پنج دلیل بهتر بودن جنس دست دوم از نو

رفتن به دنبال محصولات استفاده شده لزوماً به معنای خسیس بودن یک فرد یا بی‌پولی نیست. خرید محصولات دست دوم می‌تواند برای خودمان و محیط زیست کمک بزرگی باشد

0

همیشه شنیده‌ایم که هیچ چیز به پای جنس نو و به قول مشهور صفر کیلومتر نمی‌رسد. همه ما همیشه دنبال لباس و کفش نو، خودروی نایلون کشیده و لپ‌تاپ پلمب بوده‌ایم.  در اینجا مهم­ترین دلایل برای خرید لباس­های دست دوم، کتاب، مبلمان، دکوراسیون، لوازم الکترونیکی، وسایل آشپزخانه، ملافه، لوازم کودک و اسباب بازی ها آورده شده  که می‌تواند شما را قانع کند تا حالا اشتباه فکر می‌کرده‌اید. 

۱. هزینه کمتر بپردازید

محصولات استفاده شده قیمت کمتری دارند. خرید هر چیز استفاده شده (به جز عتیقه جات) ارزان­تر از جایگزین جدید است، گاهی اوقات تا ۹۰ درصد ارزان تر، اما به طور کلی حداقل ۵۰ درصد ارزان تر است. بنابراین می توانید یکی را انتخاب کنید: دو برابر پول پس انداز کنید یا دو برابر آن را هزینه کنید.

۲. استفاده کمتر از منابع

محصولات استفاده شده به منابع جدید نیاز ندارند. هر محصول تولید شده نیازمند مصرف مقدار معینی از منابع است؛ از کشاورزی پنبه گرفته، تا قطع درختان جنگل ها، استخراج فلزات، یا پمپاژ نفت. تولید کتاب‌ها و مبلمان جدید مستلزم قطع درختان است. (۹۵ درصد کتاب‌ها از کاغذ بکر ساخته شده‌اند). هر چیزی که از پلاستیک ساخته شده است از نفت استخراج شده از زمین تولید می‌­شود.

فلزات موجود در تلفن‌های همراه، جواهرات، رایانه‌ها، همه باید حفاری شوند و عواقب زیست محیطی وحشتناکی به همراه دارند. خوشبختانه، یک جایگزین وجود دارد:اجناس دست دوم نیازی به مصرف منابع جدیدی ندارند.

 ۳. آلودگی کمتر

محصولات دست دوم آلودگی جدید ایجاد نمی‌­کنند. رشد و تولید مواد، آلودگی زیادی را برای محیط زیست به همراه دارند؛ از جمله مواد شیمیایی سمی، آفت کش ها، و انتشار کربن. به عنوان مثال، یک تیشرت پنبه‌ای جدید مسئول تولید ۰.۵ کیلوگرم سموم دفع آفات در مزارع پنبه است.

یک خودروی جدید سایز متوسط مسئول حدود ۱۴ کیلوگرم دی اکسید کربن منتشر شده در جو است.

۴. کاهش مصرف انرژی

محصولات استفاده شده برای ایجاد نیازی به انرژی ندارند. کشاورزی، برداشت، تولید و حمل و نقل یک محصول جدید به مقدار زیادی انرژی مانند برق (معمولاً از گاز طبیعی یا زغال سنگ) و نفت (از راه اندازی وسایل نقلیه مورد استفاده در کشاورزی، برداشت، حمل و نقل) نیاز دارد که به آن «انرژی نهفته» می­‌گویند. کالاهای مستعمل به انرژی نیاز ندارند.

۵. عدم نیاز به بسته بندی

محصولات استفاده شده بسته بندی ندارند. تقریباً هر محصول جدیدی را که خریداری می‌کنید، نوعی بسته‌بندی به همراه دارد؛پوشش سخت پلاستیکی، بسته‌بندی کوچک و جعبه مقوایی. تولید مواد استفاده شده برای بسته‌بندی نیز به انرژی و منابع نیاز دارد.  

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.