۱۰ نکته طلایی برای خرید انواع لوستر کریستالی

در هنگام خرید لوستر کریستالی به چه مواردی باید توجه کنیم؟

0

لوستر کریستالی یکی از انواع لوسترهای موجود در بازار و متشکل از دانه‌های ریز‌و‌درشت کریستال است که در هر فضایی از اتاق پذیرایی گرفته تا اتاق خواب، راهروها، آشپزخانه، سالن‌های پذیرایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوسترهای کریستال از پرطرفدارترین انواع لوستر نه تنها در ایران بلکه در جهان هستند. کریستال‌های زیبای به‌کار‌رفته در آن‌ها و انعکاس خاص نور، جلوه بسیار باشکوهی به لوسترهای کریستالی می‌دهد که آن‌ها را لوستر موردپسند همه کرده است. تنوع و فراوانی این نوع لوستر، باعث نمی‌شود که نکات مهم و راهنمای خرید لوستر کریستالی را مورد توجه قرار ندهید. 

نکات اساسی برای خرید لوستر کریستالی

در خرید لوستر کریستالی فاکتورهای مختلفی دخالت دارند. اگر عواملی که به انتخاب یک لوستر ختم می‌شود را بدانید خودتان بهترین راهنمای خرید لوستر کریستالی هستید. اول هدف خود را از خرید لوستر مشخص کنید. آیا جلوه و شکوه یک لوستر برای شما مهم است یا صرفاً حداکثر نورپردازی مهم است. اگر هر دو فاکتور جلوه و شکوه و نورپردازی برایتان اهمیت دارد، خرید لوستر کریستالی را در برنامه‌های خود قرار دهید. 

دکوراسیون خانه نیز درگیر فاکتوری است که در خرید لوستر کریستالی باید به آن توجه کنید. ارتفاع از سقف، اندازه لوستر و اندازه اتاقی که قرار است برای آن لوستر تهیه کنید، مدل لوستر کریستالی، جنس لوستر، رنگ کریستال ها، رنگ بدنه، نوع لامپ به‌کار‌‌رفته و کریستال لوستر نکات دیگری است که هنگام خرید لوستر کریستال باید به آن توجه کنید. موارد گفته شده کلیدی‌ترین نکات در خرید لوستر کریستالی هستند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های مختلفی از لوسترهای کریستالی، از جنس این نوع لوستر، انواع مختلف و کاربردهای آن می‌پردازیم تا پکیج کاملی به عنوان راهنمای خرید لوستر کریستالی را در اختیار داشته باشید.

اجزای لوستر کریستالی

اجزای تشکیل‌دهنده لوستر کریستال از دو بخش عمده بدنه و کریستال‌ها تشکیل شده است. این لوستر به‌دلیل حجم شاخه‌های زیاد کریستال‌ها مشهور است که معمولا کریستال‌های به‌کاررفته در آن به حدی زیاد است که فضای غالب لوستر کریستالی در این شاخه‌ها و کریستال خلاصه شده است. دیگر بخش لوستر کریستالی بدنه اصلی آن است که با توجه به جنس‌های مختلفی که در آن به‌کار می‌رود، نباید به سادگی از آن گذر کرد؛ چرا که طراحی بدنه لوستر کریستال باید به‌گونه‌ای باشد که سیاه و کدر نشود و تغییر رنگ نیز ندهد.

جنس بدنه لوستر کریستالی

از جمله نکاتی که در هنگام خرید انواع لوستر کریستالی باید به آن توجه کنید، جنس بدنه لوستر کریستال است. جنس بدنه لوستر کریستال از فلزاتی همچون آهن، برنج، آلومینیوم و برنز است. توجه به این نکته ضروری است که جنس بدنه در کیفیت و در نتیجه قیمت لوستر کریستالی اثرگذار است. بدنه‌های برنجی و برنزی قیمت بالاتری نسبت به بدنه‌های آلومینیومی و آهنی دارند و از نکاتی است که به هنگام خرید لوستر کریستالی مورد توجه قرار می‌گیرد.

جنس بدنه لوسترهای کریستالی غالباً ساخت داخل یا خارجی هستند که درسال‌های اخیر اکثراً از برندهای چینی خریداری می‌شوند. اگر بدنه لوستر کریستال ساخت داخل باشد، جنس آن از فلزاتی همچون آهن، برنج، برنز و آلومینیوم است. بهترین جنس بدنه لوستر کریستال از نوع برنزی است که نسبت به دیگر انواع قیمت بالاتری نیز دارد. هرچند اخیرا تولیدکنندگان انواع لوستر کریستالی دست به تولید بدنه‌های آلومینیومی هم زده‌اند که هم سبک‌تر است و هم قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر انواع بدنه‌ها دارد.

