب صندلی‌های آن چندان مطلوب طراحی نشده است. شتاب اولیه این ماشین حدود ۱۰ و نیم ثانیه و مصرف سوخت آن در ۱۰۰ کیلومتر نزدیک به ۹ و نیم لیتر است. 

بعد از هایما S7 نسل دوم، مدل دیگری از این برند و باز هم توسط ایران خودرو به کشور رسید که نام S5 دارد. این مدل از همان ابتدا با موتور توربو به متقاضیان ارائه شد و به خاطر ابعاد کوچک‌تری که نسبت به مدل S7 دارد در کلاس کراس‌اوور کامپکت جای می‌گیرد.

هایما اس ۵ در مقایسه با رقبای هم‌رده‌اش از امکانات ایمنی و رفاهی متنوعی برخوردار است و به خاطر سیستم تعلیق نرم و کیفیت سواری مطلوب، این محصول یکی از خوب‌های بازار کشور نام می‌گیرد. موتور ۱۵۰۰ سی‌سی و گیربکس CVT بر روی اس۷ قرار گرفته و در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. هر دو خودروی هایما را نیز می‌توان در فهرست بهترین شاسی بلند چینی بازار ایران قرار داد.

داده‌های دیوار نشان می‌دهد که قیمت خودروی هایما S5 در بازار ایران حدود ۷۶۰ میلیون تومان است. همچنین، قیمت خودروی هایما S7 توربو نیز حدود ۸۶۰ میلیون تومان است. هایما S7 پلاس هم حدود ۸۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

آخرین قیمت خرید و فروش هایما S5

آخرین قیمت خرید و فروش هایما S7

چری تیگو ۷ یکی از بهترین شاسی بلند چینی در ایران

۵ – چری تیگو ۷

مورد آخر که بنا به نظر برخی شاید بهترین شاسی بلند چینی در کشور محسوب شود، از کمپانی چری و توسط گروه مدیران خودرو به کشور وارد شده است.

چری تیگو ۷ یکی از آخرین کراس‌اوورهای چینی است که نسبت به نسل و مدل قبلی یعنی چری تیگو ۵، از آپدیت و بهبود در طراحی و کیفیت ساخت برخوردار شده و در دو نسخه اکسلنت و IE به مشتریان عرضه می‌شود.

بین این دو تیپ غیر از جزییات ریز در طراحی کابین و برخی امکانات بیشتر که در IE دیده می‌شود مثل ترمز برقی، سیستم کنترل در سرازیری، اتو هولد، تغییر تودوزی و روکش صندلی‌ها و همچنین جابجایی چند دکمه در اتاقک، فرق بزرگ و خاصی وجود ندارد و مشخصات فنی هر دو نسخه نیز یکی است.

موتور ۱.۵ لیتری در کنار گیربکس ۶ حالته دو کلاچه به این اتومبیل شتاب متوسط ۱۰ ثانیه می‌دهد و مصرف سوخت خوب و پایین‌تر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به دنبال دارد.

تنوع امکانات رفاهی، فضای جادار کابین، تعلیق نرم و استفاده از زنجیر تایم از جمله نکات مثبت این ماشین است. همانطور که در ابتدای توضیحات هم گفتیم بسیاری معتقدند که چری تیگو ۷ بهترین ماشین شاسی بلند چینی است که در ایران وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از قیمت و مشاهده آگهی‌های آن به لینک زیر سر بزنید:

داده‌های دیوار نشان می‌دهد که قیمت خودروی چری تیگو ۷ صفر در تیپ IE حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان است.

آخرین قیمت خرید و فروش چری تیگو ۷

جمع‌بندی فهرست بهترین خودروهای شاسی بلند چینی در ایران

همانطور که خودتان هم می‌دانید وضعیت بازار خودروی کشور و کاهش قدرت خرید مردم سبب محبوبیت بیشتر خودروسازان چینی در ایران، به خصوص در قشر متوسط جامعه، شده است.

با این حال، این همه ماجرا نیست و نباید بهبود کیفیت برخی از محصولات چینی در بازار را هم نادیده گرفت. خودروهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مطمئناً در کنار محصولات خوب ژاپنی و کره‌ای حرف زیادی برای گفتن ندارند، اما با توجه به قیمتشان و البته در مقایسه با خودروهای ایرانی، همچنان برای تعداد زیادی از خریداران گزینه‌های جذابی به شمار می‌روند.

