همه‌چیز درباره آیین نامه واردات خودرو

0

آیین نامه واردات خودرو شرایط واردات خودروهای خارجی را مشخص کرده که مهم‌ترین بند آن سقف قیمت ۲۰ هزار یورویی است.

بیش از سه ماه از انقضای قانون منع واردات خودرو می‌گذرد و در این مدت، اخبار و حواشی متعددی درباره بندهای آیین نامه واردات خودرو در رسانه‌های مختلف منتشر شد. پس از کش و قوس‌های فراوان، آیین نامه واردات بالاخره در تاریخ ۲۶ مردادماه سال ۱۴۰۱ به تصویب هیئت وزیران رسید و چندی پیش توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

ممنوعیت واردات خودرو

  • واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ ممنوع شد. به دنبال اعمال تحریم‌های بین‌المللی و کاهش فروش نفت، دولت تصمیم گرفت تا با وضع قانون ممنوعیت واردات خودرو، از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.
  • آثار مخرب این تصمیم خیلی زود در صنعت خودروسازی کشور نمایان شد و رئیس‌ دولت سیزدهم اواخر سال ۱۴۰۰ به لزوم از سرگیری فرایند واردات خودرو تأکید کرد.
  • با صدور این دستور و همین‌طور موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعتبار قانون منع واردات خودروهای خارجی به کشور در آخرین روز اردیبهشت‌ماه به پایان رسید.

صدور دوباره مجوز واردات خودرو

  • اواسط خردادماه رئیس مجلس مجوز ۵ ساله واردات خودرو را به وزارت صمت ابلاغ کرد. این مجوز، وظیفه واردات خودرو را بر عهده دولت گذاشت و قرار بر این شد که آیین نامه واردات نهایتا ظرف یک ماه آینده (تیرماه) تدوین و تصویب شود تا بلکه واردات خودرو از مهرماه به حالت اجرا درآید.
  • با این وجود، اختلاف‌نظرهای بسیاری در مورد بندهای آیین نامه وجود داشت و حتی برخی مسئولین و نهادهای مهم مثل بانک مرکزی، تمایل چندانی به پیگیری این طرح نداشتند.
  • همین باعث شد تا تصویب آیین نامه واردات خودرو با یک تأخیر طولانی‌مدت مواجه شود. در این میان اخبار و حواشی متعددی درباره بندهای آیین نامه به گوش می‌رسید که برخی آن‌ها امیدوارکننده بودند و برخی دیگر مورد انتقاد قرار گرفتند.
  • اواخر تیرماه معاون حمل و نقل وزارت صمت از تدوین آیین نامه واردات خودرو و قرار گرفتن آن در صف بررسی توسط هیئت دولت خبر داد. وی با تأیید بر ممنوعیت واردات خودروهای دست‌دوم، مهر باطلی بر یکی از داغ‌ترین اخبار روز کوبید.
  • هفته‌های بعد نیز با گزارش‌های متعددی در خصوص محدودیت سقف قیمت خودروها، حداکثر حجم مجاز موتور، تعرفه واردات و تأکید دولت بر ورود خودروهای اقتصادی به کشور همراه بود و بازار خودرو در یک رکود بی‌سابقه فرو رفت.

آیین نامه واردات خودرو شامل چه مواردی است؟

پس از یک تأخیر طولانی، بالاخره هیئت وزیران در روز ۲۶ مردادماه آیین نامه واردات خودرو را به تصویب رساند. وزیر صمت در ۲ شهریورماه خبر نهایی شدن متن آیین نامه را اعلام کرد.