آبکاری بدنه لوستر کریستالی

در آبکاری بدنه لوستر کریستالی می‌توان به سه‌مدل پرطرفدار طلایی، آنتیک و کروم (نقره ای) را نام برد. بدنه‌ای که به رنگ طلایی آبکاری شده همان رنگ طلایی معمول را نمایش می‌دهد؛ اما آبکاری بدنه لوستر کریستالی به رنگ آنتیک، کهنه‌کاری بر روی رنگ طلایی است که به آن جلوه‌ای مایل به تیره می‌دهد. آبکاری بدنه کروم در لوسترهای کریستالی، حاکی از بدنه نقره‌ای است.

سرپیچ‌های لوستر کریستالی

سرپیچ‌های لوستر کریستال از دو جنس سرامیکی و پلاستیکی هستند که نوع سرامیکی برای لوستر کریستال را به کسانی که از لامپ پرمصرف در لوستر خود استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌دهند. چرا که به‌دلیل حرارت بالای این لامپ‌ها احتمال ذوب شدن سرپیچ در صورت لاستیکی بودن آن وجود دارد. در صورتی‌که از انواع لامپ‌های کم مصرف و ال‌ای‌دی در لوستر استفاده می‌کنید، فرقی ندارد که سرپیچ لوستر از نوع سرامیکی باشد یا پلاستیکی.

جنس کریستال‌های لوستر

مهمترین فاکتوری که در خرید کریستال لوستر باید به آن توجه کنید، جنس کریستال است. یکی از فاکتورهایی اثرگذار بر قیمت لوستر کریستال، جنس کریستال‌های به‌کار‌رفته در آن است. در خرید کریستال لوستر باید به جنس آن توجه شود؛ چرا که بر قیمت لوستر کریستال اثرگذار است. 

جنس‌های مختلفی در انواع لوستر کریستالی به‌کار می‌رود اما در کشور ما اکنون جنس کریستال‌ها منحصراً متعلق به دو کشور چین و مصر است که در قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. گرانترین کریستال‌ها در ایران از نوع مصری هستند؛ اما نوع چینی آن نیز در کیفیت‌های متفاوتی عرضه می‌شود. نمونه معروف کریستالی‌های با کیفیت چینی در لوستر کریستال، سوپر کریستال نامیده می‌شود که از نظر کیفیت با کریستال‌های مصری عصفور در رقابت است.

کریستال عصفور برای لوستر کریستال

کریستال‌های لوستر بلور در رنگ‌های مختلفی از سفید و دودی گرفته تا شامپاینی و غیره عرضه می‌شوند. در تعیین کیفیت کریستال‌ها که از جمله فاکتورهای اثرگذار در قیمت لوستر کریستال است توجه به کیفیت کریستال‌ها اهمیت دارد. هر چقدر پلاستیک به‌کاررفته در کریستال‌های یک لوستر کریستالی بیشتر باشد، به مراتب کیفیت آن پایین‌تر است و بالعکس. پایین‌ترین کیفیت کریستال‌ها مربوط به کریستال درجه ۵ است که در آن از هیچ کریستالی استفاده نشده و کاملاً پلاستیک فشرده است.

قیمت لوستر کریستالی

فاکتورهای مختلفی در قیمت لوستر کریستال اثرگذار هستند. از سایز لوستر گرفته تا جنس و رنگ بدنه و جنس کریستال‌ها، همه عواملی هستند که در قیمت لوستر کریستال اثرگذارند و منجر به ارائه طیف قیمتی متفاوتی در انواع لوستر کریستالی می‌شوند. طبیعی است که هر چقدر بر کیفیت اجزا مختلف انواع لوستر کریستالی اضافه می‌شود، بر قیمت آن‌ها نیز افزوده می‌شود. 

روش تمیز کردن لوستر کریستالی

دو نکته مهم در تمیزکردن لوستر کریستالی دخالت دارند. نخست آنکه اگر جنس کریستال‌ها با درصد بالایی از شیشه و نه پلاستیک است، هنگام شست‌وشو نشکنند و دوم اینکه پس از شست‌وشو، قطعات کریستال در جای درست خود قرار گیرند. تمیزکردن لوسترهای کریستالی دست کم سالی یک یا دوبار باید انجام شود که در ادامه به فرایند تمیز کردن آن‌ها بیشتر می‌پردازیم.

