پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی در ۵۰ سال گذشته

ایرانی‌ها بیشتر چه خودروهایی سوار شدند ...

0

پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی کدام هستند؟ این سوالی است که شاید پاسخش برای بسیاری از مردم و علاقمندان حوزه خودرو جالب باشد.

یکی از اعتراضات و نارضایتی‌های همیشگی ایرانیان محدودیت بازار خودروی‌های تولید داخل کشور، نبود تنوع در این بازار و استمرار در تولید یک نوع خودرو بدون اعمال تغییر در آن است. با وجود تصدیق تمامی این حقایق جاری در صنعت خودروسازی ایران، باید دید درصورت وجود تنوع در بازار، به مدد نمونه‌های خارجی، آیا استقبال از این تولیدات پرنقص و معضل داخلی کاهش می‌یابد؟

بررسی‌های آمار فروش خودروهای داخلی و خارجی طی ۵۰ سال فعالیت خودروسازان داخلی ثابت می‌کند که خودروهای داخلی با وجود تمام معایب و نواقص‌شان، حتی در سال‌هایی که واردات خودرو به صورت گسترده انجام می‌شد، همواره در بین پرفروش‌ترین‌های کشور بوده‌اند.

به طوری که خودروهای چینی و اقتصادی، اما متنوع‌تر و مدرن‌تر از تولیدات داخلی نیز که عموما در رده قیمتی خودروهای تولیدی ایران بودند به گرد پای پرتیراژ‌های داخلی نمی‌رسیدند. اکنون می‌خواهیم با بررسی پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی در تاریخ ۵۰ ساله خودروسازی کشور، به علل و عوامل فروش بالای آن‌ها بپردازیم.

پس همراه ما باشید تا با هم نگاهی به پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی ۵۰ سال اخیر بیاندازیم.

پراید - پرفروشترین ماشین ایرانی

پراید و متعلقاتش؛ پرفروش‌ترین ماشین ایرانی

بدون شک پرتیراژ‌ترین و پرفروش‌ترین خودرو داخلی ایران، پراید است. یک خودروی غیر ملی که امتیاز تولید آن از آمریکا به کره و از کره به ایران رسید. سایپا طی سال‌های ۷۵ تا ۹۹ بیش از ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار نسخه از این خودرو را تولید کرد و به فروش رساند. این آمار شامل همه‌ی پراید‌های تولیدی سایپا اعم از نسیم، صبا و خانواده X100 می‌شود.

پراید که در خانواده تقویت شده X100 به موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر با توان تولید ۶۳ اسب بخار قدرت مجهز بود، در تمام بیست و اندی سال تولیدش، از معضل نقص ایمنی رنج می‌برد. لحاظ کردن کیسه‌های هوای راننده و سرنشین کناری، تجهیز به ABS و تقویت بدنه نیز نتوانست معضل ایمنی پایین پراید را مرتفع سازد و این خودرو تا پایان زمان حضورش در خیابان‌ها و جاده‌های کشور لقب ارابه مرگ را به دوش خواهد کشید.

با این حال، دلیل فروش بالای پراید با وجود این نواقص، ذات اقتصادی آن است. مصرف کم، هزینه‌ نگهداری مناسب، دسترسی ساده و آسان به قطعات یدکی و بازار خرید و فروش خوب، همه از دلایلی بودند که باعث رونق کسب و کار سایپا توسط آن می‌شدند.

بنابراین اگر شخصی از شما سوال کرد که پرفروشترین ماشین داخلی کدام است؟ با قاطعیت می‌توانید نام پراید را عنوان کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت خرید و فروش پراید به سایت دیوار مراجعه کنید.

پژو ۴۰۵ - نگاهی به پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی

خانواده پرجمعیت پژو ۴۰۵

طبق آمار دقیق مرکز آمار کشور، از سال ۴۷ تا پایان سال ۹۹ بیش از ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه سواری در کشور تولید شده است. در این میان، خانواده پژو ۴۰۵ (۴۰۵، آردی، پارس)  بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه از این تولیدات را به خود اختصاص داده و رتبه دوم پرفروش‌ترین خودروی ایرانی را از آن خود کرده‌اند.