در هر صورت، امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات خوبی از بهترین شاسی بلندهای چینی بازار کشور در اختیارتان قرار دهد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ تجربه رانندگی با کدام یک از این خودروها را در اختیار دارید؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بالاتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

15 نظرات
  1. کمیل می‌گوید

    بنده چندسالی هست که تیگو۷ دارم و خیلی ازش راضیم. مطمئنا به پای تولیدات تویوتا و کره ای ها نمیرسه اما به نسبت خودروهای ایرانی واقعا می ارزه. البته زمانی که من خریدم انقدر گرون نبود

    1. مجتبی می‌گوید

      میگن خیلی خشکه
      درسته؟

  2. رضا می‌گوید

    S5 واقعا گیر بکس ضعیف و بدی داره. شاید تو مصرف شهری توی یه روز عادی چیزی حس نکنید ولی وقتی توی برفی چیزی گیر میکنید با یکم فشار از کار میافته

    دیدم که میگم

  3. شهرام می‌گوید

    واقعا جای تاسف داره، کافیه یه دور توی کشورهای گوگولی منطقه بزنید از امارات و عمان و قطر گرفته تا کشورهایی مثل ترکیه و گرجستان و… اونها ماشین سوارمیشن ما هم ماشین سوار میشیم باپولی که ما برای خرید این خودرهای به اصطلاح لاکچری چینی پرداخت میکنیم در تمامی کشورهای منطقه میتوان بهترین خودروهای روز دنیا رو با برندهای مختلف خریداری کرد، واقعا افسوس و صد افسوس که عاقبت زندگی ما در ایران شده خرید خودروهای چینی با قیمتی معادل خودرهای اروپایی، ژاپنی و امریکایی

    1. Mohsrn می‌گوید

      ای که دستت میرسد کاری بکن??

  4. سینا می‌گوید

    چند روزی هست که هایما میخوام بخرم مدل ۹۶ مثلا ولی موندم سانتافه ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بام وتور ۲۷۰۰ سی سی بخرم یا هایما نمیدونم حقیقتا سانتافه ۲۰۰۸ با اینکه ۱۳ سال کار کرده حد اقل ولی هنوز زیباس و جادار البته هایما هم اپشن داره و یسیری میگن راضی هستیم کسی هایما توربو داره راهنمایی کنه یا کسی سانتافه قدیمی داره لطفا…

    1. شاهین می‌گوید

      سلام
      من سانتافه داشتم . عالیست – اما یادت باشد سانتافه با کارکرد ۱۳ سال خرج دارد خرج سنگین . ماشین چینی گارانتی دار ارجح هست

  5. سعید می‌گوید

    سلام تیگو ۷ ماشین خوبیه ولی ۱ میلیارد تومن قیمت فروش ش از طرف مدیران خودرو گران….
    با این پول میتوان توسان یا اسپورتیج کارکرده خرید….

  6. Mohsrn می‌گوید

    ای که دستت میرسد کاری بکن??

  7. ص می‌گوید

    ماشینهای چینی کیفیت و دوام قطعات ندارند فقط یک یا دوسال بی درد سر سوار میشوید بعدش یک پاتون همیشه مکانیکی هست و دونه دونه قطعات را عوض می کنید. همه ماشین های چینی برای جذب خریدار موتور ۱۵۰۰ سی سی ضعیف را پیشرانه کردن واسه ماشین دو تنی .که اینم خیلی ًضعیفه البته فقط برای جاهای هموار خوبه.
    نویسنده گرامی که تعدادی از ماشینهای چینی را نامبردند در پاراگراف آخر مقایسه و توضیح دادند ، اما ما مجبوریم فقط اینها را بخریم انتخاب دیگری نداریم

  8. رضا می‌گوید

    از استهلاک بالا و مصرف سوخت این ماشینا چیزی گفته نشد هایما که من دارم حداقل تو شهر ۱۶ لیتر مصرفشه بازم تو این چینیا چانگان از همه کم استهلاک تره دادشم داره میگه تو شهر ۷/۵ تا ۸ مصرفشه قطعاتشم بیشتر گیر میاد البته هایما هم هنوز واسه تامین قطعاتش گیر نیوفتادم.

  9. فرشاد می‌گوید

    سلام من هم چانگان ۹۷ دارم خیلی راضی هستم…مصرف سوخت پایین،سواری نرم،زیبا و جادار،شتاب خوب در حالت اسپرت،وسایل همه در نمایندگی موجود,شمال هم باهاش رفتم هم خودم هم سرنشینان راضی بودند…ماشین قبلیم هم مزدا نیو بود،صادقانه عرض کردم

  10. امیر می‌گوید

    سلام
    دوستان حتما هاوال h2 را امتحان کنید. سواری بسیار نرم و بدون صدا. موتور و گریبکس خیلی خوب و دقیق. با ماشین‌های کره‌ای راحت قابل مقایسه است.

  11. ف.ب می‌گوید

    منم چانگان دارم ۴۷ تا کارکردش ازش خیلی راضیم ، سواری نرم و بی صدا کم مصرف ، شتاب و قدرتش عالی نیست ولی کاملا راضی کننده است ، ماشین خانواده است نه کورس واقعا ازش راضیم ماشین قبلیم برلیان کراس بوده

  12. حمید می‌گوید

    سلام
    بنظرم در اسامی ماشین هایی که اشاره کردید جای ماشین بی وای دی اس۶ واقعا خالیه
    دور از انصافه که بخوایم کیفیت این خودرو را نادیده بگیریم
    در این سطح و لبل واقعا ماسین خوبیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.