ابتدا از خاموش بودن برق لوستر کریستال مطمئن شوید، ابتدا مدتی صبر کنید تا لامپ و کریستال‌ها خنک شوند. کف اتاق یک پارچه یا روکش پلاستیکی ضد نفوذ پهن کنید تا از سرایت غبار و یا قطرات آب به کف زمین جلوگیری کنید. نکات ایمنی را حتما برای تمیز کردن لوستر کریستالی رعایت کنید و بهتر است از نردبان به جای میز یا صندلی برای رسیدن به لوستر نصب شده در سقف استفاده کنید.

تکنیک‌های مختلفی برای تمیز کردن لوستر کریستالی وجود دارد که یکی از رایج‌ترین این روش‌ها، جدا کردن قطعات کریستال‌ها و هر قسمت جداشدنی لوستر است. بهتر است قبل از جدا کردن قطعات یک عکس از لوستر خود بگیرید تا بعد از تمیزکردن لوستر کریستالی و نصب آن، دچار دردسر نشوید. البته می‌توانید به دفترچه راهنمای لوستر کریستال نیز برای نصب‌کردن قطعات به هم مراجعه کنید.

با یک کیسه پلاستیکی، حوله‌ نرم، دستمال میکروفایبر یا پارچه نخی، قسمت‌های مختلف جدا شده را گردگیری کنید. سپس از یک تمیزکننده کریستال موجود در بازار، برای پاک‌کردن هر یک از قطعات استفاده کنید.

نکته‌ای که پیش از تمیزکردن لوستر کریستال باید مورد توجه قرار گیرد، مواد سازنده لوستر است و متناسب با همان محلول تمیز کننده را انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که تمیزکردن کریستال‌های لوستر استفاده از شیشه‌پاک‌کن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. 

پس از اسپری مواد شوینده مختص لوستر کریستالی بر سطوح، با یک دستمال خشک به پاک کردن قطعات لوستر کریستال اقدام کنید. استفاده از آب گرم، سرکه سفید، محلول الکل و آب گرم آمونیاک یا متیلات در آب نیز برای تمیزکردن لوستر کریستال توصیه می‌شود. توجه به این نکته نیز ضروری است که لوستر مستقیم در تماس با پاک‌کننده‌ها قرار نگیرد؛ چرا که این‌کار باعث تیره‌شدن لوستر خواهد شد.

برای دیدن آگهی‌های لوستر کلیک کنید

نحوه تمیز کردن لوستر کریستالی

آموزش نصب لوستر کریستالی

برای نصب لوستر کریستالی که به تازگی خریداری کرده‌اید، حتما به سیم‌کشی برق منزل توجه کنید. برای نصب ابتدا فیوز برق را قطع کنید و به سیم‌های برق لوستر قبلی توجه کنید. با استفاده از فازمتر از قطعی برق اطمینان حاصل کنید و ادامه مراحل نصب لوستر را انجام دهید. بعد از تنظیم زنجیر لوستر و آویزان کردن لوستر از قلاب موجود در سقف، نوبت به متصل کردن سیم‌های برق می‌رسد. این کار با استفاده از ترمینال برق انجام می‌شود. اگر آموزش نصب لوستر کریستالی را ندیده باشید، ممکن است به تنهایی از پس نصب آن برنیایید. برای این کار می‌توانید به راهنمای دفترچه یا آموزش‌های آنلاین مراجعه کنید یا کار را به یک نصاب لوستر بسپارید.

امکان تعویض قطعات

لوسترها نیز مانند هر وسیله دیگری از عمر مفید مشخصی برخوردار هستند و با سپری شدن طول عمر آن‌ها نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. مواردی از جمله شکستن قطعات، خرابی اتصالات سقفی، تعمیر یا تعویض سرپیچ و سیم‌کشی اتصالات، منجر به تعمیر یا تعویض قطعات لوستر می‌شوند. 

اولین نکته‌ای که به هنگام تعویض قطعات باید درنظر بگیرید، قطع برق است. بعد از قطعی برق و زدن کلید خاموش، می‌توانید نسبت به جدا کردن قطعات می‌توان اقدام کنید و هرکدام از قطعات که نیاز به تعویض دارد را تعویض یا تعمیر کرد.

