بیشترین و بالاترین سطح گارانتی قوای محرکه برای شاهین

ضمانت طولانی‌تر بخش قوای محرکه

0

شرکت سایپا به توصیه برخی کارشناسان و فعالان محیط‌زیست و در راستای حفاظت از گونه ارزشمند شاهین ایرانی، نام سدان جدید خود را در اسفند ماه ۹۸ از رهام به شاهین تغییر داد. درنهایت از سال ۱۴۰۰ به‌‌تدریج سری اول سایپا شاهین به دست مشتریان رسید و بالأخره بعد از مدت به‌نسبت طولانی، چرخ‌های این سدان ایرانی با آسفالت جاده‌های کشورمان تماس پیدا کرد. در حال حاضر، بیش از ۱۲ هزار دستگاه شاهین دنده‌ای تیپ G وارد جاده‌های کشور شده‌ است و سایپا می‌خواهد به‌‌زودی تولید نسخه اتوماتیک این سدان ملی را آغاز کند.

شاهین دارای بیشترین و بالاترین سطح گارانتی قوای محرکه است. بررسی مدت‌زمان و نحوه پوشش گارانتی خودرو شاهین نشان می‌دهد که این سدان ملی، ضمانت طولانی‌تری را برای بخش قوای محرکه نسبت به رقبای هم‌کلاس خود دارد.

سایپا شاهین به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر تولید می کند. همان طور که می‌دانید، در ابتدا قرار بود سایپا محصول جدیدش را با پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری برلیانس روی خط تولید ببرد، اما به‌دلیل آغاز تحریم‌ها نقشه عوض شد و پلن B یعنی استفاده از همان موتور قدیمی مگا موتور روی میز مهندسان وطنی قرار گرفت.

از آنجایی که پیشرانه ۸ سوپاپ قدیمی و کم‌‌حجم M15 (همان موتور تیبا و ساینا) قادر نبود نیازهای یک خودرو گران‌تر و سنگین‌تر را برطرف سازد، تصمیم بر آن شد که پیشرانه قدیمی دست‌‌خوش یک سری اصلاحات و تغییرات اساسی قرار گیرد که مهم‌ترین آن اضافه شدن توربو بود. نتیجه این کار از دو جهت قابل بررسی است: از دیدگاه مثبت می‌توان گفت که موتور جدید M15TC جدا از دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۵، توانسته ۲۳ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از مدل تنفس طبیعی تولید کند که اختلاف محسوسی به حساب می‌آید؛ اما در روی دیگر سکه، برای مشتریان توجیه اقتصادی چندانی ندارد که برای فقط ۱۳ نیوتن‌‌متر گشتاور بیشتر از یک خودرو تنفس طبیعی معمولی (در سطح EF7)، دردسرهای یک پیشرانه توربو را به جان بخرند.

در حال حاضر، رقبای هم‌‌قیمت این خودرو گشتاوری در بازه ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتن‌متر را تولید می‌کنند. همچنین جعبه‌دنده این خودرو از نوع F185 و ۵ سرعته دستی است که فناوری ساخت بالاتری را نسبت به سایر رقبای هم‌‌قیمت خود دارد و ساختار تعویض دنده جدید در آن رعایت شده است.

شاهین با وجود اینکه به‌عنوان یک سدان توربوشارژر شناخته می‌شود، دارای گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری است که نسبت به رقبا ۲۰ هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری دارد. باید به این نکته توجه داشت که امروزه رقبای جدید شاهین دنده‌ای با گارانتی پایه وارد بازار شده‌ است و ضمانت فنی کمتری را نسبت به محصول جدید سایپا دارند.

مشخصات شاهین شامل ظرفیت باک خودرو ۴۷ لیتر، رینگ ۱۵ اینچ فولادی و آلومینیومی، سایز تایر ۱۸۵/۶۵۰ R۱۵، ترمز جلو و عقب خنک‌شونده دیسکی است. تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی شاهین شامل ایربگ راننده، ایربگ سرنشین جلو، کمربند پیش‌کشنده سرنشینان جلو، هشدار بستن کمربند راننده، سطح ایمنی مطابق با استاندارد‌های اروپا ECE ، مجهز به سیستم‌های SBD ،ABS ،BAS و هشدار تعویض دنده GSI، سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ، سوئیچ‌های روی فرمان سیستم پخش صوتی است.

در نسخه S، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، مولتی‌مدیا ۷ اینچ، سوئیچ‌های روی فرمان سیستم پخش صوتی، دوربین دید عقب وجود ندارد. در شاهین G نیز رادیو پخش مجهز به پورت USB و AUX وجود ندارد، اما در بقیه مشخصات هر دو خودرو یکسان است.

آگهی‌های خرید و فروش شاهین

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.