تاثیرگذارترین خودروهای جهان در دهه گذشته

مهم‌ترین خودورهای جهان در دهه گذشته

0

مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته کدامند؟ غیر از تمامی نام‌ها و مدل‌های ماندگاری که هرساله به‌دلیل راندمان و کارایی در صنعت خودروسازی به‌عنوان خودروی برتر اعلام می‌شود، تاریخ این تجارت نیز مثل هر هنر و صنعت دیگری پر از موارد خاص و ویژه بوده که شهرت‌شان چیزی فراتر از فاکتورهای آشنا و همیشگی بررسی یک اتومبیل است.

در مطلب امروز به بررسی برخی از از این موارد در دهه گذشته میلادی می‌پردازیم تا ببینیم در یک دهه گذشته تاثیرگذارترین خودروهای جهان در این صنعت چه بوده‌اند.

مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته کدامند؟

برخی از خودروها در طول هر دهه به‌خاطر شرایط تولید، فناوری جدید، اختراع و تحول یک بخش بزرگی از فرایند ساخت، برای همیشه تاریخچه خودروسازی را دچار تحول کرده‌ است. هرچند که وقتی به سال‌های نزدیک‌تر می‌رسیم، شمار این عناوین خاص که باعث تحول در این صنعت می‌شود، به‌دلیل همه‌گیری سریع علم و سرعت تکنولوژی کمتر شده است.

بااین‌حال، حتی در عصر ما و دانش روز خودروسازی هم موارد نادری پیش می‌آید که یک محصول را خواسته و یا ناخواسته تبدیل به خودرویی ماندگار می‌کند و به‌دلیل تأثیری که این خودروها بر روی روند خودروسازی در کل دنیا می‌گذارد، به نامی مهم تبدیل می‌شود.

۱ – تسلا مدل S

بی‌شک نه‌تنها فقط این مدل تسلا بلکه تمام کمپانی و در واقع نام تسلا عنوانی بسیار مهم در دهه گذشته خودروسازی محسوب می‌شود. اگر معیار تکنولوژی جدید را الکتریکی بودن خودروها و امید به پایان وابستگی به سوخت‌های فسیلی و بنزین در نظر بگیریم، به جرئت می‌توان گفت که این شرکت آمریکایی مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته را تولید کرده است.

مدل S سال ۲۰۱۲ معرفی شده است و در میان دیگر خودروهای تمام برقی جای می‌گیرد و یکی از تاثیرگدارترین خودروهای جهان در دهه گذشته است. در واقع، این مدل به‌نوعی آغازگر راه حرفه‌ای ساخت و فروش خودروهای الکتریکی پیشرفته در این صنعت محسوب می‌شود و برای همین جایگاه مهمی در این ۱۰ سال گذشته دارد. 

در سال ۲۰۱۳ تسلا مدل S به اولین ماشین تاریخ تبدیل شد که به‌عنوان یک محصول تمام‌برقی رتبه اول بازار فروش معاملات خودرو را در یک کشور و در یک ماه از آن خود کرد: ماه سپتامبر و دسامبر در نروژ و بعدها دوباره در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ در کشور دانمارک.

این مدل در ۲ سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی در سال و یکی از مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته شد. بعدها جای این خودرو را «مدل ۳» گرفت که آن هم به موفقیت‌هایی رسید.

شرکت تسلا به‌دلیل سابقه خوب مدل S این نام را در نسخه‌ای جدید و با شکلی تازه در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ به بازار محصولات خود برگرداند. در بین بسیاری از نظرسنجی‌ها این لیفت‌بک برقی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته شناخته شده است.

۲ – فورد موستانگ Mach-E

این دهه جدید معرف تکنولوژی و نسلی متحول‌شده در ساخت خودرو است؛ یعنی به نمایش گذاشتن و عرضه‌کردن اتومبیل‌های برقی. چه پیشنهادی از این جذاب‌تر که مدلی کلاسیک و محبوب بین تمام نسل‌ها یعنی فورد موستانگ دوست‌داشتنی را این بار به‌صورت برقی ببینیم؟ فورد این کار را با معرفی نسخه اس‌یووی برقی موستانگ در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ انجام داد؛ هرچند که فروش آن به اواسط سال ۲۰۲۰ رسید.