  • آیین نامه واردات خودرو به تازگی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده که محتوای آن را به صورت زیر خلاصه می‌شود.
سقف واردات خودرو حداکثر ۲۰ هزار یورو بوده و اولویت واردات با خودروهای اقتصادی زیر ۱۰ هزار یورو است.
  • خودروهای خارجی تنها به شرط ثبت سفارش و تخصیص ارز جواز ورود به کشور را دارند. همچنین ارزش گمرکی بر اساس قوانین امور گمرکی محاسبه می‌شود.
  • در آیین نامه قیمت به صورت فوب در نظر گرفته شده. به عبارت دیگر قیمت کلی خودرو به علاوه هزینه حمل و نقل بیمه نباید از ۲۰ هزار یورو بیشتر شود.
آن‌طور که «علی خسروانی»، کارشناس خودرو در توییتر خود نوشته، احتمالا قیمت تمام شده این خودروها برای مصرف کننده ایرانی دو برابر قیمت جهانی آنها خواهد بود.
  • پیش از این سقف قیمت واردات خودرو ۴۰ هزار یورو بود. با آیین نامه فعلی بسیاری از خودروها از جمله تویوتا لندکروز، هیوندای جنسیس و غیره که پیش از این وارد کشور می‌شدند، امکان واردات ندارند. در نتیجه حباب قیمتی این خودروها که چندین برابر بازار جهانی است، به قوت خودش باقی می‌ماند.
  • خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شوند. پیش از این هم ۵۰۰ دستگاه هایما در بورس کالا عرضه شدند که قیمت آنها کمتر از بازار بود.
  • وزارت صمت موظف است به منظور توسعه و پیشرفت خودروهای اقتصادی، علاوه بر پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات لازم را جهت هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش محصولات داخلی انجام دهد.
  • واردات خودروهای سواری به صورت سرمایه‌گذاری خارجی جهت استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی مجاز است.
  • به عبارت دیگر ارز مورد نیاز واردات خودرو از ۲ محل تامین می‌شود. بخش اصلی منابع حاصل از صادرات تا سقف یک میلیارد یورو است و بخش دوم سرمایه‌گذاری خارجی است که سقفی برای آن تعیین نشده است.
  • کارشناسان خودرو پیشنهاد استفاده از از ارز دولتی برای خودروی شخصی و استفاده از ارز شخصی برای خودروی عمومی را غیر منطقی می‌دانند.
توجه! واردات خودروهای وارداتی هیبریدی و تمام برقی تنها برای مناطق آزاد مجاز بوده و هزینه راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ بر عهده واردکنندگان است.
  • کارشناسان خودرو هشدار داده‌اند هزینه تامین شبکه برق و ایستگاه‌های شارژ مورد نیاز خودروهای هیبریدی بسیار هزینه‌بر است. در نتیجه تحمیل این هزینه به واردکنندگان، واردات خودروهای برقی یا هیبریدی را به شدت کاهش داده یا بی‌اثر می‌کند.
سقف منابع ارزی لازم برای واردات خودرو حداکثر معادل ۱ میلیارد یورو در نظر گرفته شده است. بنابراین بین ۵۰ تا حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو با ارز دولتی وارد کشور می‌شود.
  • بانک مرکزی باید منابع ارزی لازم برای واردات خودرو را مورد تأیید قرار دهد.
  • بانک مرکزی و وزارت صمت مسئولیت تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف در خصوص چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت واردکنندگان را بر عهده دارند.
  • وزارت صمت باید هر سه ماه یک‌بار، گزارش اجرای این تصویب‌نامه به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه دهد.
  • خودروهای وارداتی باید استاندارد زیست محیطی یورو ۶ داشته باشند.
علیرغم وجود تحریم‌ها، ایران برای واردات خودرو با شرکت‌های مطرحی همچون تویوتای ژاپنی، و چندین شرکت آلمانی، چینی و هندی مذاکره کرده است.
  • آن‌طور که محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی می‌گوید ۷۰ درصد تقاضای خودرو برای سه دهک کم‌درآمد است. بر این اساس برنامه‌ریزی برای واردات خودرو‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی است که از کیفیت خوبی هم برخوردار باشند.
  • به گفته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مرحله اجرایی واردات خودرو از اول مهر ماه آغاز می‌شود.
  • متقاضیان مشمول تا ۱۹ شهریور فرصت دارند درخواست خود را بر اساس آیین نامه واردات خودرو ثبت کنند.

  • سخنگوی وزارت صمت سه گروه اولویت نخست مشمول آیین نامه واردات خودرو را واردکنندگان خودروی اقتصادی، سرمایه‌ گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد برشمرد.
  • حداکثر تا آخر شهریور اسامی شرکت‌هایی که امتیاز بیشتری از الزامات آیین نامه واردات خودرو به دست آورده‌اند اعلام می‌شود.
  • حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره زمان واردات گفته طی یک ماه آینده یک آیین‌نامه اجرایی تدوین شده و روند عملیاتی بلافاصله آغاز می‌شود.
به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس اولین محموله خودروی خارجی بر اساس آیین نامه جدید، آذر ماه امسال وارد کشور خواهد شد.

کدام خودروها شانس واردات دارند؟

بر اساس آیین نامه واردات خودرو قیمت تمام شده بر اساس فوب نباید از ۲۰ هزار دلار فراتر برود. شانس خودروسازهای کر‌ه‌ای، ژاپنی و چینی برای حضور در بازار ایران بیشتر از دیگران است.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت تاکید کرده که واردات خودروهای دست دوم به کشور ممنوع است.

در ادامه نگاهی به با کیفیت‌ترین خودروها خواهیم داشت که بیشترین شانس را برای حضور در بازار ایران دارند.

کیا اپتیما (K5) مدل ۲۰۲۲

اپتیما را که می‌شناسید؟ کیا K5 نسل جدید همان اپتیما است که با ظاهری عضلانی و جذاب، موتور پر قدرت ۲ لیتری و ۱۵۰ اسب بخاری روانه بازار شده است.

این مدل با کابین چشم‌نواز دو رنگ، آپشن‌های جذاب مثل سنسور پارک، هشدار تصادف و قیمت زیر ۲۰ هزار دلار از اصلی‌ترین گزینه‌های واردات به ایران است.

