وعده‌های وزیر صمت درباره‌ قرعه کشی خودرو تحقق نمی‌یابد

قرعه کشی خودرو ادامه دارد!

0

این روزها قرعه کشی خودرو به یکی از داغ‌ترین موضوعات در گفت‌وگوهای مردم تبدیل شده است. در این میان اگرچه عده‌ای از این مسئله به عنوان فرصت یاد می‌کنند، اما برخی کارشناسان نتیجه آن را مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

کاهش سطح تولید طی ۳ سال گذشته و افزایش فزاینده تقاضای خرید خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای به همراه قیمت‌گذاری دستوری را باید از عوامل مهم ناکارآمدی طرح‌هایی از این دست دانست.

این روزها زمزمه‌های زیادی در خصوص حذف شیوه قرعه‌ کشی برای فروش محصولات خودروسازان داخلی شنیده می‌شود؛ موضوعی که طی ماه‌های گذشته بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بااین‌حال بنابر نامه اخیر فاطمی امین، وزیر صمت، به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قرعه کشی خودرو تا زمان برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا ادامه خواهد داشت.

جدیدترین آگهی‌های خودرو

ارسال این نامه و دستور جدید وزیر صمت برای ایجاد سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو در حالی رخ می‌دهد که مطابق آمار ارائه‌شده از سوی ایران‌خودرو و سایپا، تولید خودرو در ایران روندی کاهشی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه می‌کند و عرضه خودرو به بازار روزبه‌روز در حال کاهش است.

طرح آزادسازی همزمان قیمت و واردات خودرو پیشنهاد داده شده است. گرچه اظهار نظرها در این ‌باره متفاوت است، اما برخی فعالان بازار خودرو بر این باورند که شیوه توزیع محصولات خودروسازان داخلی باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد.

در سوی دیگر اما برخی محصولات همچون سایپا شاهین، وانت نیسان و محصولات خانواده هایما از ایران‌خودرو بدون قرعه کشی به فروش می‌رسد. بنابراین فروش تمامی خودروهای تولید داخل فقط از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی، موجب ایجاد هرج‌ومرج بیشتر در بازار خودرو خواهد شد.

هدف مورد نظر در این طرح این است که بتوان میزان شفافیت فرآیند عرضه را بیشتر کرد و علاوه بر آن تمهیداتی اندیشید که خودرو به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

بر همین اساس، سازمان حمایت تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه فرصت دارد تا سامانه متمرکز فروش خودرو را راه‌اندازی کند و تمامی خودروسازان هم مکلف خواهند بود تا از تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، فروش خودرو را با هماهنگی سازمان حمایت انجام دهند. دستورات اعلام شده توسط وزیر صمت شبهات فراوانی دارند و انتظار می‌رود طی روزهای آتی توضیحات بیشتری در مورد سامانه فروش متمرکز و دور جدید قرعه کشی خودرو اعلام شود.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.