خرید کالای کارکرده، یک انتخاب سبز، یک سبک زندگی

0

نجات زمین با دست دوم

خیلی وقت‌ها صحبت از خرید وسایل دست دوم که می‌شود، افراد از اصطلاح معروفی استفاده می‌کنند: «یه نو بخر، خیال خودت رو راحت کن!». این روزها که بحران‌های محیط زیستی و گرمایش هوا، بسیاری از اهالی کرهٔ زمین را نگران کرده است، دلسوزان طبیعت این جملهٔ «یه نو بخر، خیال خودت رو راحت کن» را در بسیاری از موارد غلط می‌دانند. با توجه به شرایط فعلی محیط زیست، خریدن وسایل نو در خیلی از موارد، به جای راحتی بیشتر، نگرانی‌ها و دردسرها و آلودگی‌های بیشتری می‌سازد.
در حال حاضر، یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کاهش بحران‌های محیط زیستی در تمام نقاط دنیا، کاهش تولید و غلبه بر میل به مصرف است. هر چه میزان تولید بیشتر باشد، سرعت گرمایش زمین و نابودی محیط زیست بیشتر است، زیرا برای تولید بیشتر به منابع آبی و خاکی و انرژی بیشتری نیاز است.

چهارمرحلهٔ آلودگی با تولید کالای نو

ساخته شدن هر وسیلهٔ نو، چهار مرحله دارد که تمام آنها آلودگی‌ساز و مخرب است:

  • تهیه مواد اولیه
  • تولید
  • بسته بندی
  • پخش

ناگفته پیداست که تهیه مواد اولیه، چه از معدن باشد و چه از جنگل، چه از دریا باشد و چه از صحرا، اثرات تخریبی بسیاری به همراه دارد. تولید هر کالای نو نیز همواره به منابع قابل توجه سوخت و آب نیازمند است. دربارهٔ صنعت بسته‌بندی هم می‌توان گفت که از مهم‌ترین عوامل آلودگی محیط زیست به شمار می‌آید و فرضاً‌ یونولیت تجزیه‌ناپذیرترین دست‌ساختهٔ بشر است. به اینها، پخش کالاهای نو و حمل و نقل و معضلاتش را هم اضافه کنید.

استفاده از وسایل دست دوم: سبک زندگی سبز

در حالی که باور عموم افراد در کشور ما این است که خریدن وسیلهٔ دست دوم نشانهٔ فقر است و حتی آن را عار می‌دانند، در بسیاری از کشورهای اروپایی، خیلی‌ها نه تنها به خرید وسایل دست دوم افتخار می‌کنند، بلکه آن را یک نوع سبک زندگی سبز به شمار می‌آورند و در ترویج آن می‌کوشند. فعالان محیط زیست معتقدند که خریدن وسایل دست دوم ربطی به وضعیت مالی و تمکن اشخاص ندارد، و افراد از هر طبقه و با هر میزان ثروت باید در آن دخیل شوند و خرید لوازم کارکرده را کمکی بزرگ به زندگی خود و آیندگان در نظر بگیرند.

اثرات تخریبی تولید لوازم نو، با مثال و آمار

یخچال: با تولید هر یخچال، ۳۲۰ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تولید و به آسمان آبی اضافه می‌شود. این یعنی برای تولید هر ۱۰ یخچال، حجم غول‌پیگری از دی‌اکسیدکربن در ابعاد یک ساختمان ۴ طبقه به هوا می‌رود.

لپ‌تاپ: برای تولید هر لپ‌تاپ به ۷۵۰۰ لیتر آب نیاز است. اگر بر اساس آمارها، میزان نوشیدن آب هر انسان را ۴ لیتر در روز در نظر بگیریم، میزان آبی که برای تولید هر لپ‌تاپ مصرف می‌شود، برابر با مقدار آبی‌ست که یک انسان طی ۵ سال می‌نوشد! تولید یک عدد شلوار جین هم به همین میزان آب نیاز دارد. یعنی شما با خرید یک لپ‌تاپ و یک شلوار جین دست دوم می‌توانید به اندازهٔ آبی که در ۱۰ سال می‌نوشید، در جلوگیری از هدر رفتن منابع آبی سهیم باشید.

لباس و کفش: از چرخهٔ مصرف خارج شدن هر وسیله، آن را وارد فرآیند بازیافت و تجزیه می‌کند. هر چه میزان کالاهای دورریختنی بیشتر باشد، آلودگی‌های محیط زیستی و گازهای گلخانه‌ای ناشی از تجزیه بیشتر می‌شود و ریز ترکیبات خطرناک زیادتری به آب و خاک راه پیدا می‌کند. تجزیه بعضی لباس‌ها گاه تا ۲۰۰ سال به طول می‌انجامد!

لوازم چوبی: تولید وسایلی نظیر میز و تخت و مبل و صندلی از بزرگترین تهدیدها برای جنگل‌ها به شمار می‌آید. برای تولید یک دست مبل و صندلی حداقل به یک درخت چهار متری با قطر ۲۰ سانت نیاز است و این چیزی کمتر از فاجعه نیست.

خرید و فروش وسایل دست دوم با دیوار، قدمی سبز به سوی آینده

دیوار، به عنوان بزرگترین سایت نیازمندی‌های ایران، طی سال‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با تسهیل خرید و فروش لوازم دست دوم و تشویق افراد به این کار، قدمی بزرگ در جهت حفظ منابع و محیط زیست بردارد. شعار «نجات زمین با دست دوم» که این روزها توسط دیوار تبلیغ می‌شود، الهام گرفته از جریان‌های سبز جهانی‌ست که با ترویج فرهنگ دست دوم، زمین و آسمان را آبی‌تر می‌خواهند. شما هم می‌توانید با خرید و فروش لوازم دست دوم به سبز ماندن جنگل‌ها و کاهش زباله‌ها و آلودگی‌ها کمک کنید.

نوع کالامیزان آب لازم برای تولید / لیترتعداد کالای معامله‌شده
لپ‌تاپ۷۵۰۰۹۳.۰۰۰
موبایل۱۲۱۱.۱۳۰.۰۰۰
تبلت۴۲۲۷۶.۰۰۰
کاناپه۲۰۰۰۰۵۶۸.۰۰۰
چای ساز/کتری برقی۱۷۰۲۲.۰۰۰

با معامله شدن این تعداد لپ‌تاپ و موبایل و تبلت و کاناپه و چای‌ساز در دیوار، از هدر رفتن مقدار آبی نزدیک به یک چهارم حجم آب دریاچهٔ چیتگر تهران، جلوگیری کردیم.

نوع کالامیزان تولید CO2 / کیلوگرمتعداد کالای معامله‌شده
مایکروویو۱۳۰۱۵۲۰۰۰
دوچرخه۱۶۰۳۲۱.۰۰۰
کنسول بازی۷۲۲۷۵.۰۰۰

همزمان با خرید و فروش این تعداد مایکروویو و دوچرخه و کنسول بازی در دیوار، نزدیک به ۹۰ میلیون کیلوگرم کمتر CO2 به جو زمین اضافه شد. اگر بخواهید تصوری از حجم این مقدار گاز داشته باشید، خوب است که بدانید این حجم نزدیک به ۱۶ هزار برابر حجم برج امپایر استیت نیویورک است! با همراهی شما توانستیم از ورود این حجم عظیم دی‌ اکسید کربن به جو زمین جلوگیری کنیم.

برج امپایر نیویورک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.