خودروی شاهین وارد بورس کالا شد

پذیرش خودروی شاهین در بورس کالا

0

‫نهاد ریاست جمهوری طرحی را با عنوان «ساماندهی صنعت خودرو به‌سوی پیشتازی» تهیه کرده است. دولت در این طرح به‌دنبال راهکارهایی برای موضوعات و چالش‌های کلان صنعت خودرو مانند قیمت‌‌گذاری، خصوصی‌سازی و ساختار شرکت‌های خودروساز است.‬

‫یکی از نکات مهم ذکرشده در این طرح حذف قیمت‌‌گذاری دستوری است‌؛ در واقع پیشنهاد شده است که قیمت‌ها با مکانیزم عرضه و تقاضا از مسیر بورس کالا تعیین شود که در این صورت، بازگشت شورای رقابت به مراحل قیمت‌‌گذاری خودرو در عمل غیرممکن به نظر می‌رسد.‬

بعد از آنکه آقای عشقی (رئیس سازمان بورس) از درخواست جدی یکی از خودروسازان برای عرضه یکی از محصولاتش در بورس کالا خبر داده بود، سرانجام در تاریخ ۲۴ اسفندماه سال گذشته مشخص شد که خودروساز موردنظر، شرکت سایپا بوده و خودرویی که برای اولین‌‌بار به بورس رفته نیز خودرو شاهین دنده‌ای است.

جدیدترین آگهی‌های خودرو

احمد رحیمی با بیان اینکه خودروی شاهین در بورس کالا پذیرش شده است، اظهار کرد: «باتوجه‌به مستنداتی که ارائه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود.»

وی در ادامه گفت: «عرضه کالا به‌صورت فیزیکی است و اینکه چطور عرضه می‌شود، میزان پرداخت اولیه چقدر است، چه کسانی می‌توانند ثبت‌نام کنند و … با اطلاعیه‌ای که از سوی بورس کالا منتشر می‌شود، مشخص خواهد شد. تاریخ دقیق عرضه مشخص نیست، اما بعد از تعطیلات نوروز در اولین فرصت انجام می‌شود.»

مدیر عملیات عرضه بورس کالا به این سؤال که آیا خودروهای دیگری در بورس کالا پذیرش خواهد شد یا خیر پاسخ داد: «شاهین به‌صورت نمونه پذیرش شده است. زمانی که عرضه صورت گیرد و معاملات انجام شود، مزایا و معایب آن بررسی می‌شود و اگر این روند قابلیت ادامه‌دادن داشته باشد، برای پذیرش سایر خودروها در بورس اقدام می‌شود.»

در صورتی که شاهین با قیمت واقعی در بورس فروخته شود، زیان شرکت سایپا نیز کمتر می‌شود. همچنین در صورت وجود اختلاف قیمت میان قیمت نهایی بورس و قیمت کارخانه، مابه‌التفاوت این قیمت به جیب خودروساز واریز می‌شود.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.