فورد موستانگ Mach-E توانست بهترین خودروی شاسی‌بلند آمریکا در سال ۲۰۲۱ شود و همچنین در همین سال موفق شد در بین ۱۰ رقیب صاحب‌نام دیگر خود مثل سه مدل مختلف از تسلا و محصولاتی از ولوو، آئودی و پورشه به‌عنوان بهترین خودروی برقی سال برسد. پس در نام‌بردن از آن در فهرست مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته شکی نیست.

تمامی مدل‌های نامزد این جایزه، تست سرعت، مسافت، کیفیت، ایمنی و سیستم تعلیق را توسط چند کارشناس گذراندند. در آزمایش حساس آخر، تمامی این ماشین‌ها با یک راننده فاصله ۱۰۰ مایلی بین دو شهر میشیگان تا ویرجینیا را طی کردند و به سطح کیفی آنها نمره داده شد. درنهایت موستانگ جدید برقی به رتبه نخست رسید.

این خودرو جزو تاثیرگذارترین خودروهای جهان در دهه گذشته است. در جولای ۲۰۲۱ نام این خودرو در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شد؛ چراکه سه راننده به‌صورت مجزا با یکی از این مدل‌های موستانگ برقی کل مسافت بلند و طولانی دور جزیره بریتانیای کبیر، یعنی چیزی بالغ بر حدود ۱۴۰۰ کیلومتر را فقط با ۳ توقف طی کردند.

جدیدترین آگهی‌های خودرو

۳ – ولوو XC90

یکی‌ دیگر از مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته ولوو XC90 است. دهه گذشته فقط مختص خودروهای برقی نیست؛ بلکه SUVها و یا همان شاسی‌بلند‌ها در این چند سال رشد عجیب و غریبی داشت. اگر ۲ دهه قبل از این را به نوآوری‌ها در سدان و هاچ‌بک اختصاص دهیم، بی‌شک این ۱۰ سال گذشته به SUVها تعلق دارد.

در این میان، نسل دوم مدل XC90 ولوو در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. این خودرو چهره‌ای بسیار زیبا و لوکس داشت و به عنوان بهترین ماشین شاسی بلند در سال ۲۰۱۶ دست یافت. مدل XC90 نقطه عطفی هم در این کلاس و هم در تاریخچه شرکت وولو در این چند سال به شمار می‌آید، چراکه XC90 اولین ماشین این کمپانی بود که بعد از تولد دوباره‌اش زیر نظر شرکت جیلی چین در پلت‌فرم به‌روز و جدید ولوو ساخته شد. تا قبل از ارائه این خودرو، به بازار نگرانی زیادی در بین مدیران ولوو در میزان شانس موفقیت آن دیده می‌شد؛ بااین‌حال به یکی از تاثیرگذارترین خودروهای جهان در دهه گذشته تبدیل شد.

درصد بسیار زیادی از قماری که تصمیم‌گیرندگان ولوو برای نجات این کمپانی کرده بودند و با تغییر طراحی و ماهیت ساختار محصولات این گروه خودروساز سوئدی، امید داشتند بالاخره روزهای روشن به این شرکت برگردد، بستگی به میزان تقاضا از این ماشین داشت. گویی نفس صاحبان ولوو از روز اول طراحی تا رونمایی و فروش این مدل در سینه حبس بود تا بالاخره به‌خاطر استقبال خوبی که از XC90 شد این سنگینی بر روی سینه آنها با احساس خوبی خالی شد.

طراحی خاص و جذاب این ماشین در کنار سطح کیفی ایمنی و رانندگی که ارائه کرد، حس لاکچری و رضایت خاطر را به صاحبانش القا می‌کرد. شاسی‌بلند باکیفیتی که در سال ۲۰۱۹ به فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در دنیا رسید.

۴ – فولکس واگن سری مدل‌‌های TDI دیزلی

در ادامه فهرست مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته به سراغ سری مدل‌‌های TDI دیزلی شرکت فولکس واگن می‌رویم. نام این سری خودروها در این دهه مهم است، به‌خاطر اینکه شرکت فولکس واگن در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ رسوا شد. به‌عنوان یک طرف‌دار صنعت خودروسازی احتمالاً در جریان این داستان باشید.