پژو ۴۰۵ در زمانِ خود، خودروی خوش ساخت و موفقی بود که با عقبه‌ قابل قبولش وارد ایران شد و جای خود را در بین خودروسازان کشور باز کرد. ایران خودرو تاکنون نسخه‌های متعددی را از این خودرو ارائه کرده که همیشه در بین خودروهای مورد استقبال بوده‌اند.

کیفیت ساخت، مشخصات فنی قابل قبول، ایمنی بیشتر نسبت به پراید و فضای خوب و کافی برای خانواده از دلایل اصلی استقبال از این خودرو است. اما پژو ۴۰۵ که در قالب‌های پارس و آٰردی با موتورهای مختلف ۱.۶ تا ۱.۸ لیتری عرضه شده است، از نظر مصرف سوخت همواره مورد نقد بوده و هزینه‌ی نگهداری آن نیز نسبت به پراید بیشتر است.

البته باید گفت که پژو ۴۰۵ مشکل تامین قطعات ندارد و بازار خرید و فروش آن نیز مورد قبول است. همین موضوع، عامل موثری بود تا این خودرو به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی تبدیل شوید.

 شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش پژو ۴۰۵ و آخرین قیمت خرید و فروش پژو پارس مطلع شوید.

پیکان - نگاهی به پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی

عالیجناب پیکان

پیکان که از اولین تولیدات صنعت خودروسازی ایران است، تا سال‌ها فاتح بی‌رغیب عنوان پرفروش‌ترین خودروی کشور بود. این خودرو که تولیدش در ایران از سال ۴۲ آغاز و تا سال ۸۴ ادامه یافت، یکی از پیشکسوتان محبوب ایرانیان است که همواره با احترام از آن یاد می‌کنند.

از این خودرو در طول سال‌های تولیدش بیش از ۲ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه فروخته شد تا همچنان پس از ۱۵ سال توقف تولید، رتبه سوم لیست پرفروشترین خودروهای ایرانی را در دست داشته باشد.

فروش بالای پیکان را باید مرهون انحصار بازار در سال‌های تولید این خودرو دانست. تا سال‌ها پیکان تنها خودروی اقتصادی داخلی بود که خرید و نگهداری آن در توان تمامی خانواده‌های قشر متوسط و پایین کشور بود و البته کیفیت قابل قبولی نیز داشت.

پیکان سرعت، قدرت و ویژگی‌های روز جهان خودروسازی را نداشت، اما رام و بی‌دردسر بود و البته ایمن‌تر از پراید و برخی دیگر از تولیدات امروزی داخل. طراحی قدیمی و خسته کننده و قدرت کم از معایب غیرقابل انکار پیکان بودند که به دلیل تنها انتخاب بودن این خودرو معمولا نادیده گرفته می‌شدند. 

 شما هنوز هم می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار آگهی‌های خرید و فروش پیکان را مشاهده کنید و ببینید که ماشین پرفروش داخلی همچنان بازار دست دوم گرمی دارد.

پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ جذاب؛ یکی دیگر از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی

خانواده ۲۰۶ و تیپ‌های ۶ گانه‌اش به‌علاوه نسخه صندوقدار اس‌دی، از محبوبان همیشگی بازار ایران هستند. آمار فروش ۸۰۰ هزار نسخه‌ای آن زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم تنها ۹ سال از آغاز مونتاژش در ایران می‌گذرد. بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که با گذشت زمان و تداوم شرایط به شکل فعلی، احتمالا ۲۰۶ به رتبه‌های بالاتری دست پیدا خواهد کرد.

پژو ۲۰۶ در زمان ورود به ایران یکی از مدرن‌ترین خودروهای داخلی بود که با قیمت مناسب در اختیار خانواده‌های نه چندان مرفه و متوسط کشور قرار می‌گرفت. در واقع ۲۰۶ خودرویی است که همچنان بین تمام اقشار ایرانی محبوب است و نفس مالکیت آن طبقه‌ای خاص نمی‌شناسد.

پژو ۲۰۶ شتاب، قدرت و مشخصات فنی قابل قبولی دارد و طراحی آن همچنان به‌روز و جذاب است. مصرف پایین و بازار خرید و فروش بسیار پررونق را نیز می‌توان از دیگر مزایای آن دانست. اما هزینه نگهداری بالاتر از پراید و ۴۰۵، گران بودن قطعات یدکی با وجود دردسترس بودن آن‌ها و فضای کوچک کابین را باید از معایب و مشکلات همیشگی این خودروی پرفروش داخلی دانست. 