انواع لوستر کریستالی

لوسترهای کریستال در انواع و اقسام مختلفی که غالبا برگرفته از شکل ظاهری یا بازه زمانی ایجاد و طرز قرارگیری آن‌ها است، وجود دارند. این تنوع ممکن است کمی شما را در انتخاب لوستر کریستالی سردرگم کند. اما با این راهنمای خرید لوستر کریستالی شما را از این سردرگمی نجات می‌دهد.

بعد از اینکه دکوراسیون خانه، اندازه اتاق‌ها، ارتفاع از سقف و بودجه‌ای که می‌خواهید برای خرید یک لوستر کریستالی اختصاص دهید را مشخص کردید، می‌توانید نوع لوستر کریستال را انتخاب کنید. بر این اساس لوسترهای کریستال به لوستر کریستالی مدرن، لوستر کریستالی گرد، لوستر کریستالی شامپاینی، لوستر کریستالی رنگی، لوستر کریستالی شاخه‌ای، لوستر کریستالی کلاسیک، لوستر کریستالی سقفی، لوستر آویز کریستالی و غیره تقسیم می‌کنند. 

لوستر مدرن کریستالی

لوستر مدرن کریستالی شامل چند گروه است که دو دسته معروف‌تر آن شامل؛ لوستر سقفی کریستالی و لوستر آویز کریستالی است.

  • لوستر سقفی کریستالی

لوستر سقفی کریستالی در دو دسته مسطح و آبشاری قرار می‌گیرند و برمبنای شکل آویز آن که به صورت آویزان است یا خیر، دسته‌بندی می‌شوند. در هر دو دسته، دانه‌های ریز و درشت کریستال بر روی یک صفحه به ارتفاع تقریبا کم نصب شده‌اند و صفحه رابط بین کریستال‌ها و سقف است. صفحه لوستر سقفی کریستال از نوع استیل، آهن، آلومینیوم و غیره است. 

تنوع طرح لوسترهای سقفی کریستالی زیاد است و با توجه به اندازه آن که لوستر سقفی کریستال کوچک باشد یا بزرگ در محدوده‌های قیمتی متفاوتی عرضه می‌شود. لوسترهای سقفی کریستالی در شکل‌های مختلفی از گرد و مستطیل گرفته تا لوستر سقفی کریستال مربع نیز وجود دارند.

لوستر پذیرایی چندطبقه

  • لوستر آویز کریستالی

لوستر آویز کریستالی بیشتر در محیط‌هایی با سقف بلند کاربرد دارند. شاخه‌های بلند کریستالی به این نوع از لوسترها جلوه خاصی می‌دهد و یک فضای مجلل و باشکوه ایجاد می‌کند. خرید لوستر آویز کریستالی در خانه‌های دوبلکس، خانه‌هایی با سقف‌های بلند، تالارها و مراکز تجاری بسیار پرکاربرد است.

لوستر آویز کریستالی لوسترهای مدرنی هستند که غالبا نیز در فضایی با طراحی مدرن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از چراغ‌های آویز کریستالی به‌گونه‌ای هستند که نسبت به انواع مدل‌های شاخه‌ای و چندطبقه از کریستال‌های بسیار کمتری در آن‌ها استفاده شده است. هرچند مدل‌های آویز کریستال پیچیده نیز وجود دارد.

لوستر سلطنتی بلند کریستال

لوستر کریستالی کلاسیک

از این نوع لوسترهای در دکوراسیونی با سبک کلاسیک استفاده می‌شود. نکته مورد توجه در لوسترهای کریستالی کلاسیک شاخه‌ای بودن آن است. دانه‌ها در این لوستر از انواع شاخه‌ها آویزان بوده و در انواع مختلفی از شکل‌ها و تراش‌ها ارائه می‌شوند. بدنه لوسترهای کریستالی کلاسیک ممکن است برنزی یا کریستال باشد و این مساله باعث شود در قیمت‌های متفاوتی عرضه شود.

لوستر کریستالی شامپاینی

از لوسترها به‌دلیل روشنایی آن‌ها در تاریکی و شب‌ها استفاده می‌شود؛ اما اگر به دنبال آن هستید که در روز نیز جلوه رنگی خاصی بر خانه شما حاکم باشد، لوستر کریستالی شامپاینی بهترین انتخاب هستند. نور خورشید در این نوع لوسترها در روز منعکس و این نور را در ترکیبی از رنگ شامپاینی منعکس می‌کند. لوسترهای کریستالی شامپاینی از جمله پرفروش‌ترین لوسترها در ایران هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.