پروژه های TF21 و TF22 ایران خودرو جایگزین کدام خودروها می‌شوند؟

پروژه TF21 و TF22

0

محصول جدید ایران خودرو قرار است وارد بازار شود. شرکت ایران خودرو در فرودین‌ماه ۱۴۰۱ طراحی و تولید یک محصول کاملاً جدید، مدرن و با استانداردهای روز جهان را آغاز کرده است. گروه صنعتی ایران خودرو در راستای تسریع در تولید و عرضه محصول جدید و مطابق سلایق و انتظارات جامعه، محصولات دو پروژه K125 و TF21  را به‌صورت موازی اجرا می‌کند. نمونه مفهومی پروژه TF21 که هم‌‌زمان با تعطیلات نوروزی توسط تیم معاونت تحقیقات طراحی و تکوین محصول ایران خودرو آماده‌سازی شده است، به تأیید مدیرعامل این شرکت رسیده و برای تولید و عرضه آماده‌‌سازی می‌شود.

پروژه موسوم به TF21 و TF22 هرچند پروژه جدیدی نیست و صحبت از آن به دوره مدیریت فرشاد مقیمی باز می‌گردد، اما برای اولین‌بار در روز نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ و تعطیلات نوروز به تصویب مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو رسید. محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با استایلی متمایز، با تجهیز خطوط تولید و ایجاد آمادگی در شبکه تأمین اواخر نیمه نخست سال آینده وارد بازار خواهد شد.

این محصولات دارای استانداردهای ۸۵ گانه مصوب و روز و دارای استحکام و ایمنی زیاد بوده و منطبق با طرح ارتقای کیفیت از مرحله طراحی پس از طی‌کردن تمامی مراحل و گذر از دروازه‌های تکوین محصول قابلیت تولید و عرضه خواهد داشت. بر اساس اطلاعات موجود مدل مفهومی این پروژه با مقیاس ۱٫۱ در ایران خودرو ساخته شده است و برنامه زمان‌‌بندی ۱۸ ماهه مطابق با استاندارد تعریف‌شده جهانی نیز برای طراحی تا تولید این پروژه در نظر گرفته شده است.

ایران‌ خودرو مدعی است که قرار است خودرویی در کلاس B بر روی یک پلتفرم جدید راهی بازار کشورمان کند، اما بررسی‌های انجام‌شده حکایت از آن دارد که پروژه TF21 نیز همچون دیگر پروژه‌های ایران‌ خودرو و سایپا توسعه‌ای بر روی دیگر پلتفرم‌های قدیمی است و در واقع داستان ساخت محصولی کاملاً جدید از ریشه در ابهام است. اجرای این پروژه توسط تیم معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران ‌خودرو در حال انجام است.

جدیدترین آگهی‌های خودرو

ایران‌ خودرو پیش از این مدعی بود که در TF21 کلیت بدنه و سازه خودرو ۲۰۶ را حفظ خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد در تعریف جدید و بر اساس ایده‌هایی که از این خودرو منتشر شده، تغییرات اعمال‌شده جدید بر روی بدنه ۲۰۶ عمیق‌تر از آن است و به‌عنوان مثال تریم درب عقب، زاویه ستون A و حتی ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز دستخوش تغییر شده و به نظر می‌رسد این‌بار با یک ۲۰۶ کراس تغییر شکل داده شده رو‌به‌رو خواهیم شد. هرچند که این تغییرات همچنان بر روی پلتفرم قدیمی ۲۰۶ اعمال خواهد شد.

نکته جالب در خصوص این پروژه قابلیت اجرای استانداردهایی مانند تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و پوشش‌‌دهنده سایر استانداردهای خودروسازان معتبر جهانی است. محصول این پروژه با پیشرانه سری TU وارد بازار می‌شود و در مرحله نخست قرار است به گیربکس دستی مجهز باشد. در گام بعد این خودرو با گیربکس اتوماتیک و پیشرانه ۳ استوانه‌ای IK3 تولید خواهد شد.

طبق اطلاعاتی که منابع آگاه از شرکت ایران خودرو آن را رسانه‌ای کرده‌اند، مهندسان این شرکت برای طراحی محصول TF21 ایران خودرو از خودروهای سایز کوچکی مانند هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ و به‌‌خصوص از خودروی رنو کویید الگوبرداری کرده‌اند. پس احتمال کمی دارد که ایران خودرو از مگاپلتفرم IKP1 برای ساخت این محصول جدیدش استفاده کرده باشد.

در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ تصاویری از برنامه‌ها و اهداف ایران خودرو به نمایش درآمد که اطلاعات جدیدی از جمله طراحی کراس اوور جدید ایران خودرو در آن دیده ‌شد، اما تصویری از پروژه‌های آینده ایران خودرو نیز در آن وجود داشت که جالب‌توجه بود.

محصولات پروژه TF21 و TF22 در سگمنت B قرار دارد، قرار است جایگزین دو خودروی پرطرف‌دار ایران خودرو شود. پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ دو محصولی است که انتظار می‌رود با ورود محصول پروژه TF21 و TF22 به پایان تولید خود نزدیک شود که البته تا تحقق آن زمان زیادی باقی مانده است.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.