ب‌ام‌و با فناوری تغییر رنگ بدنه در نمایشگاه CES 2022 رونمایی شد

سمبل وضعیت یا فشن!

0

وقتی خودرویی را خریداری می‌کنیم، اولین چیزی که ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد ظاهر خودرو است. رنگ خودرو علاوه بر زیبایی، در قیمت آن بسیار مؤثر است. در نمایشگاه CES 2022 ب‌ام‌و با فناوری تغییر رنگ بدنه رونمایی شد. با این فناوری امکان تغییر رنگ سراسری خودرو را تنها با فشردن یک دکمه ممکن می‌کند.

فناوری تغییر رنگ ماشین هنوز به تولید انبوه نرسیده، ولی کانسپت iX Flow جدید ب‌ام‌و نشان می‌دهد که دست‌کم یک کمپانی خودروساز در تلاش برای به ثمربخشی به آن است. البته رنگ بدنه خودروی جدید BMW نمی‌تواند به ناگهان از قرمز به مشکی و سپس به آبی تغییر کند، ولی iX Flow که در نمایشگاه CES سال جاری عرضه شد، قدم مهمی به سوی این هدف است.

ب‌ام‌و با فناوری تغییر رنگ بدنه چگونه‌ است؟

بدنه iX Flow به‌ واسطه E Ink تغییر رنگ می‌دهد؛ همان ماده‌ای که در ساخت نمایشگرهای کاغذی کتاب‌‌خوان‌های الکترونیکی مثل کیندل آمازون استفاده می‌شود. بدنه خودروی iX پوشیده از میلیون‌ها میکروکپسول E Ink است که ضخامت آنها به تار موی انسان می‌رسد. هر کپسول با رنگدانه‌های سفید با شارژ منفی و رنگدانه‌های مشکی با شارژ مثبت پر شده است. سپس یک میدان الکتریکی باعث اجتماع رنگدانه‌های سفید یا مشکی در سطح میکروکپسول‌ها می‌شود.

هنگامی که این ماده سیگنال‌های الکتریکی را دریافت کنند که یک اپلیکیشن تلفن کنترل می‌کند، پیگمنت‌های متفاوتی را به روی سطح می‌آورد و باعث می‌شود خودرو رنگ یا طراحی متفاوتی مانند نوارهای مسابقه پیدا کند. در آینده این تغییرات با دکمه‌ای در داشبورد خودرو یا شاید حتی با اشاره دست قابل‌کنترل خواهد بود.

طبق اعلام شرکت ب‌ام‌و، برای حفظ رنگی که راننده انتخاب می‌کند، هیچ انرژی‌ای نیاز نیست.

کلارک گفت: «مورد محبوب من برای استفاده از تغییر رنگ، برای تأثیرگذار روی انعکاس نور خورشید است. در روزهای گرم و آفتابی، می‌توان رنگ خودرو را به سفید تغییر داد تا نور خورشید را منعکس کند، اما در روز سرد می‌توان به رنگ سیاه تغییر رنگ داد تا گرما را جذب کند.»

تغییر رنگ از خاکستری به سفید شاید در ظاهر دستاورد چندان بزرگی نباشد، ولی پالت ساده تغییر رنگ در دنیای امروزی کاربردهای متعددی دارد. طبق گفته‌های شرکت ب‌ام‌و، تغییر رنگ بدنه خودرو از سفید به خاکستری می‌تواند دمای درون خودرو را بسته به فصل تنظیم کند. رنگ سفید بدنه اشعه گرم خورشید را بازتاب و به خنک‌سازی درون ماشین کمک می‌کند. از طرف دیگر در فصول سردتر، رنگ تیره باعث جذب بیشتر گرمای آفتاب می‌شود و زمان لازم برای گرم‌کردن فضای داخل را کاهش می‌دهد.

ب‌ام‌و همچنین این فناوری را راهی می‌داند که مالکان خودرو می‌توانند با کمک آن خودرو را با مُد همراه یا حس‌وحال خود را با آن بیان کنند. ب‌ام‌و چیزی درباره‌ اینکه آیا این فناوری به یک خودروی تولیدی تبدیل می‌شود یا نه، بیان نکرده، اما قطعاً یک ویژگی عالی است. برای دسترسی به آن باید ۱۵ دلار در ماه هزینه کرد.

فناوری الکتروفورتیک در مصرف انرژی نیز صرفه‌ جویی کرده و در حال حاضر تنها به جریان برای تغییر رنگ احتیاج دارد. ب‌ام‌و با فناوری تغییر رنگ بدنه به مالکان اجازه می‌دهد خود را آن‌گونه که می‌خواهند نشان دهند؛ درست مثل یک سمبل وضعیت یا فشن.

آگهی‌های خرید و فروش ب‌ام‌و

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.