ژیان

ژیان خاطره‌انگیز

شاید برای همه عجیب باشد که ژیان را در لیست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی تاریخ ۵۰ ساله صنعت خودروسازی کشور ببینند. اما آمار فروش بیش از ۱۲۳ هزار دستگاه این رتبه را در حقیقت کامل و غیرقابل انکار به ژیان می‌بخشد.

ناگفته نماند که ژیان رقیبان نوظهور و تازه نفسی مانند تیبا و ساینا دارد که به سرعت پیش می‌آیند و در آینده نزدیک این مقام را از او خواهند گرفت. اما در واقع ژیان نیز به عنوان اولین تولیدات صنعت خودروسازی ایران و تحت انحصار بازار چند محصولی بسته سال‌های جنگ و اوایل انقلاب، توانست در کشور پیشتاز باشد.

در فقدان مزایای خاص و با وجود معایب فراوان. ژیان را امروزه احتمالا تنها در موزه‌های خودروی کشور، کلکسیون‌های متفاوت و تاریخی یا پارکینگ‌های خودروهای از رده خارج ببینیم. 

با مراجعه به سایت دیوار می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش ژیان را مشاهده کنید. همچنین، با مراجعه به بخش خرید و فروش خودروهای کلاسیک و قدیمی می‌توانید از میان انواع خودروهای قدیمی انتخاب و خرید کنید.

 تیبا

بررسی بازار فعلی پرفروش‌ترین‌ خودروهای داخلی

خودروهای مونتاژی دیگری مانند سیلو، ورنا، آوانته، ماکسیما، مزدا ۳۲۳، مزدا۳، مگان، ریو، رنو ۵ و PK در بین پرفروش‌های بعدی ۵۰ سال اخیر کشور بوده‌اند. اما با توجه به آمار فروش صادر شده از سال ۹۸، به نظر معاملات این بازار با تحولات عجیبی مواجه خواهد شد. البته مشکلات عدیده تولیدکنندگان و کمپانی‌های مونتاژکننده را نیز نباید نادیده گرفت.

پایین آمدن تیراژ تولید به شکل بسیار جدی، که تحت تاثیر تحریم‌های صنعت خودرو سازی روز به روز شدت بیشتری می‌گیرد، به نظر نیاز به زمان زیادی برای تغییرات جدی در لیست فعلی دارد. در سال گذشته به ترتیب پراید، تیبا، ساینا و  پژو پارس در بین پرفروش‌ترین‌ خودروهای داخلی بوده‌اند و به نظر می‌رسد که توقف تولید پراید و تمرکز بیشتر سایپا بر تیبا و ساینا این خودروها را با فروش‌ بیشتری مواجه خواهد کرد.

البته بالا رفتن قیمت نمونه‌های صفر نیز می‌تواند در این تغییرات نقش مهمی داشته باشد. افزایش قیمت خودروها و پایین آمدن کیفیت تولیدات به دلیل مشکل در تامین قطعات، باعث شده که آمار فروش کاهش چشمگیری داشته باشد و بازار دست دوم‌ها رونق بیشتری پیدا کند. 

وقتی قیمت مهم است …

در انتها باید گفت، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قیمت خودروها، برای ایرانیانِ همیشه درگیر با اقتصاد مهم‌ترین گزینه در انتخاب است. در واقع، تاریخ خودروسازی کشور و حتی همین فهرست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی ثابت می‌کند که هرچه خودرو ارزان‌تر، دردسترس‌تر، کم‌هزینه‌تر و کم‌مصرف‌تر بوده، فروش بیشتری هم برای تولیدکننده به ارمغان آورده است.

نکته مهم دیگر برای ایرانیان بازار خرید و فروش است. خودرو باید هر زمان که لازم شد، تبدیل به پول نقد شود. این یک باور کاملا ملی برای ما ایرانیان است. بنابراین باید گفت، ایرانیان از کیفیت، خدمات، امکانات و تجهیزات خوب استقبال می‌کنند، اما وقتی قیمت تمام شده این مزایا در حد توان‌شان باشد.

امیدواریم که این فهرست پرفروش‌ترین ماشین‌های ایرانی برایتان جالب بوده باشد. نظر شما درباره این فهرست چیست؟ به نظر شما چه خودروهایی در آینده‌ای نزدیک در فهرست پرفروش‌ترین خودروهای داخلی قرار می‌گیرند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.