در سپتامبر سال ۲۰۱۵ انجمن حفاظت محیط‌زیست آمریکا به رسانه‌ها و البته دو خودروساز آلمانی فولکس واگن و آئودی خبر داد که سری مدل‌های TDI پیشرانه دیزلی این دو شرکت که در بازه سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ ساخته و به شمار تقریبی بیش از ۴۸۰ هزار دستگاه در آمریکا فروخته شده‌ است، آلایندگی بیشتر از مجاز تولید کردند.

این ماشین‌ها به یک دستگاه کنترل‌کننده میزان آلایندگی در قسمت مکانیکی مجهز بود. از همین طریق، اگر شرایط محیطی و کارکرد ماشین باعث افزایش تولید گازهای سمی و آلودگی بیش از حد مجاز شود، کنترلر با تغییر انرژی و فعال‌سازی هوشمند سنسورها این میزان را پایین نگه می‌دارد.

 در تست‌ها و آزمایش‌ها این فناوری جواب داده بود، اما بعد از بررسی‌های خیابانی مشخص شد که این کنترلر هنگام رانندگی از کار می‌افتد و خودروهای TDI دیزلی حدود ۴۰ برابر بیشتر از حد مجاز اکسیدهای نیتروژن در شهرها تولید می‌کند؛ چیزی که در آمریکا کاملاً برخلاف قانون است.

فولکس واگن این اتهام را پذیرفت و البته مشخص شد که این مشکلات فقط در تولیدات خاک آمریکا رخ داده است، اما ریشه این رسوایی تا چند خودروساز دیگر هم رفت و مشخص شد محصولات برخی از این شرکت‌ها در آزمایشات به‌خوبی عمل می‌کند، اما تغییرات عمدی آنها هنگام تولید انبوه در ساختار خودرو برای رسیدن به شتاب و سرعت بیشتر این آلودگی را بیشتر می‌کند. درنتیجه این اخبار منفی، فروش محصولات TDI دیزلی در کل دنیا را کاهش داد و سهام دو خودروساز آلمانی نیز افت زیادی داشت.

۵ – نیسان Leaf

تقریباً همه دنیا تسلا مدل S را به‌عنوان رتبه اول تاثیرگذارترین خودروهای جهان در دهه گذشته می‌شناسند، اما اگر بخواهیم با دید منصفانه نگاه کنیم، این خودروی Leaf نیسان ژاپن بود که در سال ۲۰۱۱ راه را برای تولید انبوه ماشین‌های برقی هموار کرد.

کامپکت هاچ‌بک نیسان در سال ۲۰۱۰ به بازار و خانه‌های آمریکاییان رفت و به مردم ثابت کرد یک ماشین الکتریکی باکیفیت می‌تواند گران نباشد و با قیمت معقولی عرضه شود. نسل دوم آن در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. با فروش خوبی که هر دو نسل آن در کلاس EV داشتند، این مدل خیلی زودتر از تسلا و در دسامبر ۲۰۱۹ به پرفروش‌ترین خودروی پلاگین برقی در تاریخ تبدیل شد.

برنده بهترین خودروی سبز سال ۲۰۱۰، بهترین خودروی سال اروپا در ۲۰۱۱ و ماشین برتر دنیا در سال ۲۰۱۱ به یکی از مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته و نام‌های ماندگار صنعت خودروسازی به‌ویژه در تکنولوژی ساخت خودروهای الکتریکی تبدیل شد و نیسان را تا چند سال به رتبه نخست خودروسازان دنیا تبدیل کرد.

به‌تازگی و در سال ۲۰۲۰ بالاخره مدل ۳ تسلا رکورد فروش Leaf را شکست و به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی تاریخ تا به امروز شناخته می‌شود.

جمع‌بندی مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته

باتوجه‌به مواردی که در فهرست تاثیرگذارترین خودروهای جهان در دهه گذاشته نام بردیم، می‌توان دریافت که امروزه تولید خودروهای برقی باکیفیت از اهداف اصلی خودروسازان مطرح جهان است. به امید روزی که خودروهای برقی در سراسر جهان جایگزین خودروهای بنزینی شود و کره‌ زمینی پاک از آلایندگی‌ها داشته باشیم.

نظر شما در مورد این فهرست مهم‌ترین خودروهای جهان در دهه گذشته چیست؟ جای کدام خودروها در این بین خالی است؟ خوشحال می‌شویم دانسته‌های خود را در قسمت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.