کیا سراتو مدل ۲۰۲۲

سراتو از نام‌های آشنا در بازار ایران است و بسیاری از آن خاطره خوش دارند.

کیا سراتو ۲۰۲۲ با موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی، ۱۲۸ اسب بخار قدرت و گیربکس اتومات در تیپ‌های متفاوت قیمتی بین ۱۸ تا ۱۹۵۰۰ دلار دارد.

جک J7 مدل ۲۰۲۲

خودروهای چینی برند جک به واسطه کیفیت مناسب در ایران و کشورهای دیگر مورد استقبال بوده‌اند. یکی از خودروهای با کیفیت و زیر ۲۰ هزار دلاری این برند، جک J7 مدل ۲۰۲۲ است که قیمت مناسب و امکانات جذابی دارد.

این خودرو در چند تیپ با موتور ۱.۵ لیتری، ۱۴۸ اسب بخار قدرت و گیربکس ۶ سرعته دستی یا اتومات CVT عرضه می‌شود.

جک J7 مدل ۲۰۲۲ امکاناتی مثل سانروف برقی، نمایشگر ۷ اینچی، ۶ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسور پارک و دوربین دید عقب دارد.

جک J7 مدل ۲۰۲۲ وارد بازار مکزیک شد

کیا سول مدل ۲۰۲۰

کیا سول با موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر از کراس‌اوورهای کوچک و محبوب خانوادگی است. این خودرو با توجه به تیپ، ظرفیت مناسب و قیمت ۵ هزار دلاری شانس بالایی برای حضور در ایران دارد.

کیا سلتوس مدل ۲۰۲۲

یکی از جذاب‌ترین کراس‌اوورهای کره‌ای با موتور ۱.۶ لیتری و قدرت ۱۲۱ اسب بخاری کیا سلتوس است.

این خودرو از نظر عملکرد فنی و طراحی ظاهری شرایطی ایده‌ال دارد و با قیمت ۱۸۵۰۰ دلاری از نامزدهای واردات به ایران به شمار می‌رود.

نیسان مگنایت

از آنجا که تمرکز اصلی در آیین نامه واردات خودرو روی خودروهای زیر ۱۰ دلار خواهد بود، نیسان مگنایت هم از نامزدهای اصلی واردات به ایران است.

این خودرو ۷۵۰۰ دلاری موتور سه سیلندر ۷۱ اسب بخاری با گیربکس ۵ سرعته دستی دارد. مصرف نیسان مگنایت ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و امکاناتی مثل ترمز ABS و کیسه هوا سرنشین و راننده دارد.

هیوندای آئورا

این خودرو همان نسخه سدان هیوندای i10 است که همین حالا هم در بازار کشور موجود است. موتور ۱.۲ لیتری آن ۸۲ اسب بخار تولید می‌کند و گیربکس ۵ سرعته دستی دارد.

ظاهر چندان جذابی ندارد اما از مزایای یکی از تیپ‌های آن موتور پایه گاز سوز است که می‌تواند در بازار ایران جذاب باشد.

دیگر خودروها

موارد معرفی شده در جدول زیر هم به عنوان اسامی خودروهای وارداتی مطرح شده‌اند. البته در این جدول صرفا قیمت در نظر گرفته شده و ممکن است از نظر حجم موتور محدودیت‌‌هایی برای واردات وجود داشته باشد.

نام خودروقیمت به دلار
تویوتا کرولا هیبرید۲۰,۴۲۵
نیسان ورسا۱۵۵۸۰
نیسان سنترا۱۹۹۵۰
کیاسول۱۹۹۷۰
کیاریو۱۶۴۵۰
کیاریو ۵ در۱۷۳۹۰
کیافورته۱۹۴۹۰
میتسوپیشی میراژ SEG4۱۹۲۵۰
میتسوپیشی میراژ G3 BlackEdition۱۸۵۹۵
هیوندای اکسنت SE۱۷۹۳۵
نیسان ورسا S۱۸۸۸۰
کیاریو S۱۸۳۴۰

در آخر

واردات خودرو با اهداف مختلف به اجرا درمی‌آید و بدون شک تأثیر مثبتی در صنعت خودروسازی کشور و بازار خواهد داشت.

ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، عرضه خودروهای متنوع با کیفیت و ایمنی بالا، رفع کمبود خودروهای ارزان‌قیمت، رقابت بین خودروسازان داخلی و تشویق آن‌ها به ساخت محصولات بهتر بخشی از این مزایاست. همچنین تبدیل خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی و تنظیم قیمت‌ها، دسترسی خودروسازان به تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های روز دنیا و غیره، از جمله مزایای مهم واردات خودرو به حساب می‌آیند.

آینده به خوبی نشان خواهد داد که بندهای آیین نامه واردات خودرو تا چه حد می‌توانند انتظارات دولت از واردات خودرو را برآورده سازند.

***

جدیدترین آگهی‌های خودرو

***

 اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.